Rollen bananen altijd hun bladeren linksom uit?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Rollen bananen altijd hun bladeren linksom uit?

Berichtdoor jos944 op 21 jun 2014 17:18

(originele titel van dan dit bericht was: Bananen op het noordelijk halfrond versus zuidelijk halfrond)

Ik was vandaag in mijn volkstuin bezig waar ik diverse soorten bananen heb staan.

Nu viel mij iets op bij alle bananen alle diverse soorten rolde het blad op de zelfde manier uit.
(linksom tegen de wijzers van de klok). Kortom net zoals water op het noordelijk halfrond het putje in gaat.
Nu zat ik ineens te denken doen bananen dat op het zuidelijk halfrond ook. Of ontrollen bladeren op het zuidelijk halfrond zich met de klok mee?

Is er iemand die een banaan heeft die zijn blad rechtsom uitrolt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het is een nonsensvraag maar ik zou toch graag het antwoord hierop weten.
Laatst bijgewerkt door jos944 op 23 jun 2014 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Bananen op het noordelijk halfrond versus zuidelijk half

Berichtdoor palmgek op 21 jun 2014 18:31

Interessant, ben is even in de tuin gaan kijken en heb gezien dat hier alle soorten inderdaad dezelfde richting oprollen, zowel Ensete ventricosum, E. maurelli en de basjoos....
Gelijk ook even de foto's uit de tuin in Brazilie vergeleken, maar deze rollen exact hetzelfde.
Nu zit ik ongeveer 400 km onder de evenaar, maar ik vermoed dat het zuidelijker ook zo rolt ;)
Bijgaand een fototje.

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 21 jun 2014 23:20

Wel vreemd dat alle Musa dus schijnbaar allemaal linksom draaien.

Als het namelijk toeval is zou je minimaal op 25 verschillende bananen (en 7 verschillende soorten) toch een rechtsdraaiend blad moeten vinden.

Wat kan hier evolutionair het voordeel zijn van het linksom uitrollen van bananen bladeren.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor rice op 22 jun 2014 11:49

leuke vraag maar waarom zou de assymetrie met positie ten opzichte van de evenaar te maken hebben?
Of dit het geval is zou je kunnen testen door plant 180 graden te draaien, toch?
Doet me denken aan vraag of rotatie richting van draaikolken afhankelijk is van noordelijk/zuidelijk halfrond (hoewel dat heel ander punt is)

het lijkt me genetisch bepaald en niet afhankelijk van beweging vd zon.
maarre...ja leuke vraag:)
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 22 jun 2014 16:04

Het verhaal van het water in het putje gaat helaas niet op. Die richting is in de praktijk niet afhankelijk van de positie op de aardbol (noordelijk/zuidelijk halfrond)... :)

Qua bananen zal het genetisch bepaald zijn. Er zijn veel meer planten die met een bepaalde draaiing groeien, en ik denk niet dat als je die verplaatst in de wereld, dat ze dan opeens anders gaan groeien.
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 22 jun 2014 16:29

Ik denk dat dit wereldwijd hetzelfde is, net zoals de heliciteit van klimplanten, er zal natuurlijk altijd een afwijkend individu tussen zitten naar de hoofdmoot doet allemaal hetzelfde
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 jun 2014 21:46

Je moet er maar op komen om dit af te vragen! :fluiten:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 22 jun 2014 22:15

Ok...dan ga ik mijn vraag anders stellen. Is er iemand die een banaan/canna heeft die zijn blad rechtsom ontrold. Ben heel benieuwd.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 23 jun 2014 08:45

intresante vraag eigelijk, je zou eigelijk antwoord moeten krijgen van iemand een de andere kant van de evenaar, we gaan regelmatig naar suriname, maar dat is ook nog net boven de evenaar, dus aan onze kant dus, en daar groeien ze zoals ze hier groeien of blad uit rollen op de zelfde manier als hier, toch geloof ik wel of denk ik wel dat ze aan de andere kant van de evenaar , het tegenover gestelde richting gaan uitrollen, tornado`s ( is wel wat anders ) draaien ook de andere kant op dan aan deze kant van de evenaar, even als orkanen , dus waarom dan niet het blad en klimplanten ? :fluiten: m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Re: Rollen bananen altijd hun bladeren linksom uit?

Berichtdoor jos944 op 23 jun 2014 10:24

jos944 schreef:(originele titel van dan dit bericht was: Bananen op het noordelijk halfrond versus zuidelijk halfrond)

Ik was vandaag in mijn volkstuin bezig waar ik diverse soorten bananen heb staan.

Nu viel mij iets op bij alle bananen alle diverse soorten rolde het blad op de zelfde manier uit.
(linksom tegen de wijzers van de klok). Kortom net zoals water op het noordelijk halfrond het putje in gaat.
Nu zat ik ineens te denken doen bananen dat op het zuidelijk halfrond ook. Of ontrollen bladeren op het zuidelijk halfrond zich met de klok mee?

Is er iemand die een banaan heeft die zijn blad rechtsom uitrolt?
Ik weet het is een nonsensvraag maar ik zou toch graag het antwoord hierop weten.
.

Ik heb het onderwerp veranderd in of er iemand een foto heeft van een banaan die zijn blad rechtsom ontrolt (en dan geen GEINTJES met het spiegelen van een Foto.)

hedychium
Afbeelding ]
Linksom uirtol

hedychium
Afbeelding
rechtsom uirtol
m. Basjoo
Afbeelding
Linksom uirtol
Canna
Afbeelding
Linksom uirtol

C. esculenta
Afbeelding

bij mijn hedychium kom ik zowel een linksom als een rechtsom uitrol tegen. Mijn C. esculenta kom ik rechtsom tegen.

Mjn strelitzia heeft geen nieuw blad nog maar deze meen ik zo mij te herinneren als linksom uitrollend.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers