Canna's weer naar binnen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Canna's weer naar binnen

Berichtdoor onlycanna op 17 nov 2011 14:44

De tijd is weer gekomen om je canna's naar binnen te halen (afgelopen nacht -5 graden)
Heb besloten om het dit jaar helemaal anders te doen:
Bij het uitsteken direct de wortelstok verdelen en gelijk oppotten.
Ben hiertoe gekomen omdat afgelopen seizoen de planten maar moeilijk wortel schoten en dus ook lager bleven.
(Ik had ze toen de 3e week van januari ''droog''opgepot)
Maar zoals gezegd nu gelijk oppotten om de wortels te behouden,1 keer in de week een drup water
om de wortels niet te laten uitdrogen en nu maar hopen dat ze niet TE hard groeien binnen :lol:
reacties en/of ervaringen van harte welkom!

groeten,Wim
onlycanna

3 bedankjes

Re: Canna's weer naar binnen

Berichtdoor Marc_S op 17 nov 2011 15:24

Beste Wim,

Mijn ervaring is met het in de potten laten van canna's dat ze het jaar daarop veel moeilijker starten en dat sommige het helemaal niet meer doen in het voorjaar doordat ze zijn weggerot.
Die van mij gaan uit de grond of pot in een vuilniszak die open blijft en dan de kelder ingaat. eind januari kijk ik dan of ze niet al te droog geworden zijn en als dat zo is krijgen ze wat water.
Ik heb meer dan 35 jaar canna's en dit is nog steeds de beste manier.
Als ze in de pot blijven blijven ze te lang nat en omdat ze in rust zijn rotten ze dan weg.
Ik had begin juni al zaad van canna brasiliensis.
Na een goede overwintering heb je ook een goede start.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 17 nov 2011 15:34

Hey ,

Ik pot een deel op en een deel droog .
Degene ik nu oppot laat ik gewoon de potgrond opdrogen .
Nog nooit problemen mee gehad bewaar deze wel in een droge omgeving wat ook wel heel belangrijk is natuurlijk om niet te rotten .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor onlycanna op 17 nov 2011 18:25

Marc_S schreef:Beste Wim,

Mijn ervaring is met het in de potten laten van canna's dat ze het jaar daarop veel moeilijker starten en dat sommige het helemaal niet meer doen in het voorjaar doordat ze zijn weggerot.
Die van mij gaan uit de grond of pot in een vuilniszak die open blijft en dan de kelder ingaat. eind januari kijk ik dan of ze niet al te droog geworden zijn en als dat zo is krijgen ze wat water.
Ik heb meer dan 35 jaar canna's en dit is nog steeds de beste manier.
Als ze in de pot blijven blijven ze te lang nat en omdat ze in rust zijn rotten ze dan weg.
Ik had begin juni al zaad van canna brasiliensis.
Na een goede overwintering heb je ook een goede start.

Groeten

Marc

Marc ,de potten staan in huis op een droge plaats,de grond in de potten is na een week al ''opgedroogd''.
Dus een drup (met mate!)water kan volgens mij geen kwaad,ze staan ook in het daglicht,dus volgens mij kan er weinig gebeuren.
En bij mooi weer schijnt de zon er ook naar binnen ;)
onlycanna

3 bedankjes

Berichtdoor jaak op 17 nov 2011 21:22

ik heb vorig jaar mijn canna's overwinterd in pot en eind februari begin maart had ik al nieuwe scheuten tot 50cm en heb ik waarschijnlijk nu het resultaat dat mijn canna musafolia in bloei staat.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 17 nov 2011 21:57

Mijn verzameling canna's zijn begin november uit volle grond gehaald , loof afgesneden en de wortels laten drogen gedurende 2 dagen , daarna worden de grote verdeeld en alle in potten met droge bloemaarde geplaatst in de geisoleerde kas die altijd 12 graden warm is .
Ze groeien dan terug ongeveer een 5 tot 10 cm , opmerkelijk is dat ze zo blijven met die 12 graden temperatuur, maar na de overwintering en het stijgen van de voorjaarstemperaturen , voller en meer scheuten geven. Ik geef in die wintermaanden een klein beetje water om de maand .
In het voorjaar terug de volle grond in met bemesting - bloedmeel en koemestkorrels . Zo heb je al grotere exemplaren vanaf het begin van het voorjaar en meer bloei gedurende de zomer .

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor Nody op 22 nov 2011 03:46

Canna's in de volle grond tegen het (vriendin's) huis op zuiden staan er nog mooi bij. 8-)

Leuk om te zien dat 20 cm afstand van het huis zo'n verschil is aangezien die wel in snot zijn veranderd. De wortels zullen het wel weer overleven op 25 cm diepte... :mrgreen:
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers