Musa sikkimensis red tiger

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa sikkimensis red tiger

Berichtdoor veronique op 25 okt 2012 17:48

Hallo,

mijn broer heeft een Musa sikkimensis red tiger in volle grond staan. Kan deze de winter doorbrengen in volle grond mits de nodige bescherming of toch beter niet? Wat zijn jullie bevindingen?

Grt,Veronique
veronique

62 bedankjes

Re: Musa sikkimensis red tiger

Berichtdoor Nody op 25 okt 2012 18:41

De Musa sikkimensis is zelfs nog sterker dan de M. basjoo. Ik heb zelf dit jaar ook een 'Red Tiger' gekocht.

Als je de schijnstam wilt behouden moet je hem wel inpakken en bij strenge vorst verwarmen, maar als het bovengrondse deel laat doodvriezen komt hij in het voorjaar gewoon weer terug. Elk jaar komt hij dan sterker en groter terug.

Als het streng gaat vriezen wel een laag stro of bladeren over de wortels heen leggen.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor DeLuud op 25 okt 2012 18:58

Heb ook eenzelfde banaan in de volle grond staan en twijfel ook nog wat ik doen moet. Hij is al 2 jaar oud en stam ongeveer 1.70m. Heb alle materialen al in huis maar toch denk ik er nog over om hem toch binnen te halen. Ik wil nml graag de schijnstam behouden zodat ie volgend jaar een flinke hoogte kan bereiken. Heb niet veel tijd meer dus zal de knoop snel door moeten hakken.

Vanaf welke temperatuur pak ik deze in? Pas bij strenge vorst of ook al bij -1 zoals aankomend weekend? En de bladeren eraf wanneer? Wil ook een afdakje maken alvast dan moeten de bladeren er zo ie zo af anders is een dakje niet te doen.
DeLuud

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 25 okt 2012 21:30

zal hem nog staan laten,persoonlijk pak ik de stammen pas in of haal uit de grond,op het moment dat de bladeren echt zijn bevroren en slap gaan hangen,of als er serieus vorst wordt voorspeld en ook echt aankomt,ik wacht meestal op het laatste moment af,heb ook al eens mee gemaakt dat het sneeuwde en toch de bladeren nouwelijks schade had, maar als het echt beneden het vriespunt gaat komen voor lange tijd ,ja,inpakken die boel ,heb ook winters mee gemaakt dat ik niet ingepakt hebt en afgewacht had,er kwam toen geen vorst van betekenis dus meteen vette groei in de lente,dus het is een kwestie van gevoel en ervaring denk ik,zou ze zo lang mogelijk in de grond houden,en nog liefst dan inpakken,wand ook dan beschadigt je ook de wortels niet en in lente meteen al gewend aan de dan nog koude grond,heb opgemerkt dat ze dan sneller aan de groei gaan dan dat ik ze uitgraaf en zo bewaar,,hoop dat je er wat aan heb,,,mvg paul,, ,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 25 okt 2012 21:53

heb vandaag nog een paar foto`s genomen van de mussa basjoo,terwijl de meeste planten het nu langzaam laten afweten ,groeit de basjoo nog vrooilijk door,,nou ja voor zolang het nog niet echt koud is,,
Bijlagen
DSCF4345.JPG
hier komt nog een nieuw blad piepen
DSCF4345.JPG (187.14 KiB) 4958 keer bekeken
DSCF4346.JPG
zie dat de gannas het al moeilijk hebben
DSCF4346.JPG (227.16 KiB) 4958 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 okt 2012 07:33

Nody schreef:De Musa sikkimensis is zelfs nog sterker dan de M. basjoo.
... 8< ...

Waar haal je die informatie vandaan ? :?

@Veronique, Er is een heel kleine kans dat hij misschien terugkomt als het geen zware winter word en de kluit is afgeschermd. (mocht je hem onbeschermd laten afvriezen)
Met heel goede bescherming en bijverwarming kan het wel lukken ja. Maar Ik zou hem gewoon uitgraven.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 26 okt 2012 09:12

@Waterboyke:bedankt. Was erover beginnen twijfelen,had er al al zoveel verschillende dingen over gelezen. Ze dachten deze in te pakken zoals de basjoo,dus stro er rond en vliesdoek maar de sikkimensis wel een lichtslang bij te geven.Maar best zeggen om deze uit de grond te halen dan,hier weet je maar nooit met de winters.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 26 okt 2012 17:28

nou is mijn ervaring hier heb ook hier geen lichtslangen gebruikt bij overwintering bij bananen,en ja inpakken bij vorst heb ik ook vermeld wandt de stam is natuurlijk water,en als dat bevriest is het boven gronds voorbij en zal je opnieuw vanaf de grond moeten beginnen,maar hier aan de kust vriest het (gelukkig) niet erg makkelijk,dus is overwintering ook makkelijker, vandaar, nu tot op heden nog geen spraken van vorst geweest terwijl wel al in binneland,maar hoe dan ook zou ik het toch buiten laten en goed inpakken,en ja als het daar werkelijk zo erg koud is met licht slang werken om vorst vrij te houden,maar speel je op zekerheid,,dan inderdaad uitgraven,dan weet je zeker dat hij het overleeft, maar net wat ik zeg is de lokatie erg van belang daar waar je woont,of vlak aan zee zoals wij ,,of juist in het oosten van het land,,daar zit duidelijke verschillen in,,paul,,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 dec 2012 06:37

Musa basjoo is sterker dan Musa sikkimensis. Dat is mijn ervaring en ook van exotenkwekerijen hier in Nederland heb ik dat gehoord.

En Musa sikkimensis heeft ook meer warmte nodig om op gange te komen! Dus beter tegen een zuidmuur of zuidgevel.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2012 14:45

Ja die ervaring heb ik ook. Heb nog nooit een M. sikkimensis de winter doorgekregen. Dit jaar heb ik nogmaals een poging gewaagd met een plant die heel goed was aangeslagen en ik heb deze heel erg goed ingepakt en afgedekt maar ik geef hem minder dan de helft zoveel kans als een Musa basjoo. Zelfs als hij de lente haalt hangt er nog erg veel van af hoe die lente zich manifesteerd. Als de t° in het voorjaar niet snel stijgt duurt het te lang voor de sikkimensis om zich te herpakken en hij start idd ook veel trager dan een basjoo.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers