Scheuten musa basjoo. water of niet?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Scheuten musa basjoo. water of niet?

Berichtdoor roosje op 09 jan 2011 17:53

Ik heb voor de winter 2 scheuten uitgespit omdat er 2 mensen erachter gevraagd hadden om dit jaar uit te planten in hun tuin. Zo gaat de exotenwereld er ook op vooruit hé.
Nu was mijn vraagje of deze planten die bij mij in de keuken staan bij een 15 à 20 graden water mogen bijkrijgen of ze enkel droog overwinteren. Ik heb wel al opgemerkt dat er een verdroging optreed en dat er geen groei te zien is momenteel. Ik heb ze opgepot met de aarde waar de planten voorheen stonden. Die was van zichzelf al vrij nat, dus hopelijk geen wortelrot. Ik moet wel erbij zeggen dat er niet superveel wortelen aan de planten van ongeveer 70cm zaten, het waren er een paar dikkere die er aan gingen.
roosje

3 bedankjes

Re: Scheuten musa basjoo. water of niet?

Berichtdoor bommetje op 09 jan 2011 18:26

de aarde mag niet uit drogen. n...indien de aarde droog voelt even een beetje water geven, niet te veel, dan rotten ze weg
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 jan 2011 23:13

Waarschijnlijk dat je vanaf begin April groei ziet als de lichtintensiteit verhoogd. Vanaf dan mag je stilaan meer water beginnen te geven (voorzichtig).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 12 jan 2011 16:18

ik heb ook enkele musa's staan nl basjoo van ongeveer 20-30 cm en ook heel weinig water gegeven maar toch blijkbaar gaan rotten of omgevallen.... in de kamer ist 10° C en s'nachts doe ik af en toe de raam open voor verluchting. Onder heb ik musa's staan van 1m30 hoog en geef ik ook af en toe water en deze staan bij zo'n 20°C en deze blijven door groeien en bladeren maken dus niks rot of afsterven.
Wat kan ik met de scheuten nog doen of hoe komt het dat er toch enkele afsterven of volledig wegzakken.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 12 jan 2011 19:01

Hoi..naar mijn ervaring zou ik nog geen water geven ook al staat de grond een beetje droog..
Tot mijn grootste spijt heb ik hier 4 prachtige 'musa dwarf greens' en een kleine 'siam ruby' genekt omdat ik ze voor ik op wintervakantie ging een beetje water gegeven had..allen vergaan met stamrot :roll: ( heb er foto's van maar staan nog niet op pc)
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 12 jan 2011 20:45

Als je scheuten die nog niet goed geworteld zijn te veel water geeft gaan ze rotten.
Scheuten die wel geworteld zijn zou ik maar 1 keer per maand beetje water geven, max 2 keer.
Siam ruby is moeilijk te overwinteren,zelfs binnen.
Heb er 4 die vorstvrij in de serre staan, alle 4 naar de plantenhemel.
Water is niet het probleem denk ik bij deze soort maar het te kort aan daglicht.
De siam komt van Thailand.
De temperaturen schommen nu tussen 14 en 27 graden met een luchtvochtigheid tussen de 61 en 94 %
De ene thaise soort kan al beter tegen onze winters (zelfs binnen) als de andere.
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 12 jan 2011 21:14

yakuza schreef:Water is niet het probleem denk ik bij deze soort maar het te kort aan daglicht.

Wat noem je een te kort aan daglicht?... bij ons is het in de zomermaanden 13u licht per dag, de winter 12u... voor de rest echt stekedonker.

yakuza schreef:De temperaturen schommen nu tussen 14 en 27 graden met een luchtvochtigheid tussen de 61 en 94 %

In Thailand?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 14 jan 2011 23:11

bij ons doen de kleine en iets grotere musa s het super, bij het uitsteken van de kleine plantjes
ben ik altijd gedeeltelijk onder de moederplant gegaan om wortel mee uit te steken, op die
manier hebben ze meer kans om te overleven
ze staan in de veranda aan een temperatuur van 20 graden met vloerverwarming, hierdoor
moet ik natuurlijk regelmatig bij gieten, deze plantjes heb ik in oktober uitgestoken
ik heb er ook buitenstaan in volle grond met lichtslangen/deze gaan enkel aan bij vorst/die er super
bij staan, ik denk dus voor de jonge plantjes genoeg wortel mee afsteken en warm zetten met veel licht
succes ; volgende week zal ik foto s plaatsen van de planten
grts

Pepe
Bijlagen
009.JPG
009.JPG (183.31 KiB) 6139 keer bekeken
010.JPG
010.JPG (190.92 KiB) 6139 keer bekeken
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 22 jan 2011 18:34

videomaster schreef:
yakuza schreef:Water is niet het probleem denk ik bij deze soort maar het te kort aan daglicht.

Wat noem je een te kort aan daglicht?... bij ons is het in de zomermaanden 13u licht per dag, de winter 12u... voor de rest echt stekedonker.

yakuza schreef:De temperaturen schommen nu tussen 14 en 27 graden met een luchtvochtigheid tussen de 61 en 94 %

In Thailand?

idd in Thailand.
Wanneer ik voorgaande heb gepost had ik op weersite gekeken, vergeef me als gegevens van die site niet kloppen.
Daglicht is blijkbaar evenredig nu. Thailand - Belgie
yakuza

14 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers