Dank je Selva, een boek schrijven is een ander verhaal, dat kost heel veel tijd en kennis, de oude garde onder ons is denk ik allen wijzer geworden met het jaren 70 boek van Rob Herwig ; ''Het Volkomen Kamer Plantenboek'' Daar staan ruim 1000 kamer en kas en kuipplanten in beschreven, en wat nog belangrijker is hoe een plant groeit en wat ze nodig hebben, ziektes meststoffen, watergift, licht en zo meer! Ik hanteer het nog steeds.
Ik heb door de jaren heen veel kennis opgedaan met experimenteren, vanaf 1981 mijn eerste alocasia uit Split Kroatië meegenomen wat toen een bezienswaardigheid was ! Niemand had zo iets, in die tijd zag je veel jonge Phoenix Canariensis staan vooral met pasen in de kerk, wist toen nog niet dat het die mooie palmen waren die we nu zien, verder had je wat yuca's en dracana's veel meer was er toen nog niet, o ja de eerste bananen pitten kwamen op de markt
Het verschil tussen A. Macrorrhiza en de A. calidora is de grote van het blad, de eerste kan enorm groot blad aanmaken en zit er verschil in de ribbeling van het blad bij volwassen planten, er bestaat nog een soort die groter wordt dan de A. Macrorrhiza de Alocasia robusta, dat blad gaat over de 2 m in doorsnede! Mijn grootste blad ooit was 1.30 in de veranda.
Het verschil tussen de geslachten zit in groei een colocasia maakt rhizomen aan die bovengronds uitlopen ieder nazomer / herfst en die kun je dan makkelijk afnemen en weer oppotten ook zijn de stelen dunner en maken ze geen lange wortelstokken maar meer knolachtige die in Azië ook gegeten worden, het zijn dus 2 verschillende geslachten, bij de colocasia's bestaan enorm veel ondersoorten in vele vormen, vaak staan deze ook in moerassen of zelfs gewoon in het water, een alocasia staat in vaste grond maar moet ook goed vochtig staan zeker met een hoge luchtvochtigheid.
P.s zal binnen kort de toekan's eens afstoffen en op de foto zetten onder de alocasia
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC