musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: musa basjoo

Berichtdoor edwardkarin op 16 maart 2011 11:30

Oh, wat dacht je van mij, nu voor het eerst heb ik eens succes, wel veel voor gedaan, want het is wel zo, voor niets gaat het niet dat is zeker.

Kletsverhalen op tv. dat het makkelijk word gebracht met afdekken of een vliesdoekje en klaar en je krijgt grote bananen in je tuin is kletskoek.

Je zal het op de manier van mij, of zoals Philip moeten gaan doen wil je grote bananen overhouden, anders lukt het nooit.

cpo schreef:
edwardkarin schreef:Hoe kon dat dan, wist je dat niet dat het kapotgewaaid was, heb je er geen zicht op?
Nu lopen er vanuit de kluit weer nieuwe scheuten uit hoor, maar die worden dit jaar maar hoogstens een meter als je geluk hebt, qua stamlengte dan praat ik over, maar ik haalde dat nooit vanuit de grond in jou situatie, men zegt dat het wel kan, maar ik denk het niet.

cpo schreef:Mijn musa heb ik vorig jaar als stek geplant, groeide prima, daarna ingepakt. Maar helaas is de verpakking, (gaas met daarin stro en op de top een plastic zak) kapot gewaait. De musa is weggerot, heb dus geen stammetje meer over, ik hoop dat ie nog gaat groeien, anders een nieuwe kopen, het is niet anders...

Niet direct zicht op en hij was ook nog maar heel klein dus het viel niet zo heel erg op, ik zie nu helemaal niets meer, de hele stam is weggerot, dus ik kan weer opnieuw beginnen. Maar ik heb eigenlijk ooit maar 1 keer een stam overgehouden verder rotten ze bij mij altijd tot de grond toe af :? . Ik hoop dat ie het weer gaat doen, ze zijn te leuk om niet in de tuin te hebben!
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 maart 2011 11:36

edwardkarin schreef:Je zal het op de manier van mij, of zoals Philip moeten gaan doen wil je grote bananen overhouden, anders lukt het nooit.

Als je ze in volle grond wilt overhouden bedoel je?
Anders is uitgraven en droog overwinteren ook altijd nog een optie om grotere exemplaren te krijgen hè. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 maart 2011 11:51

ik heb musa's in de volle grond en als ik ze al zou willen uitgraven kan ik ze nergens stallen dus ze blijven in de tuin. Het is 1 jaar gelukt, met kippengaas als geraamte, stro erin en een vuilniszak op de kop, nu is het elke keer mis gegaan. Ik zal het van de winter beter gaan doen. :oops:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 16 maart 2011 13:38

Uiteraard heb ik het over in de volle grond, uitgraven is ook een optie, maar als je daar geen plek voor hebt, dan word het moeilijk.

Het beste is er kokers overheen zetten, ik heb deze gemaakt van golfplaat en daar met tape een koker van gemaakt, zo'n 30 cm. doorsnede, je kan grotere maken om eer stammen die bij elkaar staan mee te pakken, je zet die kokers over je stammen heen, uiteraard bekleed je zo'n koker met bubbeltjesfolie en eroverheen, ook bubbeltjesfolie om je koker dicht te maken 'gek gezegd als een soort condoom' en dat tape je ook dicht.
De onderkant van de koker bedekken met boomschors zodat er geen kou onderdoor kan, en voordat je zo'n koker eroverheen zet eerst kerstlichtslang eronder doen, bij de stammen wat eromheen wikkelen, van 3 meter lengte.
Dan licht aan als het gaat vriezen, uit als de temp. boven het vriespunt is.
Ik deed het met een tijdschakelaar een uur aan en een uur uit, en bij -8 was de temp. in de koker +10 graden, dus ruim voldoende dus, wel schakelde ikzelf of mijn vrouw aan/uit bij temps. boven of onder het vriespunt, daarvoor kan je ook een sensorschakelaar kopen die zelf reageerd als het onder het vriespunt komt.
Het kost wat moeite en werk, maar je bananenstammen komen er ongeschonden vanaf, zelfs nu ging het in mijn kokers alweer aan de groei door de warmte als de zon erop staat.
Ze staan er nu bij waar ze in november zijn geeindigd met groeien.
Zelfs een stam van de musa lasiocarpa heeft het ook gered.

Anders krijg je nooit grote bananen, vanuit de grond lopen ze wel weer uit, maar dat duurt veel langer en halen ze in een zomer amper een meter stam.

lapalmeraie schreef:
edwardkarin schreef:Je zal het op de manier van mij, of zoals Philip moeten gaan doen wil je grote bananen overhouden, anders lukt het nooit.

Als je ze in volle grond wilt overhouden bedoel je?
Anders is uitgraven en droog overwinteren ook altijd nog een optie om grotere exemplaren te krijgen hè. ;)

Vrgr
Niek
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 maart 2011 13:54

Inderdaad wat meer werk, maar ik zal mijn best gaan doen komende winter want zo schiet het al helemaal niet op!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor philip op 16 maart 2011 14:50

cpo schreef:Inderdaad wat meer werk, maar ik zal mijn best gaan doen komende winter want zo schiet het al helemaal niet op!

Zoals Edward en Niek schrijven moet je ongeacht de methode er toch wel enig werk erin steken,10cm stro rondom zal niet volstaan tijdens een strenge winter(ik had 3 balen sto gebruikt om het geheel te beschermen)Ondertussen in 3 zonnige dagen heeft de hoogste stam reeds een 15 tal cm gegroeid,het
opgerold blad welteverstaan,zal wel enkele nachten afkoelen maar toch zijn ze nu goed vertrokken
Mvg Philip.
Bijlagen
groei in 3 dagen.jpg
groei in 3 dagen.jpg (114.82 KiB) 3999 keer bekeken
philip

11 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 16 maart 2011 15:22

Hoi Philip,

Ik zie bij een stam van mijn musa lasiocarpa ook een heel klein beetje progressie, deze heb ik afgesneden, maar de kern wil omhoog komen.
De musa basjoo's had ik nog opgerold blad in, dat rolt wel uit tot de eerste misvormde bladeren.

Leuk hoor, als je ze overwinterd is het echt leuk.

Edward

philip schreef:
cpo schreef:Inderdaad wat meer werk, maar ik zal mijn best gaan doen komende winter want zo schiet het al helemaal niet op!

Zoals Edward en Niek schrijven moet je ongeacht de methode er toch wel enig werk erin steken,10cm stro rondom zal niet volstaan tijdens een strenge winter(ik had 3 balen sto gebruikt om het geheel te beschermen)Ondertussen in 3 zonnige dagen heeft de hoogste stam reeds een 15 tal cm gegroeid,het
opgerold blad welteverstaan,zal wel enkele nachten afkoelen maar toch zijn ze nu goed vertrokken
Mvg Philip.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor philip op 16 maart 2011 15:53

edwardkarin schreef:Hoi Philip,

Ik zie bij een stam van mijn musa lasiocarpa ook een heel klein beetje progressie, deze heb ik afgesneden, maar de kern wil omhoog komen.
De musa basjoo's had ik nog opgerold blad in, dat rolt wel uit tot de eerste misvormde bladeren.

Leuk hoor, als je ze overwinterd is het echt leuk.

Edward

philip schreef:

Mvg Philip.

Dag Edward

Ik denk dat dat nu toch al moet de 3de winter zijn dat we kontakt hebben via forum's en telkens over
musa 's en ik ben blij dat je nu tot de minderheid behoort die er wel in slaagd om stammen over te houden,ondertussen heb je wel veel bijgeleerd over bescherming van musa soorten,ik herinner mij
dat je in het begin vragen had over de grondsoort tot en met de bemesting ,maar als men niet opgeeft
het toch lukt en je zult zien dat de stammen ieder jaar groter en dikker worden en hopelijk lukt het
om er bloei in te krijgen,de ontwikkeling van de bloem is prachtig,is me maar 1keer gelukt maar ik
blijf proberen,ben benieuwd naar foto's binnen enkele maanden. :thumb_up: Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 maart 2011 16:05

pfff oke ik ben nu officeel jaloers, boehoeh, iedereen roept maar over uitrollend blad hier en daar, en ik heb niets.... :cry: maar goed eigen schuld weet ik nu.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor philip op 16 maart 2011 16:36

cpo schreef:pfff oke ik ben nu officeel jaloers, boehoeh, iedereen roept maar over uitrollend blad hier en daar, en ik heb niets.... :cry: maar goed eigen schuld weet ik nu.

Hoi,
Vooral niet opgeven,misschien krijg je nog nieuwe scheuten uit het wortelgestel,blijven proberen is de boodschap,hierbij een foto van vorige zomer (en het is niet om je volledig depri te krijgen :fluiten: maar wel omdat je het niet zou opgeven)
Mvg Philip.
Bijlagen
verleden zomer.jpg
verleden zomer.jpg (124.54 KiB) 3987 keer bekeken
philip

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers