we zijn nu 9 dagen verder:)
ik heb de bananen in een zak gedaan en in de woonkamer gezet en niks meer aan gedaan want ik had geen potgrond meer om ze te kunnen oppotten
maar heb de zakken bijna dicht gehouden zodat de wortels niet zo hard zouden uitdrogen. vandaag heb ik weer beetje grond
dus ze gaan nu in potten.
dat ik de bananen binnen zetten van 1 graad naar in 1 keer 20 graden is een behoorlijk temperatuur verschil.
ik was bang dat de bananen kapot zouden gaan maar zoals julie zeiden dat grote bananen wel tegen zon verschil konden blijkt idd waar:D
al na 10 uur zag je dat de binnenste blad steel al millimeter hoger was geworden

ik ben egt blij dat hij nog leeft
de dagen erna schoot hij heel erg hard uit egt als een telescoop.
de twintig centimeter die ik eraf heb gehaald is nu gewoon weer aangegroeid:D
ik heb hem eergister met een glas water de wortels bevochtigd en kluit omdat hij wel erg hard groeit.
gister ondekte ik dat er een nieuwe punt kwam bovenste puntje is zwart omdat het tot daar gevroren heeft.
maar derest ziet er goed uit:D
ik dee de zak open en tot mijn verbazing de scheut die ernaast zat waarvan ik dacht dat hij helemaal kapot gevroren was had ik heel diep afgeknipt en tog is er gewoon een nieuwe stengel uitgegroeit:D
maar me vraag nu is moet ik die plant helemaal uitlaten groeien tot er 1 blad aan zit en hem vervolgens dan koel zetten?
of moet ik als het wat minder hard vriest in schuur zetten.
op dit moment vriest het daarbinnen mijn grote brugmansia boom is naar de knoppen:(
ik zal weer paar fotos laten zien hoe het er nu uitziet:
gister was het nog alleen stengel

alles bij het raam

dit is er vandaag bijgekomen gaat egt hard

de zijscheut die het tog ook heb gehaald

musa sikkimensis met klein scheutje

musa basjoo links en sikkimensis rechts allebij net opgeppot

deze maurelli staat sinds een maand a anderhalfe maand binnen.
buiten was hij heel klein plantje met wel een dik stammetje en heeft 3 dagen min 3 gehad.
dat het weer boven 0 was heb ik hem binnen gezet.
hij heeft in anderhalfe maand tijd vanaf dat rode stengel rechts onderin zo klein was tot nu.
hij is 2 en half keer zo groot geworden.
alleen stam is nooit dikker geworden.
wel vreemd de moeilijkste banaan groeit als een gek terwijl mijn grote cavendish van 1.80 helemaal kapot is gegaan

dit was mijn cavendish.
in februari was hij maar 30 cm
hij is tot september als een raket gegroeid toen stopte hij met groeien en kreeg last van spint

uitendelijk van spint afgekomen maar alle blad was eraf en eterde alleen maar.
afentoe kwam er nieuw blad maar die kwam nooit helemaal eruit.
vorig week was het laatste stukje groen aan het verdwijnen toen ging ik stam insnijden nou tot de knol afgestorven
de knol ziet er niet al best uit maar hij barst wel van kerngezonde wortels ik heb het maar opgegeven moeilijke plant als het eenmaal herfst word.
mijn raam staat naar het noord oosten ik heb swinters maar 2 uur zon en dan verdwijnt het achter
de huis aan de overkant.

zo veel tekst mja vind het gewoon leuk om erover te praten:P
thuis intreseert het niemand als je over planten gaat hebben.
ik ben egt blij dat ik dit forum ondekt heb en dat ik mijn hobby met andere kan delen
ik ben benieuwd wat julie ervan vinde en nog tips voor de basjoo en sikkimensis hoelang ik ze binnen moet houden of juist zo snel mogelijk cool zetten groetjes chris die iets te verslaafd is geworden aan exoten:P