Canna's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Canna's

Berichtdoor Tropical Henkie op 05 aug 2016 11:36

Beste palmvrienden,

Vraagje over de canna.

Welke canna's zijn het sterkste en het makkelijkste om buiten in de tuin te laten overwinteren? (danwel een goede kans maken)

En moeten alle canna's in de volle zon staan of zijn er ook soorten die het goed in de schaduw doen?

Last but not least, kan ik nu nog canna's in de tuin planten of kan ik beter wachten tot volgend jaar?

Bedankt alvast voor de reacties.
Tropical Henkie

2 bedankjes

Re: Canna's

Berichtdoor palmboomgeert op 05 aug 2016 12:23

Canna stutgart en musafolia staan bij mij al enkele jaren vast in de grond en komen tot nu toe toch ieder jaar terug op.

Stutgart heeft liever gedeelde schaduw, bij te felle zon verbrand het wit in de bladeren.
Musafolia heeft liever volle zon.

Je kan nu nog perfect canna's uitplanten, maar voor de eerste serieuze vorst spit je ze toch beter uit en vorstvij ovewinteren.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 05 aug 2016 12:54

Bedankt voor je reactie! :thumb_up:

Wat zijn volgens jou de mooiste canna's wanneer je drie of vier soortjes mag kiezen?

Ik kwam laatst de canna bird of paradise tegen en die vond ik zelf wel erg mooi omdat die een beetje op de strelitzia lijkt.
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 05 aug 2016 20:08

moeilijke vraag, is een beetje afhankelijk als je canna's koopt voor het blad of voor de bloem.

Voor het blad heb ik de volgende in mijn tuin:

Stutgart: wit groen variegated blad, verwaarloosbare rose bloem, vraagt halfschaduw, geen brandende zon. Komt wel ieder jaar terug,hoogte 2.5mtr

Musafolia rubrum: roodbruin blad, verwaarloosbare rode bloem, zon, komt ieder jaar goed terug. Hoogte +3mtr

Canna tuerckheimii: lichtgroen blad, heeft bij mij nog nooit gebloeid, volle zon, Zou moeten +3mtr geraken, komt ieder jaar terug.

Voor de bloemen:

Bengal tiger: groen gestreept blad, mooie oranje bloem, zon, half schaduw, uitspitten in de winter,1.5 mtr.

Wyoming: rood variegated blad,mooie oranje bloem, zon, uitspitten, 2mtr.

cleopatro:groen/rood gevlekt blad, mooie bloem, is bij mij na 2 winters niet meer terug uitgelopen, vorstvrij overwintert.

City of Portland: mooi groen blad, mooie rose bloemen, +2mtr, is niet meer trug uitgelopen na zijn derde winter, vorstvrij overwintert.

Er zijn nog tal van andere soorten in de handel, maar deze soorten zal je op een palmvrienden uitstap of ruilbeurs wel kunnen verkrijgen van één of ander forumlid.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers