Plumeria overwinteren

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Plumeria overwinteren

Berichtdoor amourath op 18 nov 2010 12:03

Het is mijn eerste winter met plumeria's dus ik weet niet goed hoe ik ze nu moet overwinteren: 2 zijn zaailingen van vorig jaar en eentje heb ik online gekocht dus die is wat ouder. De drie planten stonden binnen op een vensterbank, maar ik denk dat het te warm is daar, vlakbij de chauffage. Twee van de drie lieten ook al al hun blad vallen, de derde is ook bijna kaal... ik veronderstel dat dat normaal is?
Ik heb ze voorlopig in de garage gezet, daar is het een pak koeler (nu zo'n 12 graden maar dat zal nog zakken dus) - is dat té koud? Wat met water geven nu, ze verdampen niks meer... maar ze staan ook wel in erg droge grond (perliet + cactusmengsel) dus ik heb wat schrik dat de wortels dan gaan verdrogen, als ik stop met water geven...

Alle tips zijn welkom!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Plumeria overwinteren

Berichtdoor lily-anne op 18 nov 2010 14:28

hallo ,
ik overwinter mijn plumeria's op een vorstvrije slaapkamer voor de venster en dat gaat tot hiertoe zonder problemen - nu zijn de bladeren nog niet allemaal gevallen en geef ik ze af en toe nog een beetje water langs de rand van de pot .Als al de bladeren eraf zijn , dan hoeven ze zo goed als geen water gedurende de winter - afhankelijk van de temperatuur .Als de stammen neiging hebben om te gaan rimpelen , dan geef ik een heel - heel - heel klein beetje lauw water .Stamrot is een groot gevaar als het koud en nat is .Als ze in het voorjaar stilaan beginnen uit te lopen dan kan je dat heel langzaam opdrijven .Vermoedelijk zal je deze link wel al gezien hebben , hier kan je heel veel over plumeria lezen:
http://www.plumeria101.com/
groetjes en succes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 18 nov 2010 15:17

amourath schreef: ik veronderstel dat dat normaal is?

Bij ons vallen ze ook af in de winter... lijkt me dus normaal.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 nov 2010 16:04

Ze zijn nog niet gerimpeld hoor, gewoon de stokken zonder blaadjes dus :) Ik ga ze iets warmer zetten dan en geen water... dat lukt me wel :lol:

Wanneer geef je ze dan opnieuw meer water? Wanneer er weer blaadjes vormen?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Anky op 18 nov 2010 18:38

Hallo Amourath,
Ik overwinter mijn plumeria's altijd op zolder. Ik knip eind oktober alle bladeren eraf en zet ze daar neer. Er is een raam dus ze staan daar vrij licht. De temperatuur is zo'n 15 graden daar. Een maal per maand geef ik een heel klein beetje water om totale uitdroging te vermijden. Een aantal zaailingen van een jaar oud laat ik dit jaar in de serre beneden staan. Ze staan nog gewoon in blad en ik geef ze water als de vochtigheidsmeter in rood staat. Mest geef ik nu veel minder.
Groetjes Anky
Anky

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 nov 2010 09:52

Anky schreef:Hallo Amourath,
Ik overwinter mijn plumeria's altijd op zolder. Ik knip eind oktober alle bladeren eraf en zet ze daar neer. Er is een raam dus ze staan daar vrij licht.

Hallo Anky,

licht hebben ze toch niet nodig, als ze geen blad meer hebben? Nu 't maakt niet veel uit, ik zal ze op de vensterbank zetten in een kamer die niet verwarmd wordt.
Mijn zaailingen zijn dus ook al hun blad kwijt, ik had al ergens gelezen dat het beter is om die niet 'dormant' te laten gaan maar goed, daar is het nu te laat voor... ze zien er sterk uit dus we hopen op het beste :)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 14 feb 2011 17:56

Volgens mij begint het hier nu fout te gaan met mijn plumeria! hij stond op de zolder( temp. ongeveer 14 graden) en heb hem af en toe minimaal wat water gegeven. De plumeria heeft een stam van 50 cm en daar nog 2 uitlopers op van bijna 15 cm. Deze uitlopers zijn nu zacht geworden en gerimpeld! Wist niet goed wat te doen en kon ook niet direct iets terug vinden op het net! Ik hoop niet dat deze nu aan het rotten is en durfde ook niet deuitlopers eraf te snijden en heb de plant naar beneden gehaald en in de serre gezet en de stam en grond een beetje nat gemaakt met lauw water, is dat goed????

Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 feb 2011 00:08

Uit de post van Lily-Anne haal ik dat je pas mag een klein beetje water geven wanneer ze neiging tot rimpelen hebben, net omdat ze erg gevoelig zijn aan stamrot.
Als het enkel de uitlopers zijn is er op zich nog niets aan de hand zou ik denken... maar ik ga het aan de experts overlaten ;)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 16 feb 2011 23:57

Kiwi,Ik zie nu pas je bericht - in uw geval zou ik onmiddelijk het zachte gedeelte eraf snijden en telkens mes ontsmetten met brandalcohol tot je een volledig gezond binnenste ziet van de stam .Ook stoppen met water geven tot je een nieuw blad hebt .Water geven als de plant malse takken heeft is geen goed idee denk ik .Ik heb ook eens stamrot gehad bij een plumeria en ook pas na enkele dagen het mes erin gezet .Ik schrok ervan hoever het binnenin al aangetast was .Er schoot niet veel meer van over dat gezond was, maar hij is dan wel terug met 3 koppen uitgegroeid .
laat nog eens weten hoe het verder is verlopen hé
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 17 feb 2011 22:55

Hoi Lily-Anne,
dank je voor je bericht en ga nu nog direct actie ondernemen en laat je weten hoe het afloopt, zal ook wat foto's maken! Ik wist echt niet wat te doen maar dacht zelf ook al dat het niet goed was....

Gr Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten