Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Maurelli

Berichtdoor Hitch op 24 feb 2013 13:22

Niet om negatief te doen en ik hoop echt voor je dat hij het alsnog haalt maar als ik de foto zo nog eens bekijk vrees ik toch voor het ergste hoor. Denk dat je er een nieuwe mag gaan halen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 feb 2013 00:25

Ik heb zo ook eens een maurellii verloren, in het voorjaar de plant uitgeplant en de stam helemaal afgesneden. In de zomer had ik een heleboel puppies! ;)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor canna op 25 feb 2013 10:44

Hallo,
Mijn 'Maurelli'.
Hoe zich te vermenigvuldigen ? Is het mogelijk ?

maurelli.jpg
maurelli.jpg (184.02 KiB) 4327 keer bekeken
Verzamelaar 'Canna indica'
http://www.canna-made-in-belgium.be
canna

1 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 feb 2013 13:40

@canna: met een gezonde maurelli gaat het ook, kijk maar in deze topic, daar staat een link naar een interessante fotoreeks gepost door "adriadriaans":
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=50&t=10153
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 26 feb 2013 00:29

Ik heb 2 foto's teruggevonden. (helaas slechte kwaliteit)
Na de aanplant groeide de ensete eerst nog een beetje, er kwamen nog 2 misvormde blaadjes uit en toen stopte hij ermee. In het late voorjaar heb ik dan de stam tot de grond weg gesneden.
Het duurde dan tot eind augustus, voordat er iets boven de grond kwam. Hij stond wel niet op de warmste plek, op een warmere plek hadden ze misschien vroeger boven gekomen.

Ik ga me denk ik ook een extra exemplaar aanschaffen om volgend jaar puppies uit te kweken :thumb_up:

ensete maurelli.JPG
ensete maurelli.JPG (182.3 KiB) 4279 keer bekeken

IMG_0183.JPG
IMG_0183.JPG (153.09 KiB) 4279 keer bekeken
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 02 maart 2013 02:08

@ sub t
zou het per ongeluk eventueel mogelijk kunnen zijn dat je in al je enthousiasme de maurelii te vroeg hebt terug geplaatst?
Stel dat het in de opslag 12 graden is en je plant de maurelii buiten in een bodem van 8 graden dan is het logisch dat ie zich de t***** schrikt en opgeeft.
Ik zet mijn maurelii's volgende week lekker in het 12 graden zonnetje, rij ze 's avonds weer naar binnen(ca 10 graden) maar ik graaf ze pas in als de bodem 10+ is en de nachten de eerste week minimaal boven de vijf graden blijven.
Er zijn verschillende online weerstations die ook bodemtemperatuur aangeven. (nu ca 4 graden op -20 cm) Verleden jaar 11 graden bodemtemperatuur op -20cm op 28 april
succes
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 02 maart 2013 14:33

Hoi adri,

het waren destijds mijn eerste ensete's (ik had een groene en een rode), en ik had ze in veel te grote metskuipen staan en zo ook overwinterd. De grond bleef veel te nat, en de groene was al helemaal bleek en levenloos voor ze naar buiten gingen.
Sinds dat jaar is het overwinteren gelukkig steeds beter gegaan ;)

Wat de puppies van de ensete betreft had ik de volgende ervaring: deze kunnen gewoon van de kluit gesneden worden en er hoeven geen wortels aan te zitten, een stukje van da wit materiaal is genoeg, hieruit groeien dan heel vlug nieuwe wortels. Op dat vlak heel anders dan een pup van bv. musa basjoo, deze hebben echt wortels nodig, ensete niet. ;)

grtz
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 03 maart 2013 17:39

@Sub T
Ik heb vanmiddag de eerste twee pups gesplitst. :o Op zijn Ermelo's gezegd "poepe zonder douwe" :oops: :lol: Op de foto's zijn de worteltjes al duidelijk aanwezig....dit moet goed gaan. :applaus:
Foto's:
https://plus.google.com/photos/11767621 ... 5C7nbvcugE

Nu nog potjes vinden voor die andere 50+ :fluiten:
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 19 mei 2013 23:05

@Sub T

na ruim twee maanden een laatste update....

In totaal 66 pups gestekt. Slechts 4 afvallers. Ook pups van twee cm zonder worteltjes lopen gewoon uit. Ik heb de leeggeroofde oude stam vlak afgesneden en begraven in een grote pot op 10 cm diepte en er een plaatje plexiglas over gelegd. Na een week of vier komt er weer een pup omhoog :shock: Ik ben benieuwd hoeveel er nog komen :) en hoe vaak ik dit kan herhalen

Ik ben al met begonnen met een project(iets andere methode) voor volgend jaar....het helpt je zo lekker de winter door.

Groet, Henk
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor funeralroosjes op 20 mei 2013 09:27

Wow,

nu kan je deze zomer heel je tuin vol zetten met ensete's :D
funeralroosjes

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers