Musa dwarf cavendish varianten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor TropiRo op 22 jun 2011 14:19

Vorig jaar kwam ik met toeval 2 Musa´s ( toen bijna 2 jaar oud) tegen wat werd verkocht als dwarf cavendish deze hadden wat meer paars in de blad stelen zitten, meer dan normaal.
Nu zijn ze 1 jaar ouder, beide zijn afgelopen winter overwinterd in een warme kas en stonden 5 meter van elkaar in dezelfde ruimte, de ene ( rechts op foto) groeide haast niet in de hoogte maar meer in de dikte en de ander ( links op de foto) groeide de hoogte in.
De grote heeft nu een stam van 160 cm en de kleine een stam van 90 cm, van de kleine heb ik nog enigzins het vermoeden dat het om de bekende soort dwarf cavendish gaat maar bij de grote heb ik mijn bedenkingen, denk dat het hier gaat om de giant cavendish maar de bloei en de totale hoogte moet meer gaan uitwijzen.

Afbeelding

Iemand anders al verschillen opgemerkt bij zijn cavendish?
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor The Flying Dutchman op 22 jun 2011 16:39

Hier vlnr Dwarf Cavendish, Gran Nain en Super Dwarf Cavendish. Een Giant Cavendish bestaat volgens mij niet, dat zou dan de Gran Nain moeten zijn. De stammen van jouw bananen zijn wel erg zwart of ligt dat aan de foto?
Bijlagen
Cavendish.jpg
Cavendish.jpg (180.64 KiB) 4881 keer bekeken
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor djoeke op 22 jun 2011 17:08

Hey Ro ,

is het dan niet de gewone Musa acuminata 'Cavendish' ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor TropiRo op 23 jun 2011 00:03

The Flying Dutchman schreef:Een Giant Cavendish bestaat volgens mij niet, dat zou dan de Gran Nain moeten zijn. De stammen van jouw bananen zijn wel erg zwart of ligt dat aan de foto?


De cavendish telt iets van 16 variateiten deze zijn: dwarf cavendish, super dwarf cavendish, giant cavendish, enano, giant chinense, hamakua, grand nain, jamaican lakatan, lakatan, mons mari, pisang buai, pisang masak hijau, porto rique, robusta, valery en williams hybride.
De giant cavendish behoort echt tot de cavendish groep. De verschillen in de soorten zitten meer in de grote van de plant, het fruit is eigenlijk bij alle soorten hetzelfde en proeft ook hetzelfde.
De volgorde van groot naar klein is lacatan, robusta, giant cavendish, grand nain, dwarf cavendish en de kleinste van alle soorten is de super dwarf cavendish. De lacatan kan een stam aanmaken tot 250 cm en de super dwarf cavendish tot ongeveer 80 cm en de andere soorten zitten hier tussenin.
De kleur van de stammen klopt met hoe je ze op de foto ziet, het paarse wat je ziet bij de rechter stam is de kleur die een dwarf cavendish behoort te hebben.

Djoeke schreef:is het dan niet de gewone Musa acuminata 'Cavendish' ?


De benaming acuminata behoort niet tot de cavendish. De acuminata is zover bekent één van de voorouders van alle bananen soorten samen met de balbisiana. M. acuminata wordt wel gebruikt bij b.v. acuminata rojo, acuminata sumatra, acuminata zebrina. De acuminata soorten zetten ook zaden en dat kom je bij de cavendish soorten totaal niet tegen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor djoeke op 23 jun 2011 06:18

Ok bebankt voor voor de uitleg Ro :thumb_up:
Welke soort is die in het midden op de foto , die kleine dikke ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor TropiRo op 23 jun 2011 08:21

Dat is de super dwarf cavendish.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor amourath op 23 jun 2011 08:33

Mijn eerst dwarf was een korte dikke en een pup daarvan heb ik nu 2 jaar en is een lange hoge... dus ik denk dat beide mogelijk is binnen dezelfde familie.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor The Flying Dutchman op 23 jun 2011 10:55

Volgens mij hoort de officiele benaming iets te zijn van Musa Accuminata Cavendishii 'Gran Nain'
bijvoorbeeld. Of vervang 'Gran Nain' door 'dwarf cavendish . 'Maar eens in Leuven navragen als jullie daar zijn :)
En dat heeft niks met wel of geen zaad te maken dacht ik. Ook twijfel ik aan zoiets als een Giant Cavendish maar als ze hem in Leuven kennen zal het wel zo zijn, dat betekent dan dat hij officieel is
beschreven en wetenschappelijk onderzocht.

Ron
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor Christine op 23 jun 2011 11:59

Hoe ontstaan eigenlijk die donkere vlekken in het blad? Heeft dat iets met zonlicht te maken of maakt dat niet uit? Toen ik die van mij kocht had mn plant een aantal bladeren met van die donkere vlekken maar elk nieuw blad dat zich ontrolt heeft dat niet meer, op en piepklein vlekje na.
Avatar gebruiker
Christine
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 13 nov 2010 16:03
Woonplaats: Zuid Holland
3 bedankjes

Re: Musa dwarf cavendish varianten

Berichtdoor amourath op 23 jun 2011 13:13

Christine schreef:Hoe ontstaan eigenlijk die donkere vlekken in het blad? Heeft dat iets met zonlicht te maken of maakt dat niet uit? Toen ik die van mij kocht had mn plant een aantal bladeren met van die donkere vlekken maar elk nieuw blad dat zich ontrolt heeft dat niet meer, op en piepklein vlekje na.


Ervaring leert me dat enkel de jonge planten het hebben, de pups zijn veelal héél mooi getekend en minder zonlicht geeft doorgaans betere tekening. De grotere planten verliezen die tekening echter (spijtig :( ).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron