Protea's

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Protea's

Berichtdoor Berry op 30 mei 2012 16:35

Goedemiddag,

Ik heb hier een hele boel verschillende soorten protea's staan die sinds 2 weken aan het kiemen zijn.
Kan iemand me meer informatie geven over deze planten, hoeveel mest, vanaf welk jaar bloeien ze. Kunnen ze in de volle grond in ons land?

Alvast bedankt :)
Berry

44 bedankjes

Re: Protea's

Berichtdoor Esther op 30 mei 2012 16:40

Ze zijn 2 jarig en bloeien het volgende jaar (zo stond het op mijn zakje zaad). Het is mij echter nog nooit gelukt om ze in de winter over te houden. Buiten (met bescherming) gaan ze mij kapot en binnen heb ik er op een gegeven moment luizen op en gaan ze ook kapot. Ik heb het nu 2 jaar achter elkaar geprobeerd en heb de moed opgegeven. Maar wellicht hebben andere betere ervaringen er mee!
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor paul op 31 mei 2012 14:26

Hier kun je zowat alle informatie vinden http://finebushpeople.co.za/ffproteas.htm
Ik heb zelf reeds 3 maal gezaaid: van de 1e keer nog 1 plant (4 jaar); van de 2e keer 3 plantjes (2 jaar) en van de laatste keer (vorig jaar) heb ik nog een 10-tal zaailingen. In totaal zo'n 150 zaadjes gezaaid. Dus een groot succes is het ook niet geworden. De kieming was redelijk (+/- 35%), maar de overleving, vooral s'winters is een probleem.
De eerste 2 jaar zeker geen meststof toedienen, en NOOIT meststof met fosfaten! Dus ook niet planten in bemeste potgrond.
Veel succes
ps: welke soorten heb je gezaaid? Zelf heb ik nu een 8-tal soorten, waaronder protea's en leucospermum's.
paul

28 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 31 mei 2012 22:02

@ paul

ik heb mijn leucospermums ( 3jaar en al mooi vertakt) nu voor het eerst bloed-en beendermeel gegeven en die schijnen daar nu, na 6 weken, toch goed op te reageren met een mooie groei en nieuwe beginnende zijtakken. De gekochte protea cynaroides ( vorig jaar toch zo'n 10 cm gegroeid) heeft nu ook b&b -meel gekregen, maar daar is nog niet veel groei merkbaar. Alles heeft overwinterd op minimum 5° in de serre en dat is goed gegaan. de gezaaide protea's doen het na de winter niet zo goed (2 op de 4 rot), bij de andere twee zit er weer groei in (zaailingen eind 2010).

@ berry

ik denk dat je bij proteas geen bloemen moet verwachten voraleer ze 5 à 6 jaar zijn, vooropgesteld dat je ze ieder jaar goed de winter doorkrijgt.

@ esther

dat proteas tweejarig zijn lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. nadat ze eenmaal gebloeid hebben
(zie hierboven) zouden ze nadien jaarlijks moeten bloeien.
groeten
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor paul op 01 jun 2012 16:25

@ Zezinho,
dat nieuws van die meststoffen is een aangename verassing; misschien reageren leucospermums anders dan protea's, niettegenstaande ze ook tot de Proteaceae horen. Ik ben benieuwd hoe je protea's gaan reageren. Hier zijn mijn 3 generaties ook goed aan de groei( wel niet alle zaailingen van vorig jaar!)
paul

28 bedankjes

Berichtdoor paul op 02 jun 2012 14:38

ééntje gezaaid in 2008 (Protea cynaroides), 3 gezaaid in 2010, en 3 (van 12) zaailingen van vorig jaar...
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Berry op 05 jun 2012 11:01

Gaat de groei zo langzaam? :shock: Of worden ze telkens terug gesnoeid?

Welke proteas ik heb gezaaid, weet ik niet. Ze zijn afkomstig van Wim die ook actief is op het forum. Wim heeft ze meegenomen uit Afrika. Wel zitten er King protea's tussen die erg mooi zijn vind ik. :D

Kan ik deze zaailingen dus het beste in Cocopeat zetten, of is palmengrond ook goed?
Zijn P9 potjes groot genoeg om de zaailingen minimaal 2 jaar in vooruit te laten gaan?

@ Wilfried, bedankt voor alle informatie :)
@ Paul, U ook bedankt voor de informatie :)
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor paul op 05 jun 2012 21:01

Berry, ik vermoed dat palmgrond niet aan te raden is wegens toevoeging van meststof. Cocopeat kan waarschijnlijk wel een bestanddeel zijn; verder zand en perliet (of vermiculite). Zelf heb ik geprobeerd om het mengsel van Finebushpeople te benaderen.
Gezaaid in 4cmX4cm zaaibakje en uitgeplant in 13cm potjes, maar 9cm moet ook kunnen.
Afbeelding
Lange uitlopers snoei ik wel in om meer een struikvorm te bekomen; op de foto's zie je de groei van de voorbije maanden als voorbeeld: 6 à 10 cm gemiddeld.
Afbeelding.

Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 06 jun 2012 15:13

hier een paar foto's van mijn leucopermums (2) en protea's. De leuco's zijn nu toch al een 70 à 75 cm groot (gezaaid november 2009), ook in het mengsel zoals Finebush People het aanraadt, zelfs met nog wat meer zand en ook wat zeewierkalk. Ze vertakken vanzelf (vanaf vorig jaar) en zijn ondertussen al tweemaal verpot en krijgen vanaf dit jaar wat beender-en bloedmeel (enkel de N-waarde = stikstof komt hier in voor en niet de P (fosfor) en de K (kalium). Protea's verdragen geen fosfor.
van de kleine protea weet ik de naam niet en de wat grotere is de protea cynaroides (maar die heb ik vorig jaar gekocht en niet zelf gezaaid).
Verleden jaar oktober heb ik van Madeira zaad meegebracht (Palheiro Gardens) van de Waratah (Telopea) , ook een plant van de Proteafamilie. Ze heeft prachtige rode bloemen , (de nationale bloem van New South-Wales, Australië). Daar stond toen nog welgeteld één zaadpeul op die struik en ik kon het echt niet laten. Heb ze, bij gebrek aan smokeprimer, 3 dagen geweekt in lauw water met as in vermengd en daarna gezaaid in een mengsel met veel zand en lavagruis en nu na 4 weken kwam gisteren het eerste zaadje (van de 12) boven . Ik hoop op meer, maar niet alle zaadjes waren even dik.
IMG_0705
Afbeelding

IMG_0704
Afbeelding

IMG_0707
Afbeelding

IMG_0708
Afbeelding

IMG_0722
Afbeelding

IMG_0724
Afbeelding

IMG_0725
Afbeelding

groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor paul op 06 jun 2012 18:22

Mooie planten Wilfried,
maar beendermeel bevat toch stikstof EN fosfor? Of geef je gewoon bloedmeel?
Zelf snoei ik de planten omdat de vertakking dan wat vroeger gebeurt.
Heb je een pm gestuurd.
paul

28 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten