Wie zijn de daders.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Wie zijn de daders.

Berichtdoor s.janssen op 09 jun 2012 22:30

Wat je eventueel kan doen is een klein laagje met cacaodoppen rond de planten strooien. Slakken hebben hier een hekel aan!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 11 jun 2012 18:11

Moensjaain schreef:Ik ga in dit geval voor de koolmeesjes. In ieder geval bij de musa's dan. Heb dit bij mezelf ook zien gebeuren.

Heb ze hier inderdaad vandaag ook betrapt bij de banaantjes...dacht eerst dat het mussen waren... :evil:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor ick op 11 jun 2012 19:40

Ah, die zijn dan vast de taxuskevers aan het vangen! ;)

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 11 jun 2012 20:26

:lol: :lol: Heiniken worden ze vanzelf ziek van....Weg probleem :thumb_up:
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 11 jun 2012 20:40

Of je gaat kauwgom strooien :fluiten:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... e=1&ref=nf

Iemand deelde dit op facebook, had iets kunnen betekenen als het niet zo was dat
Zwaluwen geen brood eten XD

Rot van je planten, maar die vogeltjes moeten ook ergens naartoe :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 12 jun 2012 06:59

Itrme schreef:Rot van je planten, maar die vogeltjes moeten ook ergens naartoe :lol:

Vind het ook helemaal geen ramp dat die dat doen, ben blij met al de vogeltjes in mijn tuin en dan mogen ze best een blaadje mee pikken................zolang het maar geen veelvraten van slakken zijn :lol:
En dat bier op die schoteltjes...geen een slak gezien...ze zullen wel met een wijde boog er omheen zijn gegaan....zeker een slecht merk :lol:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 12 jun 2012 21:03

bij mij waren mussen de daders zie topic
viewtopic.php?f=11&t=2394

groet,

Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 jun 2012 12:44

Hoi, bij mij is ook een sloper bezig weet alleen nog niet wat het is en waarom die voorkeur heeft voor mijn arme C.brownii, de plant had het al zwaar na het verlies door afgevroren blad ,vond ik gisteren weer 2 nieuwe afgebroken rollen op de modder liggen en ze waren aangevreten! heb nu maar gaas om het stammetje gedraaid anders wordt dit niets meer, dacht eerst ook aan vogels maar of die rollen afbreken? Of een speelse kat of toch weer die marters! wie zal het zeggen :o
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 16 nov 2012 11:34

Even het oude topic weer oprakelen..........
Had een paar bananen binnen gezet...en wat denk je ..gaten in het nieuwe blad. Aangezien er geen koolmeesjes in onze huiskamer rond fladderen ben ik eens echt op onderzoek uit gegaan.
In de bladoksels van twee planten vond ik kleine zwarte bolletjes, het formaat leek op de eitjes witte eitjes van de naaktslak alleen deze waren zwart en ook zacht (je drukte ze zo kapot)
Vermoedelijk ook een of andere slak (zwartwerker) :lol:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 17 nov 2012 12:54

Hi ,

Ik heb net hetzelfde voorgehad over een week zoals u beschreven hebt met het binnen halen van banaanplanten,gaten en sporen van zwarte bolletjes .
Van slakken vond ik niets , die zijn meestal actief s'avonds of tijdens de nacht en die laten meestal een klein spoor van slijm na , maar .....

Bij een grondige kontrole overdag , de gaten die waren ingevreten bij de banaan was in de sigaar van een nieuw blad dat ging open komen , ik heb met een zaklamp in de krul van het nog op gerolde blad gekeken ,en daar zag ik onderaan een groene rups zitten van een drietal cm lang , met een lange breipriem heb ik de rups naar omhoog kunnen halen , ook in het blad zaten die kleine zwarte bolletjes , bij nader onderzoek met een vergroot loep waren dit geen eitjes maar uitwerpselen .
Na het verwijderen van de rups zijn er geen verdere beschadigingen gebeurd aan de plant , zo zie je maar dat er meerdere dingen aan de oorzaak kunnen zijn , ik doe nu regelmatig nazicht in de veranda, zelfs een deel van onze salamanders komen jaarlijks daar binnen overwinteren

mvg
Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers