Bladluis in Strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bladluis in Strelitzia

Berichtdoor lauravanzutphen op 15 jun 2016 13:15

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb daarnaast ook nog geen ervaring de verzorging van planten (tot voor kort altijd in een studentenhuis zonder planten gewoond). Ik heb echter een maand of anderhalf geleden een hele mooie strelitzia gekocht en die heeft de afgelopen tijd prachtig in bloei gestaan.
Echter, gisteren vond ik 'm er niet zo mooi meer uit zien en toen ik beter keek zag ik dat de hele plant vol met luizen zit! Ik denk dat het bladluizen en witte vliegen zijn, maar weet het niet zeker. Heb foto's bijgevoegd ter verduidelijking.
Maar mijn vraag is dus: wat kan ik tegen deze luizen doen? Ik heb al gehoord van dingen als groene zeep, spiritus en chemische middeltjes, maar de bladluizen zitten ook helemaal diep in de bloemknoppen verstopt, dus daar kan ik met een plantenspuit toch nooit goed bij?

En daarnaast had ik nog twee andere algemene vragen:
- waar snij ik straks de bloem af als deze uitgebloeid is? Net onder de bloem zelf (ter hoogte van de bladeren) of helemaal onder aan de stam (bij de potgrond dus)?
- welke plantenvoeding is het beste voor de strelitzia? Is daar speciale voor nodig of is zoiets als "DCM Vloeibare voeding voor kamerplanten" prima?

Alvast hartelijk dank voor de hulp :)

Afbeelding
Afbeelding
lauravanzutphen

0 bedankjes

Re: Bladluis in Strelitzia

Berichtdoor p e t e r op 15 jun 2016 15:42

Maar mijn vraag is dus: wat kan ik tegen deze luizen doen? Ik heb al gehoord van dingen als groene zeep, spiritus en chemische middeltjes, maar de bladluizen zitten ook helemaal diep in de bloemknoppen verstopt, dus daar kan ik met een plantenspuit toch nooit goed bij?

Ik zou hem alvast buiten in de regen zetten, daar houden de beestjes al niet zo van. Verder kan je spuiten met een middel tegen bladluis/ witte vlieg of inderdaad zelf een mengsel maken met spiritus, zeep en water.

- waar snij ik straks de bloem af als deze uitgebloeid is? Net onder de bloem zelf (ter hoogte van de bladeren) of helemaal onder aan de stam (bij de potgrond dus)?

Helemaal onderaan.

- welke plantenvoeding is het beste voor de strelitzia? Is daar speciale voor nodig of is zoiets als "DCM Vloeibare voeding voor kamerplanten" prima?

Dat is prima.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lauravanzutphen op 21 jun 2016 19:57

De bloemen zijn door de bladluis helaas allemaal dor en verwelkt. Ook de nieuwe bloemen die nog uit moeten komen zijn al verwelkt. Kan ik deze bloemen nu allemaal wegsnijden? Aangezien het pas juni is? Heeft dit invloed op de bloei van volgend jaar?
lauravanzutphen

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 21 jun 2016 22:34

Je kan de dorre bloemen gerust wegsnijden.
De bloei van volgend jaar start toch terug met een nieuwe stengel.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers