strelitzia wortelstek ???

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

strelitzia wortelstek ???

Berichtdoor lily-anne op 21 jul 2010 16:46

Heeft er iemand een idee of je strelitzia kan vermeerderen via wortelstek ? Ik heb vandaag onze strelitzia eindelijk verpot - ik weet het ,het zal vermoedelijk niet het ideale moment zijn , maar het was al 3 jaar nodig om hem te verpotten en hij stond er helemaal niet gelukkig bij . Ofwel was het niet het moment , omdat hij bloemknoppen begon te vormen , ofwel was er altijd wel een andere reden om het uit te stellen .Nu hij geen teken van actieve groei meer heeft , en ik hulp had om het te doen , is het eindelijk gedaan .
Hij had zichzelf al zo vaak omhoog geduwd ,dat er steeds weer grond uit de pot kwam langs boven en zodoende was het heel moeilijk om hem water te geven ,omdat het direct terug over de rand liep .Hij had dan ook vaak dichtgeknepen bladeren ( van de droogte ?) Enfin , het was een heel werk! de pot zat tot bijna de helft vol met dikke vlezige , gezonde wortels en daartussen zat helemaal geen grond meer - onderaan kon je bijna een vuist tussen de wortels steken en was dus een groot gat .
Aanvankelijk wilden we de wortels zoveel mogelijk loswrikken om zo weinig mogelijk wonden te maken , maar dat lukte helemaal niet . Het was ook de bedoeling om de plant meteen te splitsen , maar ook om alles terug in dezelfde " grote " pot te planten . We hebben uiteindelijk maar beslist om het grootste deel van de rondgedraaide wortels er gewoon af te snijden , want het ging niet goed om ze los te wikkelen, omdat ze steeds kapot braken .
Nu staat de plant eindelijk terug heel wat dieper in de grond en ik hoop dat ze niet te veel heeft afgezien en volgende winter en voorjaar terug goed zal bloeien .
Ik vroeg me echter af ,of het zou lukken om zo een dikke wortel te stekken en we hebben meteen een poging gedaan , door een wortel aan de kant plat te leggen en wat in te graven .Ik heb zonet wat aan het googelen geweest en kan niets vinden over wortelstekken bij strelitzia - wie weet of het zal lukken of heeft zelf pogingen gedaan om ze te stekken via de wortels ?
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Re: strelitzia wortelstek ???

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jul 2010 16:51

Strelitzia's vormen rhizomen en dus ook uitlopers.
Wanneer je zo'n rhizoom hebt zo je dus in principe een nieuwe plant moeten krijgen.
Indien je enkel de wortels hebt (dus niet de knol zeg maar) dan vrees ik er voor.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Re: strelitzia wortelstek ???

Berichtdoor helene op 25 jul 2010 12:30

hallo allemaal, lang geleden maar het mooie weer lokt mij naar buiten en niet achter de computer.
mijn strelizia heeft zich spontaan gedeeld,komt dit vaker voor?de bladeren zijn nog steeds beschadigt als ze uitkomen maar het wordt wel beter.ze verdringen zich .
helene

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten