Oleander verzorging

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Oleander verzorging

Berichtdoor djoeke op 21 dec 2011 14:55

Hey ,

Villa romain en italia zouden een van de meer wintervaste soorten zijn .
Ik ga hier de italia in de volle grond proberen , wel beschermd met vliesdoek al we een paar graden onder nul zullen gaan .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 21 dec 2011 15:07

Axel Amsterdam schreef:Interessant Robin dat jouw Soleil Levant zwaar beschadigd was. Hij behoort tot de hardste volgens het overzicht van Jean Rey. Het zou kunnen dat wortelingsperiode er inderdaad mee te maken heeft. Ik heb ook 2 uitgeplante oleanders verloren die daarvoor jaren in potten groeiden.
Toch denk ik ook dat formaat en uitplanten tegen steen ermee te maken kunnen hebben. Het is denk ik niet per se een kwestie van de hardste varianten kiezen, maar ook standplaats en grootte. Hoewel het zeker wel weer zo is dat er zeer vorstgevoelige varianten in de handel zijn die een consument niet kan herkennen zonder je in de paar honderd varieteiten te verdiepen. Ze heten allemaal nerium oleander en dat is lastig.

Dat klopt Axel, de grootte en standplaats zal ongetwijfeld ermee te maken hebben, combinatie van factoren. Echter vele exoten die tussen de winters door zijn geplant zijn beschadigd geraakt na de winter. Ik zag dit bijvoorbeeld ook erg sterk terug in Chamaeropsen. Dan heb ik het uiteraard wel over exoten die niet beschermd zijn gedurende die winters. De chamaeropsen die hier al een langere tijd stonden voor de koudere winters kwamen staan er bijvoorbeeld nog steeds. Chamaeropsen die ik tussen de winters door heb geplant zijn allen gesneuveld.

Vraag me dus ook af indien dit exemplaar in een ander gedeelte van de tuin had gestaan of deze het dan wel had overleefd. Hij staat immers op een zeer gunstige plek waar ook de Cycas revoluta (kleintje) onbeschermd de winter overleefd. Punt is alleen dat ik liever niet die vraag beantwoord ziet, aangezien dat inhoud dat die kou van de afgelopen 3 winters verlopig dan niet meer even aan de orde zijn. :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 okt 2012 12:23

Heeft er iemand zo een idee waarom een oleander paars-achtige bladeren kan krijgen?
Sodiac

41 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten