Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor PatPur op 18 maart 2013 15:22

Hallo!

Bedankt voor het lezen om mee te beginnen.

Ik heb een drie jaar geleden een vrij grote Strelitzia gekocht. De hoogte van de plant in ongeveer 2 M.
Hij staat in een hoge pot (ruim een meter hoog) in de woonkamer voor een groot raam op het zuiden. De plant krijgt ongeveer 4 a 5 uur per dag direct zonlicht.
De plant krijgt een tot tweemaal water, wat naar mijn idee goed gaat omdat ik nooit problemen heb met de bladeren.

Regelmatig krijgt de plant nieuwe bladeren maar bloeien blijft uit?

Heeft de plant om te kunnen bloeien echt een koude winter nodig?

Hoe krijg ik hem tot bloeien?

Ik hoop dat iemand de gouden tip voor mij heeft.

Alvast bedankt voor de moeite!

Vriendelijke groet,
Patrick
PatPur
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 maart 2013 15:06
0 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor Joeppp op 18 maart 2013 17:27

Het schijnt dat de Strelitzia een koude-periode nodig heeft om te bloeien.
Dus in het najaar koud wegzetten, maar wel boven het vriespunt houden.
Verder moet je hem niet te vaak verpotten naar een grotere pot, want dan zou de plant zich op de wortelgroei focussen in plaats van op het aanmaken van bloemen.

Ik weet niet of deze twee dingen werken, er zijn mensen op dit forum die je er veel meer advies over kunnen geven :onzeker:

Ik heb ook een strelitzia en wacht ook al 3 jaar op bloei, maar dat had de verkoper me destijds ook gezegt. We moeten gewoon meer geduld hebben :happy_thai:

Succes!
Groeten Joep
Joeppp
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 19 aug 2011 18:20
0 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor RdB op 18 maart 2013 20:20

In de winter droger houden. Volop water blijven geven is bij het verminderde licht van de winter niet verstandig, de plant ervaart dit bovendien als stress en zal (makkelijker) bloeien. Strelitzia staat er om bekend door stress zoals verpotten en/of delen in bloei te schieten.

Ruud
Avatar gebruiker
RdB
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 nov 2012 14:42
10 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor erna op 18 maart 2013 20:48

Hallo,

Ik overwinter mijn exemplaar in een vorstvrije serre. Krijgt gedurende gans de winter maar enkele keren een klein beetje water. Van zodra de plant terug buiten gaat, krijgt hij volop water, en komen er bloemen ( bij mij althans... ) Hoop dat het dit jaar ook lukt, want onze kip gebruikt de strelitzia momenteel als slaapplaats..

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 18 maart 2013 20:57

Heel eenvoudig. In de zomer lekker buiten laten groeien in een mooie ruime kuip. ZO warm en zonnig mogelijk en daar goed watergeven. tegen het einde van het groeiseizoen zie je als je goed kijkt de bloemknoppen verschijnen. ALs je m te warm wegzet in de winter, dan bloeit ie binnen wat ik liever niet wil. Tenzij je een mooi plek hebt in de serre om van te genieten. Maar ook niet te koud (niet kouder dan 10 graden (hooguit voor een og twee dagen)) want dan gaan je wortels rotten! LAs je de temps laag weet te houden, dan bloeit ie pas in april en mei/juni zodat je er mooi buiten van kunt genieten! Dus in mijn ervaring alleen knopvorming buiten in een ruime kuip en bij veel zon en warmte!
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (85.47 KiB) 16193 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor PatPur op 18 maart 2013 23:33

Alvast bedankt voor alle reacties.

Ik heb twee vragen;
Over het buiten zetten in de zomer. Van wanneer tot wanneer heb je hem dan buiten? (tussen welke temperaturen)

En over het in de winter kouder plaatsen, heeft de plant dan nog veel licht nodig? (ik snap dat in het donker wegzetten niet gaat, maar kan op een zolder met een enkel dakraam?)

Ik zal morgen eens een foto plaatsen dan zien jullie de situatie en de plant zelf.

Vriendelijke groet,
Patrick
PatPur
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 maart 2013 15:06
0 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 19 maart 2013 08:08

Naar buiten zodra het weer het toelaat! het is een spel. Hoe warmer, hoe meer licht nodig is. Maar is het te koud, dan laat je m lekker binnen staan en heeft ie niet zoveel licht nodig. bij 10 graden mag ie best donker staan en ook best wel lang. maar iets warmer en dan neemt de lichtbehoefte snel toe. Bij overdag zeg 15 graden of meer naar buiten, anders lekker binnen houden bij 10.

Een zolder is trouwens snel te warm, let daar op. Warmte stijgt naar boven en hier is de zolder dus altijd minimaal 18 graden. trouwens, ik heb een jong exemplaar wat nog niet bloeirijp is en die zet ik gewoon ook op zolder en groeit lekker door in de winter. Maar om de bloei te sturen hou ik de hiervoor beschreven werkwijze aan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor Joeppp op 19 maart 2013 20:41

Nu we het toch over de bloei van een S. Reginae hebben, heeft iemand een idee of dit misschien bloemen worden, of dat het gewoon nieuw blad is? Het zijn onduidelijke foto's.
Bijlagen
Sreginaea1.jpg
Sreginaea1.jpg (92.57 KiB) 16115 keer bekeken
Sreginaea2.jpg
Sreginaea2.jpg (91.28 KiB) 16115 keer bekeken
Groeten Joep
Joeppp
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 19 aug 2011 18:20
0 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor lapalmeraie op 21 maart 2013 14:05

Indien daar überhaupt iets groeit kan het inderdaad wel eens een bloem zijn.
Nieuwe bladeren komen steeds uit het hart (dus via de bladsteel van het meest recente blad).

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae krijg ik maar niet in bloei

Berichtdoor davea op 21 maart 2013 22:52

Wat voor mij perfect werkt is het volgende:

Plant staat in krappe pot, in de volle zon, waar de regen makkelijk
Komt. In maart/april geef ik voeding ( gewone basis voeding )+ extra toevoeging met een extra stikstof voeding. ( ik gebruik zelf bionova)
Namelijk NPK 27-0-0. Ik wil de groei versnellen voor zoveel mogelijk
Blad ( mn ervaring is, ieder blad 1 bloem, dus veel blad = veel bloem)

In augustus staak ik de stikstof, en dien ik de badis voeding, met extra P EN K.
NPK 0-15-14. Hiermee ga ik door tot eind September, en dan verwaarloos ik de
Plant, en is de plant aangewezen op de regen, wat ik staak het wateren.

Stikstof spoelt makkelijk uit de grond namelijk. Want bij teveel stikstof, zal de plant
Blad blijven geven, en geen bloem. Gezien het feit dat dit een hoge percentage stikstof is (N), is het
Zaak dat je hier dus tijdig mee stoppt, zodat het makkelk wegspoelt tijdens de regen.

Wanneer de temperaturen in de nacht zakken tot +5, dan heeft hij
Al een aantal weken met lagere temperaturen achter de rug. Wanneer ik hem dan binnen
Haal ( oktober/november) zijn er vele bloemknoppen in aantocht, welke als kleine
Stekels uit de bladoksels steken. Dan gaat de plant naar binnen op een warme en lichte plek.
Vorig jaar had ik in de plant 12 bloemknoppen.

Een koude periode werkt hij mij altijd perfect
Wat ik weleens gedaan heb, is de plant binnen halen in de fase waarop hij nog extra (N) kreeg, en binnen onder een warme 400watt kweeklamp gezet. Bladeren bleven komen, en heb hem toen in maart buiten gezet geloof ik ( jaren geleden ) bloei ontstond toen in April, maar bloemen kwamen in Juli uit. Staat wel mooi op het terras.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten