vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor draco op 01 feb 2013 01:48

Mooie site Niek en inderdaad dichter bij huis voor de Belgen althans dan Overijssel. Hans Prins maakt wel onderscheid in woekerneiging per soort voor wat 't waard is. De Phyllostachys nigra die ik heb, gedraagt zich net zo braaf als een Fargesia en vormt een keurige pol met lange slanke halmen. Deze uit Japan afkomstige kloon heb ik al meer dan 25 jaar en wijkt daarom misschien af van latere importen. Phyllostachys bambusioides 'Castillonis' heeft zich lange tijd voorbeeldig gedragen, maar is vorig jaar toch op avontuur gegaan. Deze is in februari vorig jaar tot de grond afgevroren en reikt nu nog pas tot heuphoogte. Daarentegen toont de 'niet-woekerende' Fargesia scabrida hier een woeste centrifugale uitbreidingsdrang.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2013 08:10

draco schreef:Mooie site Niek en inderdaad dichter bij huis voor de Belgen althans dan Overijssel.

Het was vooral kryptisch bedoeld Han, aangezien het ook van "Palmvrienden" is.
Ik bedoelde dus; we hebben die info zelf ook.
De site heeft totaal geen commerciële opzet oid.
Ik ben immers een pure hobbyist die de kennis van mijn studie biologie studie en de jaartjes ervaring met exoten graag deelt met anderen. Waarbij ik me vooral richt op de beginnende liefhebbers.

Hans Prins is natuurlijk een pionier op vlak van bamboe's dat weet ik ook wel.
De foto's op mijn site van de luchtkanalen vd waterbamboe's zijn trouwens uniek (a)
Die kom je niet snel elders tegen. Met dank aan de hulp van Sven die ik hierbij kreeg trouwens ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 feb 2013 16:37

Mijn kennis mag wel enigszins gedateert heten. De bamboe's in mijn verzameling heb ik al tientallen jaren en middels stekken verhuist naar de huidige woning. In de tussenperiode is de kennis over bamboe in onze streken sterk verbeterd en zijn er talrijke nieuwe introducties geweest dankzij enthousiaste kwekers. Door gebrek aan ruimte volg ik het op afstand, al kriebelt het nog steeds als ik weer eens op een kwekerij kom. Maar ja, je wilt zoveel en mijn belangstelling is erg breed. Aanvankelijk heb ik me verdiept in het werk van David Farelli - The Book of Bamboo, waarin veel wetenswaardigheden staan zoals bijvoorbeeld 't onderscheid tussen polypodale en monopodale bamboe*, ruwweg 't onderscheid tussen woekerende en niet-woekerende soorten. In de vroege periode dat ik bamboe nog fanatiek verzamelde, werden ook diverse minder winterharde bamboesoorten aangeboden, zoals Sinobambusa tootsik variëgata die ik een tijdlang als kuipplant hield en Bambusa multiplex 'Alphonse Karr'. De laatste werd abusievelijk aangeboden als Fargesia murilae. Nu zijn dit bijna vergeten soorten.
*) Of de gebruikte termen voor respectievelijk een sterk spreidend vertakt rhizoom en 'n compactgroeiend rhizoom correct zijn kan ik niet verifiëren. Het laatste type zg 'clumping bamboo' betreft vooral tropische soorten, maar is ook van toepassing op Fargesia sp.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor cpo op 07 mei 2013 15:49

Hier zien onze 2 phylostachys vivax huanwenzhu inversa er wederom beroerd uit, De kleinste heeft overal dor blad en bij beide zijn nog geen nieuwe scheuten te zien, ik weet dat de vivax wat later komt, maar wederom hebben we er beide een hard hoofd in dat dit ooit een mooie volle bos bamboe moet gaan worden. we kijken het nog een paar weken aan en dan gaan we proberen of we ze ergens anders kunnen neerzetten.....Wat een getob! ben er niet blij mee. We hebben de grond getest die is volkomen normaal, alleen is de grond wel hard zou het daardoor komen dat ze niet willen groeien. We hebben een bewateringssysteem aangelegt en we sproeien ze deze dagen ook regelmatig nat. We bemesten ze ook regelmatig, maar niets lijkt te helpen, is toch suf? Is zo'n beetje de enige plant in onze tuin die niet wil groeien.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 mei 2013 01:22

Phyllostachys vivax heeft het ook hier moeilijk sinds de recente winters. Na het bladverlies als gevolg van de februari winter 2012 herstelde de bebladering slechts voor een deel en bestond de nieuwgroei alleen uit dunne halmen. Ook de afgelopen winter zorgde voor een (beperkter) bladverlies. Voor een zorgenvrije bamboetuin is Phyllostachus aureosulcata een veel betere keuze bijvoorbeeld de 'Aureocaulis' of 'Spectabilis'. Deze gaven hier geen krimp bij -20°C met een stevige Noordooster en behielden hun frisgroene dracht zonder een spoor van vroege of late schade.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor cpo op 08 mei 2013 09:26

Tja maar wij wilde graag voor de dikste halmen gaan.....nu worden we er zo onderhand niet goed van, en zitten we al 2 jaar met een kale plek in onze tuin van 10m² :cry: :evil: Niet grappig. Zoals gezegt, we kijken het nog even aan en dan moet ie aan de andere kant van de tuin op een veel kleiner stukje zijn best maar doen. Wellicht dat hij nu teveel op de wind staat, we weten het niet. Hij staat wel vol op het zuiden.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 08 mei 2013 10:18

Het slechtste bij mij groeit de nigra boryana terwijl die toch gigantisch kan worden ook in Nederland, niet veel meer dan dunne sprietjes helaas :?
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Remy op 08 mei 2013 10:25

Toch denk ik dat je gewoon moet afwachten. De bamboe is waarschijnlijk met een enorm wortelstelsel bezig. Er is nu eenmaal veel energie voor nodig om van die dikke halmen te produceren. Ik heb daarnet nog even naar mijn phyllostachys gekeken en die is nu met bladherstel bezig. Daarna komen waarschijnlijk de nieuwe halmen. Zal pas juni worden denk ik... :(

Misschien kun je tijdelijk wat 1jarig spul op die kalere plek wegzetten?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor cpo op 08 mei 2013 10:57

De kleine bamboe was vorig jaar niet bezig met wortels aanmaken, we hebben voorzichtig wat aarde weggehaald, de kleinste vivax is al wel bezig met nieuw blad en de grotere had bijna geen bladschade, maar ook daar is nieuw blad te zien aan de 2 stengels. De kleinste had 2 stengels waarvan er 1 is afgestorven vorig jaar. De iets grotere vivax daar zie ik nu wel 2 kleine scheuten uit de grond steken, maar er zit nog geen groei in, onze hoop is dus gevestigd op de grotere vivax. Ik geloof er niet meer in dat die kleine het ooit nog gaat doen....Maar oke we hebben nog even geduld.. ;)
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 08 mei 2013 15:34

Ik gok toch op te weinig licht Corrine. Heb je geen foto's van de vivax, de standplaats, lichtinval, grondsoort,... En als ze net zijn aangeplant niet bemesten, dat geeft alleen maar meer uitdroging.
Pieter73

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen