Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Sub T op 07 maart 2015 22:34

Hey Timbé :D Ik dacht ik houd het beknopt haha
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor teun op 08 maart 2015 11:16

Ik heb er wel aan gedacht om hem in de volle grond te zetten. Echter woon ik aan zee waarbij het vaak erg hard waait in de tuin. Nu kan ik hem zo uit de wind zetten zodat hij er mooi uit blijft zien.
Ik vond dat hij vorig jaar al bizar hard groeide in de pot, ik laat hem dan ook voorlopig in de kuip staan.
Prachtige plant. Met de Musa Basjoo heb ik geen succes gehad. Ze groeien nauwelijks bij mij en het lijkt dat ik ook mijn laatste in de winter verloren ben.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor blackdisque op 08 maart 2015 22:37

Wil dat dan zeggen dat hij nooit groter word als je hem na 1 jaar telkens uit graaft?
blackdisque

1 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 maart 2015 23:14

In de volle grond worden ze over het algemeen wat breder dan in pot, daar worden ze wat dunner en hoger.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 09 maart 2015 01:50

blackdisque schreef:Wil dat dan zeggen dat hij nooit groter word als je hem na 1 jaar telkens uit graaft?

neen hoor, opkweken in volle grond gaat ook perfekt, maar na een aantal jaar op een gegeven moment worden ze heel groot, en om dan bij het uitgraven in verhouding voldoende wortels eraan te laten om zo weinig mogelijk terugval te hebben is dan heel moeilijk, waardoor die monsters uit volle grond steeds wat aftakelen in de winter. Op een gegeven moment krijg je ze niet meer groter.

Ik heb hier 2 aardige maurellii's staan in de overwinterruimte, 1 in de 90liter kuip waar hij het hele jaar in gegroeid heeft, en 1 grotere die uit volle grond komt en die ik met cocopeat in een kuip heb gezet om te overwinteren. die zijn allebij rustig blijven groein van de winter, maar die in de 90 liter kuip maakt nog steeds grote bladeren aan, terwijl de bladeren van de grote plant uit volle grond weer serieus gekrompen zijn in afmetingen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 maart 2015 02:29

Juist om die reden heb ik dit jaar de overwintering anders aangepakt met mijn grootste exemplaren.
Ben er al jaren mee bezig maar ik krijg ze maar niet groot. Groeien doen ze wel hoor maar einde seizoen zijn ze hooguit twee meter en dan mogen ze het hok weer in. Niks uitgraven met manschappen of kraantjes. Gewoon in mijn eentje eruit pakken en in een emmer ploppen.
In plaats op de te warme zolder heb ik ze nu in een vorstvrije garage overwinterd. Helaas staat deze garage niet aan het huis vast dus erg vochtig. Daardoor zijn ze dus ook nauwelijks gekrompen maar ik vrees dat het toch niet zo'n heel groot succes is geworden. Stammen waren ineens zwart en sommige bladstelen waren al aan het schimmelen. Vandaag al de slechte delen eraf gesneden en toch een groen/geel hart tegen gekomen. We zullen dus wel zien.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 09 maart 2015 03:22

Hoi Carlo,
Je overwinter opties zijn dus niet ideaal, ofwel een te koude garage ofwel een te warme zolder. :?
Misschien kan je eens proberen voor volgende winter weer voor de zolder te kiezen en wanneer het daar te warm wordt de plant bij te lichten met bv. een simpel tl-balkje en een timer, zodat er geen strekgroei plaatsvindt, en het blad stevig en gezond is wanneer hij naar buiten gaat.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor teun op 12 maart 2015 12:45

Heb mijn maurelli nu elke dag in de tuin staan in het zonnetje. S'avonds weer naar binnen.
Hij groeit heel heel langzaam, moet ik hem al gaan watergeven? of nog even wachten tot de temperaturen echt omhoog gaan.
Is hier toch snel 20 graden uit de wind en in de zon :thumb_up:
teun

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 12 maart 2015 15:14

De indicatie hiervoor is de wortel groei vind ik. Bij gezonde witte wortels en warmere temperaturen kan je spaarzaam water geven.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor teun op 12 maart 2015 20:12

Blad trekt krom naar achter, komt dit door teveel aan zonnestralen?

Afbeelding
teun

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers