bananen volle grond 27 januari!!!

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: bananen volle grond 27 januari!!!

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 11:48

bedankt voor alle antwoorden :D
he waterboyke ik denk dat je die bananen kwijt bent.
maar gelukkig kan de knol heel wat hebben en heb je volgend jaar weer nieuwe basjootjes :mrgreen:
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 14:23

we zijn nu 9 dagen verder:)
ik heb de bananen in een zak gedaan en in de woonkamer gezet en niks meer aan gedaan want ik had geen potgrond meer om ze te kunnen oppotten :roll:
maar heb de zakken bijna dicht gehouden zodat de wortels niet zo hard zouden uitdrogen. vandaag heb ik weer beetje grond :thumb_up:
dus ze gaan nu in potten.
dat ik de bananen binnen zetten van 1 graad naar in 1 keer 20 graden is een behoorlijk temperatuur verschil.
ik was bang dat de bananen kapot zouden gaan maar zoals julie zeiden dat grote bananen wel tegen zon verschil konden blijkt idd waar:D
al na 10 uur zag je dat de binnenste blad steel al millimeter hoger was geworden :mrgreen: ik ben egt blij dat hij nog leeft :D
de dagen erna schoot hij heel erg hard uit egt als een telescoop.
de twintig centimeter die ik eraf heb gehaald is nu gewoon weer aangegroeid:D
ik heb hem eergister met een glas water de wortels bevochtigd en kluit omdat hij wel erg hard groeit.
gister ondekte ik dat er een nieuwe punt kwam bovenste puntje is zwart omdat het tot daar gevroren heeft.
maar derest ziet er goed uit:D
ik dee de zak open en tot mijn verbazing de scheut die ernaast zat waarvan ik dacht dat hij helemaal kapot gevroren was had ik heel diep afgeknipt en tog is er gewoon een nieuwe stengel uitgegroeit:D
maar me vraag nu is moet ik die plant helemaal uitlaten groeien tot er 1 blad aan zit en hem vervolgens dan koel zetten?
of moet ik als het wat minder hard vriest in schuur zetten.
op dit moment vriest het daarbinnen mijn grote brugmansia boom is naar de knoppen:(

ik zal weer paar fotos laten zien hoe het er nu uitziet:

gister was het nog alleen stengel
Afbeelding
alles bij het raam
Afbeelding
dit is er vandaag bijgekomen gaat egt hard
Afbeelding
de zijscheut die het tog ook heb gehaald
Afbeelding
musa sikkimensis met klein scheutje
Afbeelding
musa basjoo links en sikkimensis rechts allebij net opgeppot
Afbeelding
deze maurelli staat sinds een maand a anderhalfe maand binnen.
buiten was hij heel klein plantje met wel een dik stammetje en heeft 3 dagen min 3 gehad.
dat het weer boven 0 was heb ik hem binnen gezet.
hij heeft in anderhalfe maand tijd vanaf dat rode stengel rechts onderin zo klein was tot nu.
hij is 2 en half keer zo groot geworden.
alleen stam is nooit dikker geworden.
wel vreemd de moeilijkste banaan groeit als een gek terwijl mijn grote cavendish van 1.80 helemaal kapot is gegaan :(
Afbeelding
dit was mijn cavendish.
in februari was hij maar 30 cm
hij is tot september als een raket gegroeid toen stopte hij met groeien en kreeg last van spint :evil: uitendelijk van spint afgekomen maar alle blad was eraf en eterde alleen maar.
afentoe kwam er nieuw blad maar die kwam nooit helemaal eruit.
vorig week was het laatste stukje groen aan het verdwijnen toen ging ik stam insnijden nou tot de knol afgestorven :(
de knol ziet er niet al best uit maar hij barst wel van kerngezonde wortels ik heb het maar opgegeven moeilijke plant als het eenmaal herfst word.
mijn raam staat naar het noord oosten ik heb swinters maar 2 uur zon en dan verdwijnt het achter
de huis aan de overkant.
Afbeelding
zo veel tekst mja vind het gewoon leuk om erover te praten:P
thuis intreseert het niemand als je over planten gaat hebben.
ik ben egt blij dat ik dit forum ondekt heb en dat ik mijn hobby met andere kan delen 8-)
ik ben benieuwd wat julie ervan vinde en nog tips voor de basjoo en sikkimensis hoelang ik ze binnen moet houden of juist zo snel mogelijk cool zetten groetjes chris die iets te verslaafd is geworden aan exoten:P :mrgreen:
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 05 feb 2012 16:58

Hey ,

Let op met die pot waar de zak rond zit voor het parket er komt misschien wel niks door de zak maar wel condens eronder .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 17:08

he bedankt voor waarschuwing maar ik heb ze vandaag in potten gezet dus die zakken zijn weg:)
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:41

Hey Chris, het is normaal hoor dat de bananen binnen in de warmte goed vooruit gaan :) Maar het is niet echt aan te raden om bananen warm te overwinteren omdat al het gegroeide spul binnen veel te slap en slank is door te weinig licht, ook al staat die aan het raam. Daarom is ook je Maurelli zo smal en langwerpig, de planten zoeken gewoon meer licht maar onze winters zijn te donker en het is ook niet lang genoeg licht overdag. Ook zal al het gegroeide blad bij het terug buiten plaatsen verbranden van de zon omdat die delen nog geen UV hebben gezien ! En als de zon ze niet kapot maakt dan doet de wind het wel doordat het zo slap is. Geen paniek hoor, je bananen gaan dan niet dood maar je maakt geen winst door ze warm te overwinteren als je begrijpt wat ik bedoel ?! Bij kleintjes doe ik het dan weer wel omdat ze anders helemaal wegkwijnen doordat ze nog zo klein zijn snap je. Bananen drogen altijd wat in tijdens de winter, ze krimpen dus als het ware :)
En als ik het zo lees over je cavendish dan is de knol nog goed hoor. Als die nog hard is en massaal gezonde wortels aan zitten dan moet dat nog terug goed komen. Gewoon afwachten en niks aan doen, ook geen water geven.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 20:57

ja mijn bedoeling was na het uitgraven in mijn schuur te doen.
maar ik kreeg tip om eerst ff warm te houden zodat vocht uit de stam ontrekt en daarna in schuur doen.
maar wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb want dat het -17 was dacht ik laat ik is bij mijn brugmansia kijken in de schuur.
die was helemaal bevroren als die bananen daar hadden gestaan was ik ze zeker kwijt.
omdat ik toen al dacht dat die sikkimensis kapot was wat gelukkig niet zo is.
maar mijn idee is als het warmer word en overdag een graad of 11 wil ik ze buiten zetten overdag en voor avond weer binnen halen.
mijn verwarming is dan uit dan is het een graad of 17.5 a 18 graden ik woon in een galerij woning.
ik krijg een beetje warmte van buren maar bij de raam is het dan 15 16 graden zodat ze tog al langzamer wennen aan koudere temperatuur.
maar als ik daar aan begin dan wil ik all het blad dat gegroeid is afsnijden.
tot waar ik hem vorig week heb afgesneden zodat hij weer bij dat punt begint.
zolang het vriest durf ik ze niet in schuur te zetten.
op deze manier had ik goed mijn basjoo overwinterd.
volgend jaar is de sikkimensis hoop ik twee keer zo groot geworden.
dan zal hij ook wel zwaarder zijn dan moet ik wat verzinne zodat het niet vriest in de schuur
de cavendisch knol had ik door midden gesneden.
de midden stuk was zwart alleen de punten waar de wortels zitten.
zaten witte randen maar van binne was hij rot dus heb ik het maar weggegooid/
ik gloof niet dat hij ineens weer gaat doen hij doet al zo sinds begin september :?
als je goed kijkt bij de plant dan zie je al dat er problemen kwamen.
dat blad was het laatste goed groeiende blad vanaf dat moment wilde hij niet meer.
hij had geen spint meer.
maar alleen op zeer hoge temperatuur verwarmin op 26 graden groeide hij pas maar blad komt niet helemaal uit of nieuwe sigaar begon al open te rollen en die stopt dan ook.
ik geloof niet dat die knol nog opeens zal werken :?
ondanks hij bulkt van de wortels.
maar ik heb gezocht op forums mensen met zelfde soort problemen.
heel veel zeiden ja hij groeit eerste jaar heel goed maar zodra er zij scheuten kwamen zou hij stil vallen en sterft de plant langzaam maar zeker af.
omdat de kleintjes de rol hebben overgenomen.
maar die heb ik juist allemaal weggehouden zodra er 1 kwam haalde ik het weg om alle groei aan de grote te geven.
maar dat ik scheuten kreeg toen groeide hij juist nog supper toen hij stil begon te vallen zijn er ook geen nieuwe scheuten komen groeien.
dus ik zou egt niet weten wat ik verkeerd heb gedaan?
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 feb 2012 20:51

Als de knol zwart was vanbinnen dan was er inderdaad niks meer aan te doen. Wat de juiste reden is van het afsterven van je cavendisch kan ik je niet vertellen Chris maar als je steeds de scheuten weg sneed dan heb je de knol misschien teveel en te dikwijls beschadigd waardoor die misschien langs één van die wonden is beginnen rotten. Wat zeker is is dat de knol is beginnen rotten binnenin en daarom wou die niet meer groeien en is de plant langzaam afgestorven...
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 feb 2012 09:09

palmgek schreef:Omdat ik vandaag geen tijd heb zijn ze gisteren van hun winterjas voorzien. Uitgraven, zoals voorgaande jaren heb ik nu geen zin meer in.
In de noppenfolie zitten totaal 6 stammen varieerend in lengte van 1,2m tot 2,2m. Daarnaast loopt tussen de stammen een lichtslang van onder naar boven. De bodem rondom de noppenfolie is voorzien van een laag stro van 20 cm, waar het resterende gedeelte lichtslang nog deels doorheenloopt. Hopelijk is dit voldoende om de temperatuur van de stammen en het ondergronds gedeelte boven het vriespunt te houden :onzeker:

Afbeelding

Inmiddels ruim 2 weken verder is gisterenavond voor het eerst de lichtslang uitgeschakeld. Non stop heeft deze +/- 150 watt gebrand, hopelijk is deze energie geen verspilde moeite geweest. De stammen staan er nog mooi en stevig bij, ik twijfel of dit zo zal blijven vandaag......
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 13 feb 2012 11:11

hier hebben de lichtslangen ook 2 weken non stop gebrand, ben benieuwd hoe de
musa's er uit gaan komen, bij droger week ga ik checken

Pepe

voila , vandaag een check gedaan van de musa's, de lichtslangen zijn hun prijs waard,
bovenaan nog een mooie groene sigaar, en de stam onderaan ziet er goed uit
voorlopig blijven ze nog in de verpakking ,de winter is nog niet voorbij
de planten zien er super uit :happy_thai:

Pepe
Bijlagen
003.JPG
003.JPG (193.17 KiB) 4325 keer bekeken
004.JPG
004.JPG (190.54 KiB) 4325 keer bekeken
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2012 21:53

Waterboyke schreef:4 Februari en al enkele dagen -10 graden buiten en hier staan de Basjoo's nog altijd recht !! :mrgreen: Basjoo is gewoon een beenharde plant ! Letterlijk zelfs... :tong:

Rob schreef:Wacht maar tot er wat dooi in zit ....volgend jaar weer vanaf de grond beginnen ;)

Potverdorie, je had gelijk Rob. Ze voelden trouwens nog echt beenhard aan tijdens -14 graden hoor :onzeker: .... :lol: :tong: (a)
Afbeelding

Omdat de Basjoo door het lang aanhoudende zachte weer tot zelfs eind Januari mooi bleven had ik besloten om toch één pol te gaan beschermen als testje en omdat ik het toch zonde vond om ze dan toch nog te verliezen, de stammen, nu dat ze al zo ver waren gekomen...
Bescherming was heel simpel want wou niet teveel poespas eraan hangen, just een testje en op hoop van zegen...
Hieronder de bescherming, heb rond de vier grootste stammen lichtslang gedraaid en dan gewoon rond de hele pol grote noppenfolie met een pot erop. Lichtslang heeft 14 dagen gebranden, dag en nacht...
Afbeelding

Toen ik de bescherming er af haalde kwam er een warme walm vanonder de folie en toen zag ik onderstaand resultaat...
Ze hebben zelfs gegroeid tijdens -14 graden buiten... :mrgreen: :thumb_up: (a)
Ook de stammen die geen lichtslang kregen zijn nog goed, ik weet niet hoe warm het er geweest is want heb geen sensor binnenin geplaatst.
Ik had het niet verwacht maar ben er wel blij mee hoor ! :applaus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers