Phyllostachys rubromarginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Phyllostachys rubromarginata

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 11:33

Mijn ervaring is dat, hoe minder je snoeit, hoe hoger en dikker de stelen worden. Dat is ook logisch omdat de plant energie en voedsel heeft geinvesteerd in de aanmaak van wat je weg snoeit en hij er niks meer voor terug krijgt. Maar een tuin moet er natuurlijk mooi uit zien en de dunne onderste takjes vangen toch weinig zonlicht. Dus ik snoei het onderste, ongeveer een derde deel, kaal en haal de dunste steeltjes weg.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 31 mei 2013 21:38

he hallo daar,ja ik vind de altrovaginata een erg mooie bamboe ,gaat werkelijk strak omhoog,en dike halmen,het leuke is dat hij nu wat ouder is de stengels dikker worden ook de eerste paar meter geen zij takjes aanmaakt,maar mooie halmen met van die ringen zonder knopjes, daarna komen die zij takken ,dus hoef ik ze ook niet meer weg te snoeien,gaat vanzelf dus.heb de tuin wat veranderd en het pad iets verschoven zodat de altrovaginata wat meer meters erbij gekregen heeft,kon zien dat de rizoomen maar tot 30 cm diep gingen,de begrenzer is 75 cm,zal volgend jaar pas de resultaten merken van die meer ruimte,omdat de wortels nog eerst die nieuwe ruimte moeten bewortelen.zoals in de voortuin als de achtertuin zit er wel mooie groei in aan nieuwe bladeren ,maar de scheuten laten nog op zich wachten, verrassing dus ,hallo pieter73,was erg leuk daar,hoop dat de planten het goed doen ,m,v,g,paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 31 mei 2013 23:21

Hoi Paul, heb je ook foto's van je tuin? Ik ben inmiddels erg benieuwd. Je kunt foto's van je basjoo stekken zien op mijn foto pagina (zie onderschrift). Inmiddels heeft de stek binnen alweer en groot blad erbij, ongelofelijk zoals die groeit. Ben er echt heel blij mee.
Groeten, Pieter
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 01 jun 2013 22:45

De Rubromarginata valt inmiddels af. Schijnt toch matig winterhard te zijn. Het wordt de P. propinqua, de P. altrovaginata of ik ga de fargesia collectie wat uitbreiden. Ben erg onder de indruk van de sp. Taibashan 1, denudata xian 1 en de demissa Bernhard (die als mooie onderbeplanting kan dienen). Opties genoeg dus... Maar voorlopig kan ik er nog rustig over nadenken. Ik heb eerst nog een hoop andere klussen thuis en de ideale aanplanttijd is verstreken...

@ Paul, bedankt voor de details! Op hoeveel m3 staat je altrovaginata?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 02 jun 2013 20:00

Succes met orrienteren.
Wat betreft de ideale planttijd dat die voorbij zou zijn ben ik niet met je eens. De bamboe heeft nog de hele zomer om aan te slaan en de herfst is zelfs de periode waarin de meeste rhizomen gevormd worden. Veel mensen maken de fout dat ze alleen naar het blad en de stengelgrootte kijken terwijl de vitaliteit van bamboe in de wortels zit. Veel mensen kopen een plant met grote stelen en zeker als die uit de volle grond komt beschadigen de wortels behoorlijk en droogt de hele plant uit. De beschadigde wortels kunnen de verdamping van zoveel bladmassa gewoon niet bijhouden, ook niet als je ze bijna verzuipt. Ze willen die mooie grote bamboe niet rigoreus snoeien terwijl dat wel het beste zou zijn. Gevolg is dat de bamboe bijna het loodje legt. Door de enorme klap die hij krijgt verdroogt hij bovengronds volledig en moet weer van voor af aan met kleine nieuwe stelen beginnen te groeien. Het idee was om gelijk een grote mooie plant te hebben en in plaats daarvan kijken ze een jaar tegen dode stelen aan en beginnen ze alsnog met een kleine plant. Je kunt helaas meerdere voorbeelden vinden op dit forum van hoe dat er uit ziet.
Als je een in pot gekweekte goed doorwortelde plant koopt dan kan je die tot in de herfst probleemloos aanplanten. Als je een plant uit volle grond neemt dan voorzichtig zijn met de wortels bij uitgraven grote kluit is het beste, stelen flink snoeien om verdamping te beperken, tijdens transport zowel kluit als stelen in plastic inpakken tegen uitdrogen, liefst in een regenachtige periode aanplanten.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 02 jun 2013 23:54

Ik (ver)plant mijn bamboes de laatste 2 jaar in het najaar en dat gaat erg goed! Natuurlijk kun je goed aanplanten in de zomer maar je moet dan echt 2 of 3 keer per dag flink water geven. Of inderdaad flink snoeien. Het zal denk ik september, oktober worden voordat ik weer wat aan de tuin ga doen, dus tijd genoeg om te oriënteren. De bamboe wordt in ieder geval aangeplant met een aantal mooie bladplanten zoals bijv hosta's, prachtige combi!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 05 aug 2013 08:10

Bij mij hangen alle bamboe soorten (meer dan 200) door met de sneeuw. Bij regen hangen ze niet allemaal door. Rubromarginata en aureosulcata soorten zeker niet wel als kleine halm tot drie meter, hoger dan drie meter hangt niet door). Wel nigra soorten en kleine vivax soorten. Makinoi hangt ook snel door met regen. Maar eigenlijk allemaal onder de drie meter wel. Als ze daar overheen gaan hangen ze bijna niet meer door.

Volgens mij zou je ook heel goed Phyllostachys prominens kunnen proberen! In jouw streek wordt het een stuk minder koud dan hier. Al doet hij het bij mij in de achterdoek ook prima. Hele dikke stelen, kaarsrecht omhoog en naar verhouding niet heel hoog en toch hele dikke halmen.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 05 aug 2013 08:16

Rubromarginata is een zeer winterharde trouwens. Nooitproblemen hier mee en iedere winter toch wel een nacht met -18 .

Je bent altijd welkom om in mijn tuin wat bamboe te bekijken en te vergelijken. Er staan er ruim 60 in de grond (allen waar over gesproken wordt hier). En ben bezig met nieuwe tuin van 6000m2 waar ze allemaal een plekje krijgen.

Atrovaginata is trouwens ook een van de favorieten hier ;-)
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor Remy op 05 aug 2013 19:23

Bedankt voor de tips! Uiteindelijk heb ik er een Bisettii neergezet vanwege de koude winderige hoek en felle ochtendzon in de winter. Die kan daar zeker tegen. Bovendien kon ik een flinke pol bij iemand afhalen voor slechts 20 euro. Toen was de keuze snel gemaakt ;)

De Atrovaginata vind ik echt prachtig! Zonder meer 1 van de mooiste bamboe voor in ons klimkaat, maar ik vind hem, na lang nadenken, te extreem voor in mijn tuin op die plek.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 06 aug 2013 08:04

Mag ik vragen waarom extreem? Hij groeit schitterend kaarsrecht omhoog en groeit heel ordelijk. Het is echt een van de beste bamboes voor in de tuin.
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen