Experiment Tacca in volle grond

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Experiment Tacca in volle grond

Berichtdoor JmC4c op 26 jul 2015 21:12

Ik heb onlangs een Tacca aangekocht.
Na het plaatsen van de foto,kwam een heleboel vragen op de facebookgroep ivm het verzorgen van deze plant en eventueel planten net als canna in volle grond en uitgraven voor de winter.

Als experiment heb ik de plant geplant op een halfschaduw standplaats en hou ik ze goed vochtig.
Ben benieuwd of iemand dit al heeft geprobeerd?

Mss is deze tropische plant een kort leven gegeven, maar wil hier mijn ervaring ermee neerplaatsen.

FB_IMG_1437937307221.jpg
FB_IMG_1437937307221.jpg (135.69 KiB) 6560 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes

Re: Experiment Tacca in volle grond

Berichtdoor EricvOostenbrugge op 26 jul 2015 21:16

Ik heb de plant gisteren ook spontaan gekocht en ga hem ook buiten plaatsen, suggesties zijn welkom, wil hem in een mix van oude paardemest en grond voor mediterrane planten zetten, hou jullie op de hoogte...
EricvOostenbrugge

3 bedankjes

Berichtdoor Jane op 26 jul 2015 21:27

Ik heb dan weer heel wat anders gedaan. De mijne staat in een enorme oversized pot met cocosaarde buiten in de schaduw. Ik hoop dat de rhizomen zo ook goed kunnen ontwikkelen. Afhankelijk van het bladbehoud, knip ik hem wel of niet af, maar hij gaat de garage in voor de vorst. Daar is voldoende licht en komt het niet onder de 10 graden.
Als er ook nog iemand zou zijn, die hem gewoon ergens in de huiskamer kan plaatsen en goed en consequent kan besproeien, dan is het plaatje straks wat completer.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 27 jul 2015 07:15

Ben blij hier eindelijk eens een topic over de wondermooie tacca te vinden.
Ik heb hem dus nog steeds in de woonkamer staan, sinds Kerst ongeveer.
Op het moment geef ik hem elke dag een flinke liter water in zijn bladoksels.
Heb gemerkt dat hij hier naar hunkert. Hij is nu aan zijn 4de nieuwe blad bezig.
Toen ik hem vergeten water was te geven (volgens mij zelfs meer dan 2 dagen..... shame on me) liet hij zijn bladeren onmiddellijk hangen. Onze Tacca blijft dus lekker binnen als ik jullie daar een dienst mee bewijs. Ben eigenlijk een beetje aan't wachten tot er een eerste nieuwe bloem opkomt.
Vorige week gaven wij een Tacca cadeau per toevalligheid. We moesten nog een bloemetje hebben omdat we bij vrienden op bezoek gingen. Dus vlug gestopt in Leopoldsburg bij de cash en carry, een soort van outletbloemenshop, waar we vroeger wel eens kwamen.
Stonden daar tot mijn verbazing flinke Tacca's met wel 3 planten per pot voor slechts 12 euro! Allen daarheen haha! De keuze was rap gemaakt. Ze gaan hem ook als kamerplant behandelen.
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Jane op 27 jul 2015 08:47

Hey, dat is mooi. Nog een manier van houden erbij :thumb_up:
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jul 2015 10:21

Ik heb deze wonderlijke bloeier ook eens geprobeerd, maar had geen succes met overhouden. Aangezien ze geschikt zijn voor de subtropen, zullen ze hier hartje zomer wel naar buiten kunnen (vgl.m. Canna). Voor de overwintering moeten ze volgens de beschrijving in Botanica volledig droog worden gehouden waarna de rhizomen in het voorjaar opnieuw worden opgepot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor EricvOostenbrugge op 27 jul 2015 17:28

Dat wordt dan zeker mijn opgave, de rizomen overhouden en weer uitplanten, ik ben ook benieuwd wat ie in de herfst gaat doen, met blad overhouden in de huiskamer of zonder blad droog als rizoom overwinteren, vermoed dat beide kan..
EricvOostenbrugge

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jul 2015 17:36

EricvOostenbrugge schreef:Dat wordt dan zeker mijn opgave, de rizomen overhouden en weer uitplanten, ik ben ook benieuwd wat ie in de herfst gaat doen, met blad overhouden in de huiskamer of zonder blad droog als rizoom overwinteren, vermoed dat beide kan..

Vraag is wat de meeste kans geeft op bloei waaraan deze plant tenslotte zijn aantrekkelijkheid ontleent.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Kajsa12 op 24 aug 2015 21:33

Ik heb er sinds vorig najaar ook één.
Nadat de plant uitgebloeid was in de huiskamer ( waar de rv eigenlijk wat te laag was), heb ik hem in de winter verplaatst naar m'n plantenkamertje boven.
Daar heeft hij dit jaar twee bloemen gegeven.
Wellicht dat ik hem komende zomer(2016) ook eens buiten ga proberen.
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor Jane op 25 aug 2015 19:14

Mijn Tacca in een pot krijgt een nieuw blad :happy_thai:
Groetjes Dina.

Jane

44 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten