Hi,
Even een kleine rechtzetting met betrekking tot de naam van de plant. De plant van Edwin is geen Costus barbatus maar wel Costus comosus var. bakeri. Deze plant wordt bijna overal ter wereld onder de foutieve naam C. barbatus verkocht (en in botanische tuinen tentoongesteld) maar is dus eigenlijk C. comosus var. bakeri. De extensie (var. bakeri) staat momenteel wel nog ter discussie, t.t.z. de plant mag waarschijnlijk gewoon Costus comosus worden genoemd. De C. barbatus heeft kortere en meer gesloten bracteeën terwijl die van de C. comosus open staan, de bractee (schutblad) is de lip onder de echte (gele) bloem en waaruit de bloem ontstaat.
De plant van Ikzelf1955 is geen C. comosus noch C. barbatus , dat is een Costus woodsonii en ik denk dat de foto van mijn vriend Dave Skinner afkomstig is? Dave Skinner is een authoriteit binnen het Costaceae en aanverwanten wereldje. Heb je die foto zelf genomen Ikzelf1955?
Stekken is vrij simpel, toch bij deze soort. Costus is de enige gember die zich laat stekken. Met minimum 3 knopen in gewone potgrond of een glas water zetten. Stekpoeder is niet vereist. Niet alle Costus soorten laten zich echter even gemakkelijk vermeerderen.
Gr,
Michel
Dit is mijn C. comosus var.bakeri (grootste bloem is ondertussen 6 maand oud en kan het gemakkelijk een jaar uithouden)