Groeilampen voor exotische planten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Groeilampen voor exotische planten

Berichtdoor Tropical Henkie op 18 sep 2016 10:11

Beste forumleden,

Ik wil graag mijn bananen als de lotus banaan en de abbasijn binnen overwinteren en laten doorgroeien daar ik geen geschikte plek heb die droog genoeg is en de juiste temperatuur behoud om in rust te kunnen komen. Daarom had ik in gedachte om deze planten op zolder te zetten, waar het rond de 18 graden is in de winter, met een groeilamp en een ventilator. We hebben ook een dakraam die zo af en toe open kan om te luchten.

Is dit goed mogelijk en waar moet ik dan op letten?
En welke soort groeilampen zijn geschikt hiervoor?

Alvast bedankt voor alle tips en advies! :)
Tropical Henkie

2 bedankjes

Re: Groeilampen voor exotische planten

Berichtdoor Tropical Henkie op 19 sep 2016 13:04

Is er niemand die de moeite wil nemen om zijn of haar ervaring te delen met mij?
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor peter b op 19 sep 2016 15:32

Met groeilampen heb ik geen ervaring. Daarvoor moet je eens naar de wietfora gaan denk ik. Maar in orchideëenterraria gebruik ik "daglicht" of "koudwit" LED-verlichting en daarmee doen de planten het prima. Ik denk dat je met een LED- vertraler van een 30 à 50w al ver komt. Juist geen "warmwit" nemen want daar zit te veel rood in.
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b

15 bedankjes

Berichtdoor GeL op 21 sep 2016 17:54

Om mijn gember / bananen collectie te overwinteren in de garage gebruik ik TL lampen van Sylvania 865 - 6500K (=daglicht) gecombineerd met TL lampen van Sylvania 3000K (warm wit), branden 8 uur per dag. Goed voor groei, blad én bloem dus. In totaal 6 x 58W.
Ik heb ook grote Velux ramen in de garage geplaatst wat de groei ook ten goede komt.
De Sylvania 865 (8 x 24W) hangen ook boven mijn kweekbakken, dus zonder de 3000K lampen.

Ik stap nu geleidelijk over op LED TL Lampen, het aantal lumen is flink wat minder, ik zal dus een paar lampjes moeten bijsteken 8-) Probleem is dat de LED lampen geen elektronische ballasten wensen en die heb ik hier spijtig genoeg op overschot :?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 sep 2016 19:45

Peter en Michel bedankt voor jullie reacties. Dit waardeer ik. Dus als ik het goed begrijp kan elke lamp die daglicht geeft gebruikt worden voor de overwintering van bananenplanten of andere tropische planten.

Nu heb ik mij een beetje ingelezen over led kweekverlichting. Als ik het goed begrepen heb is het belangrijk dat je lamp rood-blauw-wit-UV-IR licht produceert, zeker in het geval van een donkere ruimte waar gewoon daglicht nauwelijks tot niet komt. Klopt dit?

Ik heb twee soorten led kweeklampen op het oog.

De eerste is deze: http://www.lightinthebox.com/nl/600w-le ... 20182.html

De 600 watt led groeilamp zou ik dan in ieder geval boven twee bananen van rond de 1.25 mt hoog gaan gebruiken. (1 lamp)

De tweede is: http://www.lightinthebox.com/nl/led-kwe ... 78471.html

De tweede soort led groeilamp zou ik, wanneer ik voor deze kies, twee aanschaffen zodat ik voor elke banaan 1 groeilamp heb. Klopt het dat je beter voor elke banaan 1 lamp kan gebruiken ivm anders een te groot verlies van effectief verlichten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen om een juiste keuze te kunnen maken.

Groetjes Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 23 sep 2016 14:46

Moeilijk om zo te kiezen hoor!
Het aantal lm (lumen) en wattage staan vermeld maar het belangrijkste niet en dat is de lichtkleur (kelvin).

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 23 sep 2016 21:44

Ik gebruik de goedkoopste TL lampen van het merk base van Brico.
Heb heel wat plantjes kunnen opkweken vorige winter. Zelf toen ze buiten gingen groeiden ze gewoon door ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor peter b op 24 sep 2016 13:43

Met een LED-lamp van 600w ga je je huis vanop de maan kunnen zien staan :lol: :lol: :lol:
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b

15 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 26 sep 2016 12:56

Dat is inderdaad jammer dat het er niet bij staat Michel. Al verwacht ik wel dat die van 600 watt de juiste kleurenspectrum heeft om de bananen de winter door te krijgen en genoeg licht produceert. Volgens mij had ik ergens gelezen dat de kleur rood ter bevordering van de bloei is en blauw voor een gezonde groei van de plant. UV-licht zou tegen schimmel en parasieten werken en IR-licht ondersteund blauw licht in het groeiproces heb ik mij laten wijsmaken.

Ik ben benieuwd of de 600 watt led groeilamp goed genoeg is om exotische planten binnen te laten overwinteren zonder strekgroei en de kans dat het kapot gaat door de donkere dagen. Heb de 600 watt inmiddels besteld. Spannend! :)

Haha, ja dat geloof ik ook. Ik ben benieuwd of de marsmannetjes ons nu gaan vinden. :P :o :lol:
We gaan het zien Peter.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden ivm de prestaties van de groeilamp in de winter. En bedankt voor de input.

Mvg. Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor bananabob op 27 sep 2016 00:50

zonde van het geld deze soort led verlichting, is chinese rommel, beter spaarlampje of metaal halide setje kunnen kopen.

bv deze http://www.dutch-headshop.com/nl/spaarlamp-300w-groei-plug-and-grow-p-881.html

of zoiets https://www.growland.nl/250W-Bouwset-MH-Philips-HPI-T

hoop dat het je lukt met wat je besteld hebt, ik heb er weinig vertrouwen in.
ik gebruik zelf 2 van die spaarlampen om de jonge plantjes voor te groeien werken al jaren perfect.
bananabob

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers