Hier een update van mijn Ensete Ventricosum ,(groene soort ) overwinterd buiten , misschien weten sommige mensen nog dat ik een poging ging wagen omdat ik dat monster van gewicht en grote niet meer uit de grond kreeg ,hier wat foto's , het lijkt dan toch gelukt te zijn en dat het ook mogelijk is met een paar regels in acht te nemen ,zeker ben ik maar echt als we mei zijn en de vorst echt weg is , de banaan is in feite gans de winter stilletjes door blijven groeien ,aangezien ik tot 2 X toe een stuk heb moeten afsnijden van de speer of hij trok mijn noppenfolie nog meer de hoogte in .
De banaan is in feite 10 cm onder de polyester ring afgesneden , je merkt duidelijk hoe hij is blijven door duwen met zijn bladeren en zijn nieuw middenblad .

Verluchtings buis voor condens vocht te laten ontsnappen

De ring van doorschijnend golfplaat polyester is 2 meter hoog , er zit een klein warmte strallertje bij met een thermostaat ingesteld op 0 graden , dus is het erbinnen in de temperatuur gezakt naar 0 graden dan warmt het even op tot een graad of 5, er staat een lamp tussen zodat ik langs buiten kan zien hoelang en hoeveel hij opslaat en blijft opwarmen ,en dat is echt te verwaarlozen ,in zo'n kleine ruimte is het snel warm.
De banaan is verleden jaar eind oktober ingepakt ,met zeer droog weer , geen water in de oksels , toch is er gans de winter daar binnen water in de oksels blijven staan , dus , toch ook een bewijs dat een banaan daar niet echt gaat van doodgaan .
In mei of eind april zullen nog foto's volgen als ik de zaak demonteer .
Grts Etienne ( midden belgie )