Houtsnippers of boomschors op de grond van bananenplant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Houtsnippers of boomschors op de grond van bananenplant

Berichtdoor Derksuh op 10 aug 2016 16:42

Beste,

Ik zie op verschillende pagina's en topics dat mensen houtsnippers/boomschors op de grond van hun bananenplant hebben gestrooid. Nu ziet het er zeker mooi uit maar ben ik nog niet achter het nut. Persoonlijk verwacht ik dat het bovenste gedeelte van de potgrond zo vochtig wordt gehouden, of zijn er nog andere voordelen/ nadelen?

- Ten eerste moet je boomschors gebruiken of houtsnippers? Ik weet namelijk niet of er een groot verschil tussen bestaat?
- Ten tweede worden koemestkorrels nog wel opgenomen wanneer de boomschors/houtsnippers op de 'potgrond' zijn gestrooid of moet je elke keer de korrels handmatig door de houtsnippers heen mengen?

Ik kan mezelf namelijk voorstellen dat door de houtsnippers/boomschors de koemestkorrels ook wat langer in tact blijven dan wanneer de potgrond direct wordt blootgesteld aan de zon.

Alvast bedankt.

Mvg, :D
Derksuh

10 bedankjes

Re: Houtsnippers of boomschors op de grond van bananenplant

Berichtdoor p e t e r op 11 aug 2016 14:27

Meestal wordt dit voor het estetische aspect gedaan.
Verder zorgt het ervoor dat de grond inderdaad langer vochtig blijft en dat de bodem temperatuur minder schommelt door de isolatie. Tevens zorgt het voor een remming van het onkruid.
Hogere biologische activiteit in de grond.

Het nadeel is dat bij vertering je PH waarde wat zuurder wordt.
Bemesting kan er inderdaad onder gedaan worder.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 11 aug 2016 16:06

Peter bedankt voor jouw reactie! Echter ben ik nog zeer benieuwd of ik beter houtsnippers of boomschors kan gebruiken? Daarnaast is het best lastig om telkens de houtsnippers of boomschors aan de kant te halen om koemestkorrels te strooien of zeggen anderen van niet?

Misschien een hele gekke opmerking maar kan er geen soort van graszaadjes op de potgrond geplaatst worden zodat het er a) leuk uit ziet en b) de bemesting gewoon op de potgrond/ gras gedaan kan worden? Daarbij durf ik niet te zeggen of de bemesting door het gras wordt opgenomen?

Ben zeer benieuwd!
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 11 aug 2016 16:14

gras zaaien rond gelijk welke plant zou ik nu net niet doen, grootste probleem: hoe hou je dat proper.
Je kan er niet met de grasmaaier rondrijden anders duw je je banaan los en met een bosmaaier hak je zeker in je stam.
mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 12 aug 2016 10:57

Beste Geert,

Bedankt voor de reactie en het meedenken. Mijn bananenplanten staan allemaal in grote potten dus op zich is dat nog wel te doen, ik heb kantenknippers liggen waarmee ik het dus elke keer kort kan afknippen.

Het enige waar ik dus nog mee zit zijn bovenstaande vragen, kan ik beter houtsnippers of boomschors gebruiken en is het lastig om deze telkens aan de kant te halen om koemestkorrels te strooien of kan het dus toch over de houtsnippers of boomschors gestrooid worden zodat de grond het toch opneemt?

Tot slot is dit ook het geval wanneer je gras hebt en de koemestkorrels + water daar overheen strooit. Het water zal er vanzelf doorheen lopen maar de bemesting?

Mvg,
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 12 aug 2016 11:08

ik vrees als je je bananen eens serieus gaat bemesten dat je gras zal verbranden.

Wat betreft alle andere soorten bodembedekking(hetzij schors of snippers of steentjes of...) die bemesting zal heus wel in de grond geraken zonder dat je daar veel moeite voor doet om ze tussen de bedekking te krijgen.

mvg
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 12 aug 2016 16:07

Beste Geert,

Wederom bedankt voor de reactie. Ik denk dat je gelijk hebt en het gras zal verbranden. Ik denk dat ik kleine stukken boomschors ga halen en dat op de potgrond ga gooien. Ben ook benieuwd of de rauwvarenmurg hierdoor verminderd ;) .
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 aug 2016 17:14

Goed boomschors [b.v. Frans eiken ] gaat veel langer mee dan gehakseld hout, het laatste is binnen 3 jaar rot, boomschors gaat ruim 10 jaar mee ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 15 aug 2016 19:59

Eduard,

Bedankt voor de reactie! Ik zal morgen eens naar de winkel gaan om Frans eiken boomschors te halen. Hopelijk kom ik zo ook wat meer van die rauwvarenmug af die als maar blijft irriteren. In de grond van de Ensete Maurelli heb ik geen last van deze 'fruitvlieg', alleen in de grond van de Musa Basjoo die iets meer uit de zon staat, waardoor de grond wat vochtiger blijft.
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 18 aug 2016 15:30

Voor de mensen die ook verstand hebben van olijfbomen. Heb de frans eiken boomschors gekocht maar het is echter te veel. Hier staat ook nog een grote olijfboom (circa 2 meter) in een zeer grote pot. Kan ik de op de 'pot'grond van deze boom ook frans eiken boomschors gooien? Bedankt! :thumb_up:
Derksuh

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers