Alocasia's verschil in groeitempo.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Alocasia's verschil in groeitempo.

Berichtdoor draco op 28 apr 2013 12:16

Ik heb 2 soorten Alocasia, de zebrina en de sanderiana. Terwijl de zebrina 2 stuks geweldig groeien ondanks de inmiddels belachelijk klein aandoende potmaat, vertikt de sanderiana het om nieuw blad te ontwikkelen. Is daar een logische verklaring voor? In mijn studententijd had ik een vergelijkbare bontbladige Alocasia sp. als stek uit de Hortus. Deze had anders dan de sanderiana een vlakke bladspiegel zonder gegolfde rand. Bovendien waren de bladeren forser en de groeisnelheid navenant. Verder ontwikkelde de onbekende soort een opgaande stronk, waarvan segmenten geschikt waren om als stekken uit te delen.
Bijlagen
Alocasia_zebrina.jpg
Alocasia_zebrina.jpg (63.66 KiB) 3201 keer bekeken
Alocasia_sanderiana.jpg
Alocasia_sanderiana.jpg (66.42 KiB) 3201 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Alocasia's verschil in groeitempo.

Berichtdoor Hitch op 28 apr 2013 12:36

Die Zebrina is dat niet gewoon de Polly? Ik heb deze ook en deze groeit idd steeds erg traag
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 apr 2013 17:03

Hitch schreef:Die Zebrina is dat niet gewoon de Polly? Ik heb deze ook en deze groeit idd steeds erg traag

'Polly' staat dan op de tweede foto en is de trage groeier. De zebrina is daarentegen een energieke groeier. Vandaag heb ik nog een andere soort naar binnen 'gesmokkeld'. Ik herinner me dat deze vorig jaar hier al aan bod is geweest. Misschien herinnert iemand zich nog de soortnaam?
Bijlagen
Alocasia_sp.jpg
Alocasia_sp.jpg (94.92 KiB) 3180 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Joster op 28 apr 2013 22:38

Dat is denk ik de Alocasia Lauterbachiana. Heb je deze gewoon uit een tuincentrum oid? Mooie plant! Net als de Zebrina's, als je daar ooit een stek van hebt houd ik me aanbevolen ;)
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 mei 2013 17:49

Voor belangstellenden van dit Genus is nog te vermelden dat Alocasia zebrina in Nederland door middel van weefselkweek wordt vermeerdert en dat jonge planten op aanvraag zijn te bestellen of af te halen bij Palmen uit Rotterdam.
draco

710 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten