vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor shusui op 09 mei 2013 12:43

Ik zou gewoon wat langer geduld hebben hoor, je vivax zal zeker wel aan de groei gaan :roll:
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 09 mei 2013 15:27

shusui schreef:Ik zou gewoon wat langer geduld hebben hoor, je vivax zal zeker wel aan de groei gaan :roll:

Helemaal mee eens. Grond vervangen is een slecht plan. Dan beschadig je de wortels weer en krijgt je plant nooit de kans om aan te slaan. Ik heb de foto gezien van je bijna dode vivax na aanplant (waarbij je dacht dat ie in no-time weer 3 meter zou zijn)doe hem dat maar niet nog een keer aan. Bamboes houden niet van verplanten/wortelbeschadiging.

Ik denk dat beukenblad, als het al invloed heeft, niet het hoofdprobleem is. Het grootste effect heeft volgens mij de hoeveelheid licht: Bij mij groeide de vivax de eerste jaren ook zeer traag. Toen kapte de buurman zijn Italiaanse populieren en schoot de bamboe de lucht in. Kan natuurlijk zijn dat de bamboe eerst een paar jaar moest settelen, maar ik weet haast zeker dat het toch door het kappen van die bomen kwam (en niet door verandering van de grond want daar heb ik niks aan gedaan). En dan waren het nog Italiaanse populieren, die nemen veel minder licht weg als beuken.
Wat betreft de remmende stoffen in beukenblad. De remming komt niet door verandering van de zuurtegraad. Planten zetten chemische wapens in om de concurrentie uit te schakelen. Dat heet allelopathie. Lees er eens wat over. Maar nogmaals, ik denk niet dat dit het probleem is.

Geef hem licht en tijd en ga hem niet "doodknuffelen"
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor roellus op 11 mei 2013 12:29

Ik heb mijn vivax aureocaulis een week of 3 geleden aangeplant. ( hij heeft 7 schuiten en is 2m hoog )
Maar de mijn begint al niet blad te vormen.
Hij had wel een beetje vorst schade toen ik hem kocht maar daar moet je doorheen kijken.
Nu nog maar afwachten tot hij de eerste nieuwe scheut maakt.

Groeten roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Remy op 11 mei 2013 17:27

cpo schreef:vermiculiet, is dat die witte korreltjes?

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/vermiculiet

Ik gebruik het de laatste jaren veel in de tuin, vooral bij planten die nogal een slokje lusten.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 13 mei 2013 17:24

Corrine, ik heb foto's van mijn bamboes geplaatst op mijn eigen fotopagina (zie onderschrift van dit bericht). Van hoe ze waren en van hoe ze nu zijn. Ik hoop dat je niet al te teleurgesteld bent over de Ph. nigra. Hij heeft de juiste genen om 5 meter bij 2,5 cm. te worden, maar momenteel stelt ie niet veel voor.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Troy op 24 mei 2013 15:56

Vorig jaar juni een vivax aureocaulis in de tuin aangeplant met 1 stam van 2 meter en een grote kuip vol met wortels. Vorig jaar nog 2 stammetjes bij gegroeit van 3 meter. Deze winter een dikke laag blad op de wortels gelegd van minimaal 30cm dik. Helemaal geen schade door de winter en tel nu al 17 nieuwe uitlopers :thumb_up: Moet er wel bij vertellen dat ik bij aanplant 800 liter compost met 400 liter bemeste tuinaarde en 100kg koemestkorrels heb gebruikt ;)

Echt een prachtige exoot die in iedere "grote" exotentuin heel mooi zal staan!
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 mei 2013 10:37

Mijn vorig jaar uitgeplant exemplaar (kluit met 1 stam van 5 m) maakt 4 nieuwe scheuten aan die zo'n 2 m bereikten. Alles staat er nu totaal uitgedroogd bij door de langdurige NO wind. Ze zien helemaal ros. Erg jammer want die grote stengel gaf natuurlijk een mooi gezicht van hoe het zou kunnen worden en kleedde ook meteen wat aan. Momenteel tel ik wel al 6 nieuwe scheuten die aan het opkomen zijn.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 29 jun 2013 07:32

Bij mij gaat ie goed! Op vochtige voedzame zandgrond. Hij krijgt al het tuinafval dus dat helpt en staat aan de rand van een sloot dus nooit last van droogte. Mooie dikkere stengels aan het vormen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 30 jun 2013 07:57

Hier gaat de Ph. Vivax ook goed. Vorige zomer maakte hij ook wat dunnere halmen na de winter met -22gr, hierdoor had de Vivax behoorlijk schade opgelopen.
Dit jaar komen er weer halmen op van toch een 5 cm doorsnede en heeft hij zich ondergronds goed uit kunnen breiden.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Troy op 03 jul 2013 18:12

Hier zitten de halmen van dit jaar op 3,60 meter hoog nu en groeiende :D
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen