grote maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

grote maurelli

Berichtdoor dimi op 31 aug 2013 08:37

Aangezien er binnen een aantal dagen begonnen wordt met de afbraak van onze achterbouw dienen er verschillende planten te worden verplaatst.

Nu heb ik o.a. een grote maurelli staan die ook weg moet .

Ik zou hem wilen opppotten maar door de omvang zal dit niet zo makkelijk zijn ,daarom overweeg ik om alle bladeren al weg te knippen ( net zoals bij overwintering) .
Zou dit kunnen zonder grote schade of verlies ?
Iemand ervaringen?
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Re: grote maurelli

Berichtdoor Eric08 op 31 aug 2013 09:15

hoy Dimi, Ik vermoed dat dit wel zal lukken als je hem nog even aan de groei houd (kaars behouden). Nu al starten met overwinteren lijkt me te vlug. Hoe langer het groeiseizoen hoe beter. Al geprobeerd van de bladeren bijeen te trekken met één of meerdere spanriemen ? Op deze manier kan je een grote Maurelli op z'n zij kantelen, rollen en makkelijker in een pot heffen, zonder de bladeren af te snijden.
groeten, eric
Eric08

3 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 sep 2013 04:42

Dus je moet de banaan nu al terug uitgraven omdat die in de weg staat voor de werken als ik het goed begrijp ? Gewoon uitgraven en oppotten.
Ik heb hier een paar jaar geleden eens een groot verslag van gemaakt hoe ik mijn monster steeds uitgraaf en op pot met vele foto's dus ik denk wel dat je daar veel aan zal hebben ;)

Hier is de link --> viewtopic.php?f=11&t=5936&hilit=uitgraaf+verslag

Inderdaad, gewoon in de pot rollen.
Ik zou nog geen bladeren afsnijden, is toch zonde en dan kun je langer genieten. Schade aan de plant zal er daardoor niet komen. Hij gaat gewoon verder groeien en verder nieuwe bladeren aanmaken. Echter als je nu al snijd begint het indrogen nu al dus zal er tegen volgend jaar Mei nog meer verlies zijn aan stam...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 02 sep 2013 22:48

Ik zou het bekijken, als hij treurt door vochttekort zou ik er toch wat blad afdoen, wat normaal sowieso gedaan wordt bij zulke operaties.
Jammer of niet, de gezondheid van de plant gaat voor eh. (a)
grtz
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers