Ensete Ventricosum buiten overwinterd

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum buiten overwinterd

Berichtdoor Jim op 08 mei 2015 21:44

Voor het zoveelste jaar op rij lukt het me niet om een ensete ventricosum na de winter in gang te krijgen (komt misschien nog, maar vrees er weer voor).
Zijn vorig jaar gezaaid waaruit 3 planten kwamen.
De maurelli en perrieri vormen geen probleem. Die zijn al blad aan 't vormen (vooral de perrieri), de ventricosum doet niks. Heb bij 2 van de 3 exemplaren, met een stamdoorsnede van ca 7/8cm, het bovenste deeltje afgezaagd waardoor het iets rottend deeltje verwijderd is. Is nu mooi 'vlees'. Heb ze terug in serre geplaatst en laat ze daar even een weekje bekomen van de operatie. Zal nu snel beweging moeten zien of 't is weer eens einde verhaal. Is me nog nooit gelukt ze hoger dan 50/60cm (met blad) te krijgen. Ze worden droog gehouden tijdens de winter bij een minimumt° van 5°. Tijdens 't groeiseizoen komen ze water noch mest te kort, maar wat dan wel om die winter te overleven ?
Jim

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 08 mei 2015 21:55

Te grote pot/te natte grond?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Jim op 08 mei 2015 22:07

Denk 't niet. Stonden in 15cm doorsnee-potjes. Pasten er nog net in. Intussen wel verpot in iets grotere potten.
Jim

2 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 08 mei 2015 22:11

De mijne staat van vorige maandag in de volle grond. Andere jaren verpotte ik deze in april in goede potgrond en trok ik de wortelgroei in de veranda in gang. Zo kon hij dan reeds in Mei met gezonde wortels in de volle grond en wat hij steeds goed vertrokken.

Hij was vorig jaar echter te groot geworden om op zijn normale plaats te overwinteren waardoor deze kouder en donkerder in de garage verbleven is. Ook het voortrekken en oppotten in de veranda was wegens de grote niet meer mogelijk.

Tijdens het uitplanten waren er nog geen nieuwe wortels zichtbaar maar er is al wel lichte groei aanwezig. Als hij dit jaar nog overleefd is dit zijn 7de jaar en zit ik met een probleem vrees ik 8-)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor roosje op 20 jul 2015 13:00

Hey Etienne, we zijn nu Juli...
Hopelijk is uwen Ensete Ventricosum terug een monster geworden of is het toch r.i.p. geworden?
Groeten Andy...
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 jun 2016 02:57

Even dit oude Topic nog eens terug omhoog gooien...
Vorig jaar is het Etienne wel gelukt om in volle grond te overwinteren maar uiteindelijk toch een telleurstelling geworden....
Afgelopen winter is het mij nu ook gelukt om zelfs 4 exemplaren ( 3 Maurellii's & 1 Ventricosum) in volle grond te overwinteren. Maar ik moet toch melden dat nu ondertussen nog maar 2 Maurellii's leven waarvan er maar 1 terug normaal en goed groeit. Heeft het te maken met het slechte en koude voorjaar en de tot nu steeds kletsnatte weken dat ze het moeilijk hadden met terug op gang te komen, ik durf het niet te zeggen :onzeker:
Ze zijn allen in een zachte periode in het voorjaar terug beginnen groeien maar een daarop volgende natte en koude periode legde de boel weer helemaal stil met uiteindelijk het gevolg van twee overlijdens. Tot men verbazing is het mijn grootste Maurellii die het nu ondertussen terug normaal doet na een lange en moeilijk heropstart. Ik heb nog een tweede Maurellii die nauwelijks groeit maar wel zeker nog leeft, hetgene wat die wel al gegooid heeft is erg misvormt. Ik verwacht er eigenlijk niet veel meer van...
Ik vind het nu lastig om een conclusie te trekken of het voordelig is om een Ensete in volle grond te overwinteren... :onzeker:
Foto's volgen nog...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor luc op 30 jun 2016 23:04

en hoe heb jij deze overwintert , bescherming enz ?
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 02 jul 2016 15:34

Hi Dimi , Andy en allemaal ,

Wat betrefd mijn Ensete Ventricosum , die is wel de winter van 2015 doorgekomen ,zelfs met verbazing zat er in de winter een lichte groei in , maar de lente heeft hij niet overleeft ,bij een warm deel in het voorjaar (april ) dacht ik , dat de winter voorbij was want de groei zat erin , bescherming weg gedaan , en dan , zoals meestal hier in ons klimaat een koude en natte periode gekregen en het was gedaan , stil gevallen en rest heeft Dimi goed geschreven ,daarin herken ik ook mijn verhaal dat het bij mij niet is goed gekomen ,ik heb de Ensete nog uitgegraven , in een grote kuip gezet en op een warme zuider muur gezet tot begin juni ,maar er kwam geen leven in ,ik heb deze daarna met schijven van 10 cm van boven naar beneden ingekort ,een 10 a 15 cm boven de wortel was het hart in het midden één massa stinkende pap .Conclusie voor mij ,doe ik niet meer ,gevaarlijke periode , niet alleen voor bananen maar ook voor palmen en andere risico planten ,ons klimaat is te uiterst betrefd temp en natte omstandigheden , vooral voorjaar .

Grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers