Bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboe

Berichtdoor Hitch op 02 jan 2013 14:17

Ik ben op zoek naar een bamboesoort die polvormend moet zijn maar ik had wel graag iets speciaals gehad omdat hij op een opvallende plaats in de tuin staat. Jammer genoeg ken ik zelf haast niets van bamboes en van hetgeen ik ervan weet is dat je bij de polvormers weinig opvallends vind.
De standplaats is volle zon dus daar moet hij wel tegen kunnen en de Noordenwind is afgeschermd. Het liefst een hoogte van minimum 2 m. Ik ben gek op grote bladeren (al dan niet gekleurd) of opvallende stengels.
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar een aanbieder maar wel naar wat ideëen van jullie wat ik kan gebruiken om die plaats in mijn tuin op te vullen. Momenteel staat daar een reuzenrietsoort die ik er ga uithalen omdat het ieder jaar afdoen me wat te veel werk oplevert.

Graag jullie hulp en wat ideëen over goed te gebruiken soorten.
Hitch

156 bedankjes

Re: Bamboe

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jan 2013 15:49

Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel oppervlakte je beschikbaar hebt?
Zelf heb ik alleen maar polvormende soorten staan waarvan de Fargesia jiuzhaigou 1 wel heel speciaal is met zijn rode stengels. Het blad is wel behoorlijk klein en hij neemt redelijk zijn tijd om echt aan te slaan is mijn ervaring. Wel groeit hij goed compact en rechtop.

Wel je iets dat wat meer ruimte in beslag neemt is een Fargesia denudata 'Lancaster' met sierlijk doorhangende toppen misschien wat of de nog breder wordende Fargesia robusta 'Wolong'. Ook de Fargesia robusta 'Campbell' won enorm aan populariteit de laatste jaren.

In dit artikel vind je oa enkele verduidelijkende foto's ;)
Woekerende en niet-woekerende bamboe: alle info op een rij!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Remy op 02 jan 2013 17:08

Persoonlijk vind ik de Fargesia Scabrida de mooiste fargesia. Deze staat hier ook als blikvanger op een vrij centrale plaats in de tuin. Hij heeft ook even tijd nodig gehad om aan te slaan maar als hij eenmaal zijn draai heeft gevonden wordt het heel snel een beest van een bamboe! Je kunt hem vergelijken met de Robusta Campbell maar dan zijn de kleuren nog mooier! De nieuwe halmen zijn namelijk wat blauw van kleur, erg mooi in combinatie met de oranje/ bruine schutbladeren!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 jan 2013 17:16

Heb net de reactie van een kameraad gehad en mag bij hem 4 5lt potten Fargesia 'Rufa' komen halen aan 26 euro voor de 4. Voor dat prijsje kan ik ze niet laten en ik heb foto's gezien van de potten, het zijn volle planten en niet zoals ik elders al was tegengekomen een pot met dan 3-4 stengeltjes in waar ik dan tussen de 10 en de 25 euro voor moet dokken. Stengels bij mijn kameraad zijn 1 tot 1.2 m hoog, dat vult al meteen wat ruimte.
Bijkomend vraagje, mag ik deze eigenlijk nu nog planten? Mij lijkt het alleen maar gevaarlijker als ik ze zo in pot moet laten staan wachten tot het voorjaar dus ik wil ze eigenlijk gelijk al de grond in steken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 02 jan 2013 19:11

Die kun je gewoon planten hoor! Is juist beter in het najaar. Die Rufa's zijn toch niet kapot te krijgen ;)
Leuke prijs trouwens!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jan 2013 01:12

Remy schreef:Persoonlijk vind ik de Fargesia Scabrida de mooiste fargesia. Deze staat hier ook als blikvanger op een vrij centrale plaats in de tuin. Hij heeft ook even tijd nodig gehad om aan te slaan maar als hij eenmaal zijn draai heeft gevonden wordt het heel snel een beest van een bamboe! Je kunt hem vergelijken met de Robusta Campbell maar dan zijn de kleuren nog mooier! De nieuwe halmen zijn namelijk wat blauw van kleur, erg mooi in combinatie met de oranje/ bruine schutbladeren!

Die heb ik zelf nog niet staan maar lijkt me wel wat!
(@Jan: we spreken in het voorjaar weer af :lol: )

@hitch: :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 jan 2013 02:12

Fargesia yulongshanensis mag zeker niet onvermeld blijven. Deze sierlijke soort kan 5 m hoog worden. Bij mij groeit deze vooralsnog tamelijk langzaam vergeleken bij de scabrida en jiuzhaigou 1. De scabrida mag dan gelden als niet-woekerend maar de pol breidt zich hier fors naar alle zijden uit. Fargesia jiuzhaigou die daarentegen zeer compact groeit, bleek de afgelopen winter met -20°C en een doorstaande Noordooster 't meest winterhard en groenblijvend, terwijl de beide andere soorten hun blad verloren. De kaalgeworden halmen overleefden de vorst echter en stonden 's zomers weer volledig in blad.
Ben je echt op zoek naar een imposante bamboe dan is ook Semiarundinaria fastuosa een soort om in overweging te nemen. Deze wil af en toe wel eens een uitstapje maken, maar vormt toch overwegend een dichte pol van in de zon bruinpurper verkleurende glanzende halmen met een hoogte van 6-8 m. Bijzonderheid hier zijn de grote schutbladen die lang aan de nodiën blijven hangen met hun parelmoeren rossige glans.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 jan 2013 10:20

Ja die laatste kende ik dan weer wel en heb hem ook altijd al prachtig gevonden maar hij word vermeld als woekerend en dus liet ik hem voor wat hij was.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 03 jan 2013 11:09

De Scabrida heeft wel wat onderhoud nodig ja, of gewoon een lage wortelbegrenzer. Voorlopig houd ik hem met een scherpe spade vrij makkelijk in bedwang.
Ik probeer jaarlijks een nieuwe fargesia uit en dit jaar heeft bij mij de Fargesia Demissa Gerry het erg goed gedaan. Ook een opgaande groei, schitterende donkere halmen met een witte waas en blijft redelijk compact. Ook hier zijn de nieuwe halmen erg mooi van kleur:

Afbeelding

Ben benieuwd wat dit jaar de Fargesia sp. jiuzhaigou 'Deep Purple' doet, voorlopig heb ik nog maar 1 halm met bladeren over, slechte start dus... :(
Remy

82 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen