Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' ?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' ?

Berichtdoor Rico op 10 sep 2012 16:52

Hallo,

ik wil een bamboe in de tuin zetten om voornamelijk een beetje wind en zon tegen te houden.
Het liefst eentje die een meter of 4 hoog zal worden, en gele halmen. De Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' leek mij hier de perfecte keuze. Maar nu lees ik dat deze nogal woekert. Dit is met een goede begrenzer neem ik aan tegen te hoouden? en zou hij op een stuk van ongeveer 1 tot 2 meter (het loopt schuin) bij 1,5 meter kunnen staan?

Dit is het plekje waar hij moet komen.

(op de plank tussen het blauwe grind en het zand ligt een duimstok van een meter...)
Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' ?

Berichtdoor Bamboe Freak op 12 sep 2012 01:28

Beste Rico,

Ik ben niet echt een specifieke soorten kenner maar wel een groot bamboe liefhebber. Ik denk dat je een flinke Phyllostachys hier beter niet kunt plaatsen enkel omdat de oppervlakte te klein is. Vooral een bamboe die gaat woekeren zal zichzelf daar uitputten/verstikken door het rondgroeien van wortelstokken en nieuwe scheuten, de wortelbegrenzer werkt dan hetzelfde als een pot (wat natuurlijk de bedoeling is). Wat uitieindelijk de ontwikkeling van nieuwe halmen benadeelt en eindigt in een oude bos met daartussen uitgeputte dunne halmpjes.

Je zou dan regelmatig de hele stronk moeten uitdunnen om een redelijk resultaat te krijgen. Wat weer kans op grote dikke scheuten verkleind. Komt er op neer dat je hetzelfde effect krijgt als een bamboe in pot, wat ook vaak zonde is van de plant, alleen zul je hier dan minder snel een water probleem hebben. Een woekeraar heeft ook ruimte nodig.

Een niet woekerende bamboe die meer een kleinere/rustigere pol vormt zoals Fargesia's zouden beter tot hun recht komen. Misschien Fargesia Rufa? Ook deze zal op zo'n oppervlakte op een keer uitgeput raken, maar dat is beter te overzien en aan te pakken dan bij een Phyllostachys.
Bamboe Freak

0 bedankjes

Berichtdoor Remy op 12 sep 2012 15:27

Ik zou voor een fargesia robusta campbell gaan, wordt al snel 3,5 - 4 meter, rechte halmen en is niet woekerend. Groeit wel snel breed uit, dus je zal hem jaarlijks bij moeten houden of wortelbegrenzer gebruiken, maar mijn ervaring is dat deze bamboe ook op kleine oppervlakten mooi blijft!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor panda op 21 okt 2012 21:50

Goedkope wortelbegrenzer is zeker af te raden, zeker als je ziet welk werk je er voor dient uit te voeren om hem te plaatsen, en vooral... welke miserie je achteraf kan hebben met goedkope bullen...tegen die tijd ga je niet meer denken aan de enkele uitgespaarde euro's.
panda

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 24 okt 2012 22:12

ja het kan op een klein opervlakte een reus planten,heb ook op een klein opervlakte 1 meter bij 1.5 meter een ph,atro vaginata staan,groeid werkelijk erg snel en goed en maakt erg dikke halmen aan (5 cm doorsnee ) dit jaar al, het enige waar je in kleine ruimte op moet letten,uiteraad goed begrenzen natuurlijk,is goede voeding zodat hij voldoende voedingstoffen krijgt water en natuurlijk ook de verhouding in de gaten houden, dus geen 100 stengels op een klein opervlakte,maar uit dunnen tot een paar dikke,staat ook mooi ,dus ieder jaar de dikste nieuwe stengels aan houden ,de dunnen er tussen uit en kijken naar verhouding ,als je dit doet gaat het goed,is meer werk dan op een groote opervlakte,waar hij voledig tot uitgroei kan komen,maar het resultaat zal er zeker niet minder interesant om zijn, dus minder stammen ,goede voeding water,en selekteren de dikste stammen,dan gaat het helemaal goed komen,doe je dat niet,,dan wordt hij wild en gaat hij op zoek naar voedsel en barst door de begrenzer heen door krapte,,mvg paul,,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Rico op 24 okt 2012 23:45

Ik ga ook zeker wel zorgen voor een goede begrenzer en ook zorgen dat de uiteinden goed en stevig in elkaar gevouwen zit en geborgd met dikke stalen strips zoals ik hier ook in een ander topic voorbij heb zien komen.
Ik ga het gewoon proberen met deze soort. Dan maar een beetje meer werk, maar ik denk dat ik anders toch weer spijt krijg als ik het niet probeer. :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen