bougainevillia

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

bougainevillia

Berichtdoor kareltje op 23 feb 2013 17:56

hey mensen, ik heb een vraag wat betreft mijn bougainvillia, deze heb ik voor de echte vorstperiode binnen gehaald. hy heeft 1 x 1 nacht -2 gehad daarna gelyk binnen gezet. toen zat mn stuik nog vol blad en een aantal bloemen, na een aantal weken bladverlies todat de stuik kaal is. nu heb ik gelezen dat dit vry normaal is? ik geloof wel dat hy het wel weer gaat doen, omdat ik wat bast verwyderd heb en het er nog goed groen uitzag. maar nu is mn vraag vannaf wanneer zou hy weer blad gaan aanmaken? en ik dus weer kan gaan beginnen met voeding geven? en vannaf wanneer hy weer naar buiten kan.
ik hoop op wat reacties
vrg..
xander
kareltje

0 bedankjes

Re: bougainevillia

Berichtdoor Rob op 23 feb 2013 18:20

Hi xander,
Bougainvillea doet dit vaker. Binnen is het in de regel te donker voor hem, en dan laat ie soms al zijn blad vallen.
Ik zet ze in het midden van het voorjaar weer buiten als de vorstkansen minimaal zijn.
Met weer wat hogere temperaturen en genoeg licht loopt ie dan zeker weer uit - mits ie die -2° goed heeft verteerd.
In ieder geval zuinig zijn met water tijdens overwinteren!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor kareltje op 23 feb 2013 18:25

ok bedankt! ik denk dat het wel goed gaat komen.
vrg
xander
kareltje

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 23 feb 2013 20:54

hallo xander,
heb ook hier een bougainvillia staan,hij staat de hele lente, zomer,herft buiten,wel heb ik het als kuip plant,dus als er een nachtvorst komt haal ik het naar binnen,dan gaat het op de zolder en geef bijna geen water en verliest uiteindelijk al het blad,dan helemaal geen water , in de vroege lente zoals eind februarie haal ik het terug in koele slaapkamer en daar is het wat warmer en zeker ook licht,dan begin ik met een beetje water en het loopt meteen weer uit,en als de nachtvorsten werkelijk voorbij zijn gaat het weer heerlijk in het zonnetje buiten waar het mij met mooie velle paarse schutblaadjes verwelkomt,er zijn verhalen dat het ook in de winter met bedekking kan overwinteren,maar ik zou dat niet doen,heb het een keer geprobeerd,ja het hield lang stand,maar uiteindelijk de composthoop ,zond dus,niet doen,,maar wie weet met lichtslang ? dus al is hij nu kaal,komt goed in de lente,m,v,g,paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 23 feb 2013 21:10

Voor het beste resultaat kan je de plant zo lang mogelijk binnen houden en zorgen dat die eerst in bloei komt en dan pas naar buiten.
Eerst laten wennen en afharden aan de omstandigheden buiten.
Meestal als je hem direct in de zon zet zal die schade oplopen.
Als die eenmaal gewend is,kan die in de volle zon zijn best doen.
Je zal dan ook zien dat die meerdere bloeiperioden zal doorlopen

succes
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 feb 2013 22:31

Ik heb m bloeiend en al in een zonnige dakkapel gezet bij kamertemperatuur. Daar heeft ie vijf weken doorgebloeid en vervolgens bijna al het blad kwijtgeraakt. Daarna is ie weer uitgelopen en staat nu al sinds de jaarwisseling volop te bloeien zonder echt veel blad aan te maken.

in mei gaat ie weer naar buiten en dan verliest ie van de schok al zijn blad en bloemen. Dan snoei ik m wat terug en zet m op de warmste plek in de tuin. Dan loopt ie weer uit en bloeit tegen eind juni en gaat dan door tot ik m weer na binnen haal.

In mijn ervaring helpt het om de plant zo in de groei te houden. voorheen lukte het me nooit bougainvilles in leven te houden. Maar dit gaat prima.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor kareltje op 24 feb 2013 12:18

mensen bedankt voor de reacties!
vrg.
xander
kareltje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2013 22:42

Mijn ervaring met de Bougainvillea;
Vorige winter heb ik beide planten binnen gezet.
Eén op de warme (15°C) en lichte overloop, de andere op de frissere en slecht verlichte zolder.

Die op de overloop behield zijn blad maar verloor ook wel regelmatig blaadjes.
Die op zolder verloor alle blad en stond er maar kaal en droog bij.

In het voorjaar gingen ze beiden weer naar buiten.
Die van de overloop verloor al het blad en heeft niets meer gedaan.
Die van zolder kwam weer in blad en uiteindelijk zelfs in bloei.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor kareltje op 18 mei 2013 20:22

hy staat inmiddels buiten, maar ik denk dat hy het niet gehaald heeft, alleen onder begint hy nog uit te lopen op een kleine tak. op de andere takken nog niets ook is het daar bruin onder de bast! misschien komt het nog? ik ben van plan om hem uit de pot te halen en die tak die het nog doet over te potten zodat ik toch nog wat over heb, is dit mogelyk? en hoe staan ze er by jullie by?
greetzz..
kareltje

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 18 mei 2013 22:11

Bruin = dood, daar kun je niets aan veranderen. Maar dat ie onderin nog uitloppt is dan in ieder geval wat, toch? Hier staat ie al een paar weken buiten en zoals voorspeld het merendeel van het blad kwijtgeraakt. Maar van de week zag ik weer overal kleine uitlopertjes ontstaan, dus ik ben weer blij! Ik hoop dat ie over een week of vijf weer in bloei staat. Maar ik heb wel enige twijfel of dit koude weer het uitlopen niet flink dwars gaat zitten. Overigens zou ik m niet overpotten, maar gewoon wegknippen wat niet meer uitloopt. geeft nog een paar weken de tijd, alleen nu de echt bruine gedeelten wegknippen. Ik ben bang dat als je de boel gaat ompotten en lostrekken, het niet goed komt.
Dennis_S

349 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten