Tetrapanax

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Tetrapanax

Berichtdoor Hitch op 08 jul 2015 12:51

Mijn Tetrapanax planten zijn dit jaar heel hard gegroeid, zowel de gewone als de 'Rex'. Na de voorbije hitte merk ik echter dat de planten veel verbrande bladeren vertonen welke dan zelfs gewoon afvallen.
Hebben jullie dit ook? Mijn exemplaren staan wel van de ochtend tot de avond in volle zon moet ik zeggen. Geven jullie je planten veel of weinig water? Ik heb vroeger redelijk wat planten verloren door ze te veel water te geven en ze hierdoor gewoon bleken weg te rotten. Nu laat ik ze de laatste jaren zo'n beetje aan hun lot over en geef slechts heel af en toe eens wat water en dat ging altijd goed. De schade die ze nu vertonen heb ik nog niet eerder gehad dus vraag ik me af of ze bij de voorbije t° en aanhoudende droogte misschien toch niet een extra slok kunnen gebruiken.
Geven jullie je planten veel water?
Hitch

156 bedankjes

Re: Tetrapanax

Berichtdoor plantinjetuin op 08 jul 2015 20:56

ik geef alleen water bij de planten waar ik graag veel groei van wil in korte tijd zoals bijvoorbeeld de maureli, de rest in volle grond red zichzelf prima
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 jul 2015 09:48

tja maar daar hangt dan weer alles vanaf wat voor grondsoort je hebt denk ik dan. Ik zit op kurkdroge zandgrond.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Lieven op 09 jul 2015 15:13

Ik geef net uitgezette planten over het algemeen in droge
periodes regelmatig water bij.

De tetrapanax zelfs wat meer, gezien zijn groeisnelheid en oppervlakkige wortels
lijkt me dit geen overbodige luxe.

Dit geldt ook voor je chamaerops humilis...net aangeplant in droge grond...
water geven dus.

Mvg
Lieven

50 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 09 jul 2015 18:31

De mijne heeft een enorme groeispurt gemaakt. Met het warme weer heb ik elke dag gesproeid.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 jul 2015 09:58

OK, dan drijf ik de watergift toch maar een beetje op.
Geven jullie deze plant trouwens meststof? Bij mij krijgt het grootste deel van de tuin begin juni blauwe korrel voor een deftige opstartinjectie zeg maar en dan in het verloop van de weken daarop ook koekorrel.
:off_topic: Het valt me op dat alles wat ik dit jaar geplant heb maar weinig tot geen groei wil vertonen terwijl alles wat reeds in de tuin stond het echt wel goed doet verder wat groei betreft.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 10 jul 2015 11:51

alles wat je dit jaar geplant hebt is ondergronds druk bezig met zich te settelen, dus er is wel groei maar die zie je niet.
verder heb ik inderdaad polderklei en dat is inderdaad nogal een verschil met zandgrond
plantinjetuin

12 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten