door asiantjen op 17 nov 2012 12:54
Hi ,
Ik heb net hetzelfde voorgehad over een week zoals u beschreven hebt met het binnen halen van banaanplanten,gaten en sporen van zwarte bolletjes .
Van slakken vond ik niets , die zijn meestal actief s'avonds of tijdens de nacht en die laten meestal een klein spoor van slijm na , maar .....
Bij een grondige kontrole overdag , de gaten die waren ingevreten bij de banaan was in de sigaar van een nieuw blad dat ging open komen , ik heb met een zaklamp in de krul van het nog op gerolde blad gekeken ,en daar zag ik onderaan een groene rups zitten van een drietal cm lang , met een lange breipriem heb ik de rups naar omhoog kunnen halen , ook in het blad zaten die kleine zwarte bolletjes , bij nader onderzoek met een vergroot loep waren dit geen eitjes maar uitwerpselen .
Na het verwijderen van de rups zijn er geen verdere beschadigingen gebeurd aan de plant , zo zie je maar dat er meerdere dingen aan de oorzaak kunnen zijn , ik doe nu regelmatig nazicht in de veranda, zelfs een deel van onze salamanders komen jaarlijks daar binnen overwinteren
mvg
Etienne