canna's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

canna's

Berichtdoor ERWIN52 op 18 jul 2014 17:00

Ik vind het toch zooooo jammer dat er zo weinig liefhebbers interesse hebben in de canna indica !
Er verschijnen zo goed als géén reakties. Als je iets zoekt is het bedroevend !!!! Waar blijft de medewerking tussen de echte liefhebbers ?????? Erwin52
ERWIN52

1 bedankjes

Re: canna's

Berichtdoor oktober07 op 18 jul 2014 20:35

Ja het is waar dat je er weinig over leest maar ik heb ze ook gehad en na 1 jaar........virus.
Dus canna komt niet meer in mijn tuin.
Mss spijtig maar ik laat me geen 2 keer vangen.
Gr
Johan
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 18 jul 2014 22:55

Erwin,
Ik weet niet waar jij je zo druk over maakt, ik ben ook een liefhebber en er is genoeg te krijgen. Als je koopt is de kans groot op een virus en als je via hier wat krijgt net zo groot.

Maar er zijn er zeker wel uit te halen,

Alleen krijg je geen virus vrij garantie. die kan je niemand geven.

Maar als ik dan in Duitsland een canna koop van bijna 80 cm groot met al 4 scheuten en een bloem in de eerste scheut voor €1,49. dan heb je toch mazzel en staat hij nu in quarantaine.

Daarbij is het veel interessanter om je canna's zelf te kruisen en te kijken wat er uit voort komt.
Ik heb zelf al leuke resultaten gehad.
Een gele canna panache, Blad en bloem van panache maar dan geel, zo ook een oranje.

Die heeft niemand en bij de canna's uit zaad heb ik nog geen virus gezien, zal wel kunnen maar is niet zeker.

Dus conclusie er zijn best nog mensen met een hart voor canna's maar dat zijn liefhebbers.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hanspijpker op 19 jul 2014 00:02

Eens met de reactie hierboven. .

C. altensteinnii ooit uit zaad...superhoog, bloei begint nu.... echte blikvanger.
C.stuttgart, ooit als rhizoom gekocht...gokje, maar doet het super
Rebrum uit zaad, niet helemaal puur. .. maar toch aardig donker. ..
Firebird uit zaad..

Ik zaai ze liever zelf. .. om het risico te vermijden. .... en altijd belang bij zaden van mooie varianten. .. mits ze zaad geven natuurlijk.

En op dit forum ik er ook genoeg info over. ..
Ons tuintje

Groetjes,
Hans
hanspijpker

5 bedankjes

Berichtdoor ERWIN52 op 19 jul 2014 17:38

Beste liefhebbers,
Ik ben blij met jullie reakties. Ik, persoonlijk, zaai niet wat ik reeds eerder heb gezegd. Ik heb graag soorten die raszuiver zijn ook al weet ik dat uit zaailingen mooie resultaten kunnen komen maar zij komen meestal niet in de handel en zijn daardoor voor de liefhebber niet ter beschikking. Als je een echte liefhebber bent, alle begrip voor de beginnenden, en je spreekt bvb over Stuttgart dan kan ik mij deze perfekt voor de ogen brengen zo ook Picasso, Black Knight, Lucifer, ........ Als je dan zaailingen hebt dan weet niemand hoe mooi of welke flauwe copie het is van een reeds bestaande.
Wat het virus betreft : daarin kan je absoluut gelijk hebben. Als de liefhebber niet uit is op geld, wil ruilen of tegen een schappelijke prijs tekoop aanbied dan is de kans klein doch uitzonderingen bevestigen de regel. Tot op heden heb ik weinig pech gehad. Toch is het mij ook al overkomen. Ik blijf doorgaan het heeft mij reeds veeel geld gekost doch blijf liefhebber in hart en nieren. Ik neem dan ook bijna ieder jaar verse jonge rhizomen. Verse potgrond, enz ...
Groeten, Erwin
ERWIN52

1 bedankjes

Berichtdoor ERWIN52 op 19 jul 2014 17:59

"Ik weet niet waar jij je zo druk over maakt, ik ben ook een liefhebber en er is genoeg te krijgen." citaat.
Ik vraag mij toch af dat tot op heden nog gééééén reactie heb gekregen op mijn vraag naar : Pink Sunburst (1 uitz.maar dit werd niks), Koningin Charlotte en Chouchou ???????
Erwin
ERWIN52

1 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 19 jul 2014 18:24

Beste Erwin.
De meeste canna's die jij denkt dat raszuiver zijn zijn dat helemaal niet en zijn allemaal uit kruisingen ontstaan en daarna doorgekweekt.
Als je het over zuivere rassen hebt moet je praten over canna's die ook nog zo in het wild voorkomen. Dan kan je zeggen dat het om een zuiver ras gaat. Maar alles wat op de markt is en gekweekt is heeft een naampje gekregen en deze komen niet in het wild voor.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jul 2014 00:08

Ik ben een echte canna liefhebber alleen dit jaar stond mijn complete canna collectie op de rand van de afrond door 1 aankoop via internet wat virus bleek te hebben na aanplant. Alles had het virus en nu krijgen andere planten het ook. Dit doet pijn omdat je je collectie ziet verzwakken. Nu alle virusplanten de deur uit zijn maken de andere canna's het goed en ik heb nog geen symptomen ontdekt bij mijn gezonde canna's.

Onthoudt heel goed, bestel geen knollen via internet zolang je niet zeker weet hoe de planten er uit zien, maak niet de fout dat het wel zal meevallen want dit kan je echt de kop kosten ;) Koop alleen planten waarvan je zeker weet en ziet dat ze goed groeien, en nee geen kasplantjes uit de tuincentra.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor ERWIN52 op 20 jul 2014 08:30

Beste Marc,
U heeft volkomen gelijk doch .. als er een nieuwe canna-variëteit ontstaat die de moeite waard is om op de markt te brengen wordt er inderdaad een naam aan gegeven maar dan weet je over welke variëteit het gaat. Vbn heb ik reeds eerder aangegeven. Ik vind het van grooooot belang om het kind een naam te geven.
Beste Janssen,
Het is jammer dat een ganse of bijna ganse collektie verloren kan gaan door het virus. Wees gerust ik weet waarover u spreekt. Ik heb zowel van liefhebbers als van handelaars reeds goede en minder goede, ja ... slechte resultaten gehad. Het virus is en blijft een probleem. Doch geef aub niet op ! Vele liefhebbers geven aan hun hobby veel geld uit en weinigen verdienen er iets aan. Maar je bent toch een liefhebber ... niet waar ?
Mvg, Erwin
ERWIN52

1 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 jul 2014 14:58

Zo breid ik mijn collectie uit.

Ik post heel veel foto's van allerlei canna's op mijn album...
1. na 1 jaar weet ik de naam niet meer :? Veel te veel soorten en meng ze in de grond.
2. de problematiek van virussen in canna, zorgt ervoor dat ik ze niet durf te verdelen.
ik wil niet op mijn geweten hebben, dat een andere liefhebber zo'n canna via mijn tuin heeft verkregen, of dit op eigen risico dan maar.
3. Van vele canna, heb ik nog maar bitter weinig...

Hoe kom ik aan al deze?
Via palmvrienden en via Floralux.
Door de ruime surftijd hier op het forum en het bekijken van vele fotoalbums zie je veel.
Een pb is zo gestuurd en kan je vragen of iemand kan verder helpen ;)
Er zijn hier verscheidene bloemen liefhebbers net als ik, dus in de exotische tuin zal deze dan zeker te vinden zijn :)
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers