warmoes

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

warmoes

Berichtdoor koen op 31 aug 2010 23:41

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met warmoes in de exotische tuin ? Deze groentensoort werd hier endaar aangeplant in de plantsoenen in Brugge, en, door het mooie blad en de soms vuurrode stammen geeft het kleur in de plantsoenen, en ik kan me niet ontdoen van de exotische sfeer die er onbedoeld vanuit gaat. Ik denk dat het hier en daar aangeplant een aantal 'gaten' in de tuin op een geweldige manier kan invullen. Misschien zijn er onder jullie die van dit gewas reeds gebruik maken ?
http://www.tuinadvies.be/foto/biet2.jpg
zo te zien bestaan er verschillende variëteiten, met rode bladeren, of rode stammen, of beiden.
Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Re: warmoes

Berichtdoor lily-anne op 01 sep 2010 08:52

ik heb de groente onlangs leren kennen en eten .Het was wel de groene soort met witte stengel , maar ik veronderstel dat het van smaak niet veel zal verschillen met de rode .Het is eigenlijk een heel goede aanvulling op ons dagelijks menu - is mooi om zien , kan regelmatig geoogst worden door er enkele bladeren af te plukken en groeit gewoon verder - het wit kan klaargemaakt worden zoals witloof ( verschillende manieren ) het bovenste deel zoals spinazie of in de soep - alleen bij het klaarmaken , eerst wat vezels verwijderen .
In de tuin heb ik er geen ervaring mee - ik heb er nog niet aan gedacht om het als sierplant te zetten , maar zoals je zegt , eigenlijk wel een idee als contrastplant of gatenvuller... .
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 sep 2010 09:22

Ik ken een gewone biet, maar deze snijbiet was me onbekend. Wel mooie kleuren ja!
Afbeelding

Nu lees ik ook volgende:
Vergeet niet dat hij onderdeel uitmaakt van de bladgewassen en dat de wisselbouw 1 op 4 is. Dit wil zeggen dat je pas om de vier jaar op dezelfde plaats je bladgewas kan telen.

Dit is dan weer minder interessant in de tuin, als je die als vaste plant wil gebruiken? In hoeverre gaat 1 zo'n plant de grond uitputten natuurlijk, misschien ook wel op te vangen door de grond aan te vullen met voeding? Niek weet hier vast meer over... :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 sep 2010 10:12

Je hebt het zelf eigenlijk allemaal al gezegd :D
Wisselbouw is inderdaad nodig als je op langer termijn een mooie opbrengst wil blijven houden.
Je moet dus elk jaar een ander soort gewas aanplanten om de grond niet uit te putten. Na 4 jaar is de cirkel rond en kun je opnieuw beginnen.

Maar aangezien je het hier niet zal doen voor de opbrengst en ook niet in grote aantallen (hele percelen) aanplant zal het zo'n vaart niet lopen lijkt me.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor koen op 01 sep 2010 12:54

Dank je voor jullie reacties. Het wisselen van locatie is idd iets om mee rekening te houden, maar niet onoverkomelijk. Het zou me ook niet om de bieten te doen zijn, enkel om de kleuren en het gebladerte. Ik zal het volgende zomer erop wagen, kan dan eens op foto laten zien hoe ik het integreer in de exotische tuin !
Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 sep 2010 13:35

Zoals gezegd, lijkt het afwisselen bij één of enkele exemplaren niet echt noodzakelijk hoor. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 30 sep 2010 17:45

Staat hier in de tuin. niet echt tussen de exoten maar een beetje appart in de border.
Heb juist 2de oogst gedaan.
Bladeren gewoon klaarmaken als spinazie of spinazie stomp.
Stengels, heb ik gekookt en een mosterdsaus erbij. mmmmm

Noemen ze ook vergeten groenten.

greetz
yakuza

14 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten