Ensete maurelli vragen (bijv. potgrootte)

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Ensete maurelli vragen (bijv. potgrootte)

Berichtdoor Derksuh op 20 jun 2016 14:13

Beste allen,

Sinds een paar weken houd ik dit interessante forum in de gaten en zie ik veel leuke/ leerzame topics voorbij komen. Sinds een maand of 2 ben ik ook in het bezit van een Ensete Maurelli + Musa Basjoo (vorig jaar Red tiger en dwergbananenplant. Helaas heeft de Red tiger het niet overleefd maar de dwergbananenplant wel (hydrocultuur) --> zie afbeelding.

Afbeelding

De plant op de afbeelding is gestorven nadat hij hele kleine bananen heeft gegeven (tot mijn grote verdriet geen foto meer van).

Dit jaar ben ik dus zoals ik al zei aan de slag gegaan met de Ensete Maurelli en Musa basjoo. De vragen heb ik tot nu toe vooral over de Maurelli. Is de pot waarin hij op dit moment staat groot genoeg om hem zo goed mogelijk te laten groeien (merk nu al dat hij ontzettend snel wortels aanmaakt)? Helaas kan hij niet in de volle grond (wat volgens vele hier beter zou zijn). Daarnaast heb ik een vraag over het afsnijden van de bladeren, ik zie namelijk veel verschil tussen de dikte in stammen dus vandaar dat ik benieuwd ben naar de 'beste'/ mooiste methode.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt alvast voor jullie opmerkingen/ tips. Ik kijk er ook naar uit om hier veel foto's en nieuwe/ andere vragen te zien beantwoorden. :thumb_up:
Derksuh

10 bedankjes

Re: Ensete maurelli vragen (bijv. potgrootte)

Berichtdoor MooiePalm op 20 jun 2016 18:30

Ik zou zeker een grotere pot nemen. al was het maar om te voorkomen dat ie iedere keer omwaait .
Hij zal beter groeien en dikker worden. Bladeren snij ik pas weg als ze lelijk worden of voordat ze de winterstalling ingaan.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 20 jun 2016 18:52

MooiePalm alvast bedankt voor jouw reactie! Heb je enig idee wat voor een soort breedte/diepte pot jij zou kiezen zodat ik hem vd zomer niet nog een keer moet om potten? Daarnaast ben ik benieuwd waar je ergens de bladeren wegsnijdt? Doe je dit dicht bij het blad of dicht bij de stam? Bedankt alvast.
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 21 jun 2016 12:45

Ik zet ze in een half wijnvat en dan worden ze zo.
Afbeelding
Als het nodig is om blad weg te snijden doe ik dat tegen de stam aan.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 21 jun 2016 19:03

Fraai plaatje. :thumb_up:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 21 jun 2016 20:05

Mooie foto hoor! Ze zien er goed/mooi uit hehe.. Wat me wel opvalt is dat de doorsnede van het 'halve wijnvat' ongeveer 45 a 50 cm is? Dit schat ik op basis van de stenen op de achtergrond, klopt dit? Dit betekend ook dat er slechts 5 a 10 cm verschil zit tussen jouw en mijn potmaat? Wel moet ik toegeven dat het halve wijnvat een stuk dieper is. :D
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 22 jun 2016 12:43

De doorsnede is 65 cm en 42 diep.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 22 jun 2016 17:01

Thanks a lot! Daarnaast mensen nog goede of slechte ervaringen met waterafvoergaatjes aan de zijkant vd pot ipv in de bodem?
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 02 jul 2016 16:53

De bananenplant is nu goed aan het groeien, is het dan verstandig om hem over te potten naar een grotere pot of zal dit de groei stagneren? Ik dacht dat het verpotten namelijk eerder in het seizoen begon?
Derksuh

10 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers