alocasia calidora overpotten

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 03 okt 2014 08:21

Hoi Eduard,

Oke dank, ik kijk wel hoe dat knopje zich nu ontwikkeld en anders laat ik hem wel droger misschien. Gaan alle alocasia-kamerplanten in winterrust denk je of groeien ze langzaam door (zoals een Musa kamerplant?)
Ik houd ze niet buiten btw, ook in het voorjaar niet.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 okt 2014 10:20

Hoi Selva, die houden er in ieder geval bij mij een winterrust, dit vanaf eind Oktober tot Maart, dan gebeurt er weinig, hier staan ze ook binnen op eentje na ''de grote stekken plant'' dit uit gebrek aan ruimte binnen!.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Selva op 09 okt 2014 20:42

Hoi Eduard,

Mijn grote alocasia heeft na het overpotten nog een blad ontwikkelt die vandaag uitvouwde. Alleen is het blad een soort van onderontwikkeld en misvormd. Hij is veel te klein en te smal.

Weet jij waar dat aan kan liggen? Door de overpot-shock? te weinig licht kan niet, want hij staat vlak voor het raam (op het westen)

groet

Selva
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 okt 2014 21:00

Hoi Selva, de dagen korten en de winterrust breekt aan, hier zijn alle alocasia's gestopt met bladgroei, zag wel gisteren dat de wortel ontwikkeling van de afgenomen steks goed groeien ze komen al onder het potje uit wat ik prettig vind, zo kunnen ze over een paar weken mee naar de canna banana beurs!
De laats gevormde bladeren waren hier ook kleiner, een deling is een flinke ingreep voor een plant ze moeten eerst herstellen en zo'n iets wat misvormd blad is dan ook niet zo gek hoor volgend voorjaar produceert hij weer mooie grote bladeren mits je hem goed verzorgd, wat inhoud de plant wat koeler houden en droger en niet meer bemesten, dit start je wel weer op als het voorjaar wordt, licht, warmte en wat vochtiger zetten zodra je nieuwe uitgroei ziet ga je ook extra meststof geven.
Succes met je planten.

Groetjes Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Selva op 10 okt 2014 20:46

Hoi Eduard,

Oke, duidelijk. Dank voor de uitleg. Dat overpotten had ik echt niet later in het seizoen moeten doen dus. Volgende keer echt in het voorjaar zoiets ondernemen. Nu hebben ze een dubbele klap: de winterrust terwijl ze eignelijk nog herstellende zijn van die deling. Dan is het überhaupt wel een goed teken dat twee van de drie nog een blad hebben ontwikkeld.

De alocasia soort die jij hebt op de foto's die je liet zien in deze topic, is dat dezelfde als de calidora?
Je hebt ook portadora's toch? Sinds kort heb ik er ook een aantal en ook een alocasia zebrina, ken je die? Het zijn net drakenkopjes op een lange nek, geweldig!
volgens mij heeft die wel andere behoeften dan die andere twee.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 okt 2014 22:57

Hoi Selva, het voorjaar is altijd de beste tijd voor bijna alle planten te delen, stekken en te verpotten.
Je vroeg mij of het nog kon, en dat ging ook nog op dat tijdstip! Je planten zijn gedeeld en groeien alle weer, volgend voorjaar gaan ze weer echt goed groeien, nu gaan ze in rust als je ze koeler en droger houd.

De Alocasia macrorrhiza [de gene van de foto's] en A.calidora en A.portadora zijn alle tropische soorten en gaan binnen het hele jaar goed, buiten kan ook, die moeten alle vorstvrij overwinterd worden ;

De alocasia zebrina ken ik, deze is nu trendy ;)

Groetjes Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Selva op 11 okt 2014 10:01

Hoi Eduard,

IK zag toevallig dat ze een apart artikel hebben gemaakt van jouw uitleg mbt de alocasia delen en overpotten! Goed dat ze dat gedaan hebben want het was echt hele fijne en duidelijke uitleg en dat soort info is erg schaars op internet en andere media. Info die er is is erg algemeen en Multi-interpretabel. Jouw uitleg was heel concreet.

Misschien dat jij maar een boek moet gaan schrijven over planten, met allemaal dit soort uitleg foto reportages er in ;-) wellicht een gat in de markt. haha Ik zal iig zeker een exemplaar kopen dus 1 koper heb je al

al Jouw advies mbt het overpotten is perfect geweest. Je gaf zelfs eerst aan dat voorjaar beter is qua overpotten en daarna ben ik zelf eigenwijs geweest en heb ze toch meteen overgepot. Daarna pas vroeg ik aan je of ik daar wel goed aan had gedaan en gaf je aan dat het nog wel kon en dat was ook zo, ze hadden net nog even de tijd om te wennen en te groeien.
Het had alleen niet nog later gekund besef ik nu maar al te goed omdat ik nu dus in de praktijk ervaar hoe en wat. Het had ook zo kunnen zijn dat ik het in mijn onwetendheid midden in de winter had gedaan of zo, nu weet ik dus waarom het niet kan.

Gisteren lopen googlen mbt info over de alocasia maar vind bar weinig wat ik nodig heb. Misschien weet jij het?
Wat is het verschil tussen de soorten A. Macrorrhiza en de A. calidora? Ik dacht dat het dezelfde was?
en hoe zit het met de geslachten colocasia en alocasia? is een colocasia een andere naam voor alocasia of zijn het daadwerkelijk 2 verschillende geslachten?

Groetjes

Selva
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 okt 2014 17:09

Dank je Selva, een boek schrijven is een ander verhaal, dat kost heel veel tijd en kennis, de oude garde onder ons is denk ik allen wijzer geworden met het jaren 70 boek van Rob Herwig ; ''Het Volkomen Kamer Plantenboek'' Daar staan ruim 1000 kamer en kas en kuipplanten in beschreven, en wat nog belangrijker is hoe een plant groeit en wat ze nodig hebben, ziektes meststoffen, watergift, licht en zo meer! Ik hanteer het nog steeds.
Ik heb door de jaren heen veel kennis opgedaan met experimenteren, vanaf 1981 mijn eerste alocasia uit Split Kroatië meegenomen wat toen een bezienswaardigheid was ! Niemand had zo iets, in die tijd zag je veel jonge Phoenix Canariensis staan vooral met pasen in de kerk, wist toen nog niet dat het die mooie palmen waren die we nu zien, verder had je wat yuca's en dracana's veel meer was er toen nog niet, o ja de eerste bananen pitten kwamen op de markt ;)
Het verschil tussen A. Macrorrhiza en de A. calidora is de grote van het blad, de eerste kan enorm groot blad aanmaken en zit er verschil in de ribbeling van het blad bij volwassen planten, er bestaat nog een soort die groter wordt dan de A. Macrorrhiza de Alocasia robusta, dat blad gaat over de 2 m in doorsnede! Mijn grootste blad ooit was 1.30 in de veranda.
Het verschil tussen de geslachten zit in groei een colocasia maakt rhizomen aan die bovengronds uitlopen ieder nazomer / herfst en die kun je dan makkelijk afnemen en weer oppotten ook zijn de stelen dunner en maken ze geen lange wortelstokken maar meer knolachtige die in Azië ook gegeten worden, het zijn dus 2 verschillende geslachten, bij de colocasia's bestaan enorm veel ondersoorten in vele vormen, vaak staan deze ook in moerassen of zelfs gewoon in het water, een alocasia staat in vaste grond maar moet ook goed vochtig staan zeker met een hoge luchtvochtigheid.

P.s zal binnen kort de toekan's eens afstoffen en op de foto zetten onder de alocasia :mrgreen:

Groetjes Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Selva op 11 okt 2014 20:40

Hoi Eduard,

Dank voor de uitleg en de tip over dat boek. Ik ben namelijk op zoek naar een écht goed naslagwerk over planten. Ik vind een boek altijd nog het prettigst.
ja kost een hoop tijd een boek schrijven. Ik doelde meer op de kennis die jij bezit en dat het zo schaars is, mensen die echte kennis hebben. Ik zal het ook moeten gaan opdoen vanuit ervaring en hoop mezelf steeds te verbeteren.

1981 was ik nog niet eens geboren, interessant om te lezen dat toen tropische soorten zo onbekend waren. Dat wist ik niet. Ik heb een 'tropische' oma uit Indonesie en zij had ook wel aparte planten, schelpen etc staan. Tot voor kort had ik de alocasia ook eigenlijk niet gezien. OP plaatjes, maar dan kan je de grote niet goed inschatten en is het niet zo bijzonder, tot je hem in het echt ziet!

Ik dacht dat de calidora al het grootste blad had, maar dat is dus helemaal niet zo! ik heb laatst bij een kleine kwekerij een mooie macrorrhiza zien staan. drie meter hoog en enorme stam en daarboven een waaier van grote bladeren, de twee bovenste staan in spiegelbeeld tegen elkaar aan (dus zoals je je handen houdt als je een gebed doet oid) heel erg bijzonder.

ja leuk je toekans! ben benieuwd!!

aardig wat verschillen dus tussen de colocasia en alocasia. Er zijn er ook een paar die er qua kenmerken tussenin zitten, ze stammen denk ik van de zelfde voorvaderplant. Zoals die zebrina, die heeft ook hele dunne stelen/ rhizomen zijn die knolletjes toch?.
welke alocasia's heb jij allemaal eigenlijk? Ook veel prachtige varens zag ik ergens op foto's.
Jammer dat mijn huis niet groter is en ik niet nog meer alocasia;s kwijt kan.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2014 10:15

Hallo

Ik heb inderdaad, in overleg met Eduard, de handleiding van het splitsen op mijn site vastgelegd. Zo is het eenvoudig terug te vinden.

Ivm de vraag Alocasia vc Colocasia:

Er zijn wel degelijk wat verschillen tussen Alocasia's en Colocasia's.
Naast de onder- bovengrondse uitlopers bv ook de bladstand!
Bij Alocasia's staat de bladpunt naar boven gericht, bij Colocasia's naar beneden.

Verder is er nog de textuur van het blad. Bij Alocasia's is dit glad en glimmend. Bij Colocasia's kan dit ook fluweel achtig zijn maar is het blad vooral erg waterafstotend. Waar er bij de Colocasia nog gewoon druppels op het blad blijven zitten, rollen deze er bij een Colocasia zo van af.
Ik meen me te herinneren dat Sven hiervan eens een filmpje op het forum had gezet.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten