Bruine vlekken op de stam

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bruine vlekken op de stam

Berichtdoor Break op 17 okt 2016 21:19

Ik heb sinds kort een Musa. Maar ik kom thuis van vakantie en ik zie dat heel de stam is verkleurd. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Ik heb er niet zo heel veel kaas van gegeten. Dank alvast. In de vakantie heeft hij gewoon water gekregen.
Bijlagen
image1.JPG
image1.JPG (95.42 KiB) 2741 keer bekeken
Break

0 bedankjes

Re: Bruine vlekken op de stam

Berichtdoor Cheela1982 op 17 okt 2016 22:32

Beste Break,

Om jou het beste antwoord te kunnen geven stel ik jou eerst een aantal vraagjes ;)

Ik zie dat er een plastic zak/folie om de kluit heen zit, waarvoor dient dit? zitten hier gaten in?
Ik vraag dit omdat het erg belangrijk is dat ten eerste de wortels verluchting nodig hebben, ten tweede moet het water goed weg kunnen lopen, anders kan er namelijk o.a. wortelrot ontstaan.
Een andere vraag; hoe vaak krijgt de boom water en hoeveel? En hoe voelt het aarde aan? Gewoon vochtig of zeiknat? De Banaan houd wel van een goede slok, maar niet té veel uiteraard ;)

Vriendelijke groetjes,

Cheela.
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor Break op 18 okt 2016 10:49

Beste Cheela,

Alvast dank voor je antwoord. De zak dient voor het feit dat aan de onderkant van de plantenbak een gat zit. Het is eigenlijk een bak voor buiten. Begrijp ik dat ik dit gat open moet maken?

In het begin gaf ik de plant elke dag ongeveer een halve liter water. De aarde voelt vochtig aan. Ik heb geen idee hoeveel water ik de plant moet geven?

Ik hoor graag!

Groetjes,

Break.
Break

0 bedankjes

Berichtdoor Cheela1982 op 18 okt 2016 11:01

Ah, ik begrijp het. Wat je het beste kan doen is inderdaad het plastic verwijderen en een schotel onder de bak plaatsen zodat overtollig water word op gevangen, dit overtollig water hoopt zich nu op...

Om te checken of het aarde vochtig genoeg is kun je het beste gewoon je vinger in het aarde steken, gevoelsmatig merk je dan wel of het bagger is of gewoon vochtig ;)
Cheela1982

10 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers