musa basjoo gebrek

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

musa basjoo gebrek

Berichtdoor yme op 25 jun 2016 13:38

beste allemaal,

ik vraag me af wat er niet helemaal goed gaat met mijn musa basjoo in pot. het valt niet heel goed te zien op de foto, maar de nerven zijn groen terwijl het bladmoes wat geler is. Het bladmoes aan de buitenkant van het blad is duidelijk geler dan het bladmoes bij de hoofdnerf. (magnesium/ijzergebrek?)

Nu is het wel zo dat ik vorige maand heb bemest (wat koeienkoerrels en een handje kunstmest met Mg en sporenelementen). Nu was de concentratie aan voedingsstoffen wellicht wat hoog: hetzelfde mengsel heb ik bij de lavendel gestrooid en die is nu verbrand.
Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een voedingsstof gebrek is?
zijn er nog andere opties wat het zou kunnen zijn? (te nat, gezien het weer. of ook teveel voeding?)

groetjes,

Yme

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
yme

43 bedankjes

Re: musa basjoo gebrek

Berichtdoor Hitch op 25 jun 2016 16:55

Te veel voeding bij een banaan heb ik nog nooit meegemaakt en ik gooi er toch wel deftig veel blauwe korrel tegen aan moet ik zeggen. Kan het water onder uit die kuip? Ze houden wel van veel water als de t° goed zit maar stilstaand water op de kluit gaat geheid tot rotting leiden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor yme op 25 jun 2016 17:31

hoi Hitch!

dank voor de suggestie!
Ik heb maar de banaan uit de pot gehaald om te kijken hoe het erbij staat.
Ik heb duidelijk een gebrek aan ervaring en kennis, maar het leek me dat de grond onderin de pot vrij nat was. het voelde ook een beetje zompig. en niet alle wortels waren stralend wit.
Toen ik de bananen plantte, dacht ik dat de 3 gaten die erin zaten voldoende was... maar misschien moeten er wat gaten bij?

groetjes,

yme

Afbeelding

Afbeelding
yme

43 bedankjes

Berichtdoor aralia op 25 jun 2016 19:28

Het helpt als je een drainagelaag maakt onder in de pot (potscherven of kleikorrels) en de pot op "voetjes" zet (te koop in plantenwinkels) of anders op een paar stenen, zodat het water goed weg kan.
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 26 jun 2016 10:38

Ik weet niet hoeveel regen er bij jullie gevallen is maar de voedingstoffen kunnen er wel uitgespoeld zijn. Koop eens een 'Fertometer' dan kan je makkelijk zien of het aan de voeding ligt.
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 26 jun 2016 14:12

Ik heb al gehad dat de wortels zich in de gaten onderin de pot zetten en zo de gaten dichtmaken waarop het water niet meer weg kon uit de kuip en de kluit begon te rotten. Ik had het eerst niet door daar onder de kuip een onderschaal stond en ik nooit de indruk had te veel water te geven omdat er nooit wat in die onderschaal terechtkwam. Achteraf zag ik natuurlijk hoe dat kwam dus van tijd tot tijd eens nakijken of wortels de drainagegaten niet vullen kan nooit geen kwaad.
De kuip op van die steentjes zetten zoals geopteerd werd is ook altijd een goed idee omdat vuil wat in de gaten terechtkomt en dan geplet word tussen de kuip en de onderbodem ook al eens de boel kan doen toeslippen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor yme op 26 jun 2016 17:37

Dank voor de antwoorden! Ik heb inmiddels drie gaten erbij geboord. Onderin een vijver begroeingsmat gelegd en daarbovenop hydrokorrels. De pot zelf staat nu op vier grote kiezels, een cm van de grond. Dit moet een betere waterafvoer geven, kan niet anders!

Wel zag ik dat het blad van een kleine pup ook erg geel/ lichtgroen is. Dus ik denk toch ook een voedings tekort. Omdat ik dus met de bemesting die ik had gedaan vorige maand, mijn lavendel heb verbrand ben ik een beetje bang om nog zomaar een hand kunstmest erin te doen. Geldt trouwens ook voor de Trachy die ik in een pot heb staan. Ook daarvan is het nieuwe blad wat geel. Is het bv verstandig om van die slow-release korrels van mypalmshop te kopen ivm verminderde kans op verbranding?

Groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor yme op 26 jun 2016 21:17

Oeps: overheen gelezen: de fertometer. Ik moet zeggen dat ik die niet heb, omdat ik de werking ervan niet snap. De meting is gebaseerd op geleiding. Maar die wordt enorm beïnvloed door de vochtigheid van de grond. En of de pot vochtig is door regenwater of kraanwater, wat hier in Amsterdam een geleiding heeft van 600 uS. Ik snap dus niet hoe de meting betrouwbaar kan zijn.

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 26 jun 2016 23:23

Wat is betrouwbaar? Het ding geeft aan of er te veel, genoeg of te weinig voeding in de grond zit.
In de gebruiksaanwijzing staat ook:
Steek de pen helemaal in de grond en druk op de knop. Het is belangrijk dat de grond nat is, als dit niet het geval is dient u eerst de grond water te geven, wacht vervolgens minimaal 30 minuten voor u de meting gaat uitvoeren.
Dan werkt hij wel erg goed als je dit doet en als je wilt dat de grond vochtigheid altijd het zelfde is kan je deze ook nog meten maar dat vind ik wel erg ver gaan.

Als je hem vaker hebt gebruikt zie je bijvoorbeeld bij bananen dat deze op warme dagen grote hoeveelheden mest verbruiken. Ik had een 2 meter hoge maurelli in een veel te kleine pot staan waarbij uiteindelijk maar 5 cm tussen de pot en de stam van de banaan zat maar hij bleef groeien omdat hij gewoon de juiste hoeveelheid mest in de grond had zitten en daarvoor geen groot wortel stelsel nodig had.
Je ziet dan ook dat tegen de herfst het mest verbruik aanzienlijk minder wordt.
Ik gebruik dan wel een oplosbare mest in water.
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Timmeke op 28 jun 2016 13:19

:D :D :D :D
Hoi yme,

Om te voorkomen dat de gaatjes dicht gaan zitten, doe wat scherven van een gebroken aardewerk pot in je pot voordat je jouw musa bajoo terug plaatst.

Ik heb het zelf gedaan,mijn musa bajoo is nu mooi in de pot.
Timmeke

0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers