Dracaena verplanten en verzorging

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Dracaena verplanten en verzorging

Berichtdoor JmC4c op 18 apr 2013 20:37

Hoi Palmvrienden,

Ik heb hier enkele goed gewortelde mini Dracaena's aangekocht van bij Dragontree - Dracaenakwekerij 'De Plaats' B.V.
Graag zou ik ze verpotten, mss kunnen jullie me helpen hoe ik deze plant het best verzorg, standplaats, watergift, gewoonweg alles dat deze plantjes knappe planten kunnen worden.

Ook zat er een stek bij, dus vraag ik me af op welke manier ik deze moet laten wortelen :?:

Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Re: Dracaena verplanten en verzorging

Berichtdoor dragontree op 19 apr 2013 07:48

Dracaena`s zijn van nature schaduwplanten, de botanische soorten zijn veelal groen en dan nog staan ze in de schaduw waar ze vandaan komen, je kunt `t wellicht vergelijken met varens in `n bos,..die leven ook op de grond tussen de bomen die `t meeste licht vangen, ze moeten echter wèl op `n lichte plaats, allèèn geen direct zonlicht. de soorten die wij uitgeselecteerd hebben, mutaties, hebben lichtere kleuren en de èèn is wat gevoeliger voor zonlicht als de ander. de Jade Jewel bv bevat witte strepen,maar is bijzonder sterk, deze zat nìet in Jm`s pakket. In principe zijn dracaena`s kamerplanten, zoook Cordylines, maar elders staan ze gewoon buiten dat heeft met klimaat te maken en luchtvochtigheid en meest weinig wind. In Costa-Rica bv staan veel van onze soortjes gewoon in de buitenlucht voor de stammen productie van Noord-America om maar even `n voorbeeld te noemen en In Suriname bv worden ze ook gewoon buiten gehouden. Je zou `t kunnen proberen JM wat `n plant buiten doet, dat is door ons in NL niet geprobeerd.

De stek, (Drac. Green Jewel, `n steerk soort)je ziet aan `t uiteinde witachtig poeder zitten, dat is stekpoeder en dat doen we na `t oogsten en schoonmaken(`t onderste blaadje ervanaf anders zou `t in de pot gaan rotten omdat `t blad tijdens de oogst beschadigd is) dan dopen we de stekken in de stekpoeder, daar zit `n goedje in voor wortelbevordering en tegen rot en nog wat andere ingredienten. de stek zet je in `t voldoende grote pot, de stek van JM heeft `n 12 òf 14 cm nodig. die grond moet nat zijn en dan laat je die pot uitlekken tot de volgende morgen, dan is ie nat, maar niet drijfnat. je steekt gewoon de stek in `t midden in de potgrond, zodat ie stevig staan( zo`n cm of 5), niet aandrukken of doen alsof je `n buitenplantje poot, je steekt `m in de grond en klaar. dan maak je `n soort tent, stokjes in de vier hoeken van `t rondje (kan ècht ;) ) en trek je er `n transparant plasticje eroverheen, op zo`n manier, maar daar zijn de stiokjes voor) dat `t plastic de plant niet raakt. en dan zet je `m in de vensterbank, niet boven `n gloeinde verwarming, of in `n lichte serre en dan wacht je `n week of 4 en dan voorzichtig kijk je eens hoever de wortels zijn, soms moeten ze nog `n week,maar `t is voor jaar tussen de 4 en 5 weken moet ie wortels hebben. dat kijken voor wortels, doe je zo. ene hand plant en pot tegelijk vasthoudend, iets op z`n kant houden, andere hand tik je zachtjes tegen de onderkant van de pot zodat de grond loskomt van de zijkanten van de pot en dan kun je de plant met grond en al iets naar boven halen en kijken naar de wortels, als ie best al wortels heeft, niet langer onder plastic houden `t is voorjaar. dan moet ie nog `n week of 6 goed doorwortelen en gaat `t wel goed.

Verzorging van `n Dracaena, lichte plaats, niet vol zon, regelmatig water in eens per week `n beetje en in de winter kan `t wel eens in de 2 weken `n beetje en zo nu en dan `n beetje mest, maar in de potgrond zit voorlopig voldoende voeding, dus 2x per jaar `n piepbeetje is zat.Cordyline is soortgelijk eigenlijk. ;) Dracaena`s staan bekend als sterke potplanten waar u lang plezier van zult hebben.

Succes JM :)

Als mensen hier helemaal enthousiast van worden, ik kan allerlei pakketjes samenstellen van plant en stek, voor wie wil proberen. verteld `t me in `n PB en we komen er wel uit, ik stuur `t u toe, `n pakket in NL kost 6.75 aan verzendkosten en naar Belgiè 9 euro en wat plant en stek kost ligt aan wat u wilt, en kan tevoren niet gezegd worden. gemiddeld `n stek `n euro van `n 12 cm, 9 en 5.5 cm 70 ct. om maar even `n voorbeeld te geven.
dragontree
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor dragontree op 19 apr 2013 08:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dragontree
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor dragontree op 19 apr 2013 12:00

dragontree
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 19 apr 2013 16:53

Bedankt voor de uitgebreide info :thumb_up:
Ik kan aan de slag, en zal nadien wel wat foto's plaatsen ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor dragontree op 19 apr 2013 17:31

Graag gedaan en ik ben benieuwd (incl. naar de Echium?)
Groet, Agnes
dragontree
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 mei 2013 23:58

De stek, Drac. Green Jewel, is geworteld :D
De andere plantjes doen het ook goed. Maar deze plaats ik nog geen update, want de groei is nog niet voldoende. De plant steekt nu energie in wortelaanmaak.
Ivm de Echium, zal ik wel eens een update plaatsen ;)

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor dragontree op 23 mei 2013 08:23

Mògge, JM :)
Goed nieuws, Leuk ;)
Al zat ik niet in de war dat `n niet zou lukken, ;) je bent niet groen op plantgebied, zelfs dan, `t is goed te doen, voor de hobbytuinder (niet raar bedoeld :) ) de groei van de kleintjes zal ook iets langer duren, simpel omdat de plantjes kleiner zijn en de groei, toen ze op de moerplant zat, net begonnen was toen ze eraf gestekt werden, de Green Jewel had al flink gegroeid op de moerplant als je begrijpt wat ik bedoel.
Bedankt voor de up-date, altijd leuk :D en ik zie graag als dat zover is, hoe `t de andere vergaat. Zorgt `n 5.5 cm potje er tegelijkertijd natuurlijk voor ,dat ie niet al te veel groeien kan omdat er te weinig ruimte voor doorwortelen is, hij zal eerder lang en smal blijven en als je `m overpot, hij breder en compacter zal worden (in mijn beleving mooier :) )deze maatjes 5.5 en 9 worden zo geteeld bij ons omdat ze in plantenbakjes/schalen verwerkt gaan worden.
De Echium hier, die we in de volle grond gepoot hebben, groeit zo ontzettend hard en krijgt al `n dikke stam. Ruud wil uit proberen dat als ook deze goed geworteld is, dat `t voldoende is om `m enkel in de winter met noppenfolie af te schermen voor wind en kou dat ie tòch overleeft, we zullen zien :) Vriendelijke Groet en tot snel JM, Agnes.
dragontree
Bedrijven

5 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten