door GeL op 05 mei 2012 18:19
Luc,
Aangezien ik hier een hondertal cannaknollen heb ik mij sinds deze winter op het internet suf gezocht over informatie hieromtrent. Tot voor 2 jaar wist ik niet eens wat een canna virus was tot ik erzelf mee geconfronteerd ben, ik had 3 C. Wyomingknollen in een pot en die zagen er belabberd uit, ik dacht eerst aan de grondsoort, voeding ed. . Ik wilde er dus meer van weten.
Uit verschillende bronnen, al dan niet wetenschappelijk, heb ik de volgende constanten gehaald (ik heb er gisteren nog één gepost in die andere canna thread):
1. Eens het virus toegeslagen heeft krijgt de plant het niet meer afgeschud, dus een plant groeit er nooit doorheen (wat in tegenspraak is met het artikel over de aspirine dat ik gisteren ook postte, maar dat wil ik wel eens testen)
2. Via zaad wordt het niet doorgegeven
3. Slechts enkele van de 5 virussen worden door sapzuigende insecten doorgegeven, maar bijna allemaal wel via snoeischaren, spades en ander materiaal.
4. Ze worden niet via de grond verspreid.
5. Canna verkopers, zeker diegenen die aan supermarkten leveren, blijven besmette knollen verkopen.
6. Zelfs al zien de nieuwe knollen er in eerste instantie virusvrij uit ( en dat kan weken duren) kan je er toch op een later tijdsstip mee worden geconfronteerd
7. Indien mogelijk de canna's zaaien, is wel ter verstaan moeilijk voor de zaadloze variëteiten zoals C. Stuttgart enz...
Ik schrijf uiteraard maar wat ik opgezocht heb, maar ik heb er mij de laatste tijd wat in verdiept, hetgene hierboven staat is grossomodo wat je op de professionele sites en o.a. ook bij de nationale canna verenigingen kan lezen,
Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door
GeL op 05 mei 2012 18:49, in totaal 1 keer bewerkt.