Phyllostachys rubromarginata

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys rubromarginata

Berichtdoor Remy op 24 mei 2013 11:21

Binnenkort ga ik een oud schuurtje aan de zijkant van mijn huis slopen en dan komt er iets meer dan 4 vierkante meter grondoppervlakte vrij. Nu zou ik daar graag een hoge bamboe met stevige, kaarsrechte, dikke halmen willen zetten die ook nog eens koude oostenwind kan verdragen. Ook mag de soort niet TE agressief woekeren. Ik wil hem met jaarlijks uitdunnen (en een begrenzer natuurlijk) goed onder controle kunnen houden, want hij staat op een erfgrens. Ik ben veeleisend maar na wat googlen kwam ik uit bij een Phyllostachys rubromarginata. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soort?

Op amerikaanse sites spreekt men over 1 van de snelst groeiende soorten en o.a. palmaverde & perkgroen spreken weer over "matig woekerend" . Beetje tegenstrijdig allemaal...
Bovendien wil ik absoluut niet dat deze bamboe te ver doorbuigt bij flinke regenval of sneeuw zoals bij de aureosulcata soorten het geval is.

Als er nog meer soorten geschikt zijn voor deze plaats hoor ik dat graag. Alvast bedankt :thai:
Remy

82 bedankjes

Re: Phyllostachys rubromarginata

Berichtdoor Rob op 24 mei 2013 22:55

Remy schreef:Op amerikaanse sites spreekt men over 1 van de snelst groeiende soorten en o.a. palmaverde & perkgroen spreken weer over "matig woekerend" . Beetje tegenstrijdig allemaal...

Verschil zal meest waarschijnlijk afkomen van het klimaat waar men eea tegen afzet.
Iets dat hier redelijk rustig groeit, kan in Florida mogelijk wel vreselijk woekeren.
Ik bemerk sowieso dat het meeste dat in de USA geschreven word, veelal tegen Californie, Florida of andere warmere regios dient te worden gelezen.

De term 'hardy' heeft daar ook een andere betekenis dan hier 'winterhard'.
Ik moet soms wel eens glimlachen als men bepaalde soorten als 'hardy' bestempelt (woonde ik maar zo warm :))

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 01:05

Nou, mooi is dat,... heb ik net een paar dagen geleden een aureosulcata gekocht en geplant omdat ik dacht dat ie mooi rechtop groeit, blijkt ie toch door te gaan hangen bij regen?! Op jouw tuinfoto's gaat ie kaarsrecht omhoog Remy. Ik had al eerder gehoord over doorhangen maar anderen schreven weer dat ie strak omhoog gaat. Ik dacht dat de doorhangende planten via weefselkweek waren vermeerderd en als je een gewoon vermeerderde plant hebt er niks aan de hand is. Maar hij valt dus toch tegen? Heb je toevallig ook een foto van je spectabilis bij regen?
Had ik misschien toch voor de atrovaginata moeten gaan :s Daar zijn de berichten eenduidig over. Maar ja, hij heeft maar net iets meer dan een vierkante meter ruimte. Beetje weinig voor een atro.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 mei 2013 06:27

Pieter73 schreef:Nou, mooi is dat,... heb ik net een paar dagen geleden een aureosulcata gekocht en geplant omdat ik dacht dat ie mooi rechtop groeit, blijkt ie toch door te gaan hangen bij regen?! Op jouw tuinfoto's gaat ie kaarsrecht omhoog Remy. Ik had al eerder gehoord over doorhangen maar anderen schreven weer dat ie strak omhoog gaat. Ik dacht dat de doorhangende planten via weefselkweek waren vermeerderd en als je een gewoon vermeerderde plant hebt er niks aan de hand is. Maar hij valt dus toch tegen? Heb je toevallig ook een foto van je spectabilis bij regen?
Had ik misschien toch voor de atrovaginata moeten gaan :s Daar zijn de berichten eenduidig over. Maar ja, hij heeft maar net iets meer dan een vierkante meter ruimte. Beetje weinig voor een atro.

De atrovaginata is een prachtbamboe maar die heeft echt heel veel ruimte nodig, die woekert schijnbaar ook zeer agressief. De Spectabilis valt niet tegen hoor, integendeel! Alleen van de winter hingen de halmen bijna op de grond bij sneeuw en ijsregen. Mijn exemplaar was een wortelstek die ik 4 jaar geleden uit iemands tuin heb gespit, de allerdikste halmen komen dit jaar pas, misschien blijven die wel recht staan bij sneeuwval. Ik heb ook een Aureocaulis gehad en die ging bij flinke regen al wat doorhangen. De planten kunnen er wel tegen, maar ik wil niet dat die bamboe helemaal over de erfgrens hangt, bij mijn spectabilis stoor ik me er niet echt aan op de plek.

Rob schreef:
De term 'hardy' heeft daar ook een andere betekenis dan hier 'winterhard'.
Ik moet soms wel eens glimlachen als men bepaalde soorten als 'hardy' bestempelt (woonde ik maar zo warm :))

Ja, het zal daar wel mee te maken hebben. Daar zijn zelfs de Washingtonia's "hardy" !
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 10:11

Ik heb de aureosulcata aureocaulis gekocht. Tussen het looppaadje (stapstenen) en de rhizoombarriere zit 50 cm. Als ik vlak na een regenbui thuis kom en ik krijg een plens water over me heen zodra ik onder de bamboe door loop, zou ik dat niet echt kunnen waarderen. Ook wil ik al dat bamboeblad niet te dicht bij mijn vijver in de buurt i.v.m. waterkwaliteit. Maar verder mag het best weelderig groeien. Het moet een junglelandschap worden en over een paar jaar moet het paadje een tunnel tussen bamboe en banaan worden. Ik hoop en verwacht met snoei alles mooi en begaanbaar te kunnen houden.
De atrovaginata heb ik nooit gehad en zelfs nog nooit gezien. Maar iemand van dit forum die op visite was bood me er 1 aan. Hij was daar heel erg enthousiast over omdat ie zulke dikke stevige stelen heeft die kaarsrecht omhoog gaan. Maar hij had hem volgens mij nog maar een paar jaar, misschien dat hij en zijn buren binnenkort minder blij zijn?!
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 mei 2013 10:27

Voordeel van de aureocaulis is wel dat hij erg veel nieuwe scheuten aanmaakt, 2x zoveel als ik dat vergelijk met de spectabilis. Je hebt dus vrij snel een aardig bosje.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 10:42

Of misschien was de aureocaulis een weefselkweekplant en de spectabilis niet. Weefselkweekplanten maken verhoudingsgewijs meer maar dunnere stelen aan.

Hoe dan ook, hij mijn aureocaulis staat en het enige wat ik nog kan doen is vol ongeduld wachten hoe hij zich ontwikkelt. En hem vertroetelen natuurlijk. Het is een goed doorwortelde kluit en ik heb de rondjes draaiende rhizomen uitgespreid. Er zitten al nieuwe scheuten tussen die nog moeten uitgroeien. Het blad is wel bleek maar dat zal hopelijk voedselgebrek zijn, ik heb er al wat mest bij gegooid en potgrond door de grond gemengd. Nu nog wat hogere temperaturen zodat alles wat sneller gaat...
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 10:43

Deze bedoelde ik in mijn andere bericht:

prutser 2 schreef:ja het kan op een klein opervlakte een reus planten,heb ook op een klein opervlakte 1 meter bij 1.5 meter een ph,atro vaginata staan,groeid werkelijk erg snel en goed en maakt erg dikke halmen aan (5 cm doorsnee ) dit jaar al, het enige waar je in kleine ruimte op moet letten,uiteraad goed begrenzen natuurlijk,is goede voeding zodat hij voldoende voedingstoffen krijgt water en natuurlijk ook de verhouding in de gaten houden, dus geen 100 stengels op een klein opervlakte,maar uit dunnen tot een paar dikke,staat ook mooi ,dus ieder jaar de dikste nieuwe stengels aan houden ,de dunnen er tussen uit en kijken naar verhouding ,als je dit doet gaat het goed,is meer werk dan op een groote opervlakte,waar hij voledig tot uitgroei kan komen,maar het resultaat zal er zeker niet minder interesant om zijn, dus minder stammen ,goede voeding water,en selekteren de dikste stammen,dan gaat het helemaal goed komen,doe je dat niet,,dan wordt hij wild en gaat hij op zoek naar voedsel en barst door de begrenzer heen door krapte,,mvg paul,,
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 10:52

Ik heb een Ph. vivax aureocaulis die de eerste jaren heel sterk doorhing. Later ging ie veel beter rechtop. Nu na de kaalkap heeft ie stelen van 2 of 2,5 meter maar hij lijkt niet hoger dan 50 cm. omdat alles plat ligt. Ook de groene vivax hing eerst heel sterk over en ging later toch veel beter rechtop.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 mei 2013 11:12

Ik pas die snoeitechniek ook toe bij mijn spectabilis, pseudosasa jap. en een aantal fargesia's. Ik laat in principe alleen de nitida's en de rufa met rust. Die vind ik voller wat mooier, de rest leent zich goed voor een jaarlijkse snoeibeurt. Meer dan de helft van de halmen knip ik dan weg, de hogere dikke laat ik inderdaad staan. Ook knip ik de onderste bladeren weg zodat de halmen wat meer zichtbaar zijn.
Remy

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen