agave ziekte?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

agave ziekte?

Berichtdoor lily-anne op 23 feb 2011 23:38

Ik heb verschillende agave Amerikana's die bruine vlekken hebben gekregen op de bladeren - wie kent dit verschijnsel ? is het een schimmel ? virus ? wat is de oorzaak ? behandeling ? De ergst beschadigde bladeren zijn reeds afgesneden
bedankt voor elke tip
Lily-Anne
Bijlagen
agave ziekte 600.jpg
agave ziekte 600.jpg (79.89 KiB) 3656 keer bekeken
lily-anne

13 bedankjes

Re: agave ziekte?

Berichtdoor orinoco op 23 feb 2011 23:47

Volgens mij niets anders dan te veel vocht en te lage temperatuur (de combinatie daarvan dus).

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Loes op 29 jan 2013 17:18

Dit is precies het zelfde als dus bij 1 agave van mij, zie topic onder agaven en Yucca waar je ook reageerde ;) . Ik ben beniewd hoe het met je agaven is afgelopen? Ik dacht eesrt dus condensdruppels, vervolgens kwam er ook af en toe weer dat lekken. juist toen temp in kas weer iets opliep. Het lijkt na mijn idee een groter probleem dan wat ik bij mijn andere 2 agaven had, daar was het blad onder 1 bruin, maar lekte niet
Loes

0 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 29 jan 2013 21:33

Hallo Loes ,
Ja blijkbaar had ik daar in 2011 zelf een vraag over gesteld .
Het is niet zo goed afgelopen dan ik gehoopt had . Ik heb maar 1 blauw groene agave Amerikana kunnen overhouden - de Amerikana met gele strepen blijkt daar bij mij geen last van gehad . Had ik vroeger op de juiste manier kunnen reageren , dan zou ik er wel meer kunnen redden hebben . Dit jaar heb ik de overblijvende blauw-groene Amerikana op een warmere plaats gezet om te overwinteren en ziet alles er prima uit. Snij er zeker al de aangetaste bladeren af ( zelf als het maar een beetje is) je kan dan die snijwonden opdrogen met fijne as van houtskool of sigaretten
Succes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Loes op 30 jan 2013 23:25

De grote werd steeds slechter en ik heb toen maar een meest drastisch besluit genomen. De plant rotte steeds verder weg in nu wel een erg snel tempo. Veel was al rot en ik heb alles afgepeld en gesneden tot er geen rot meer te vinden was en de intacte kern van de moer. Nu ligt de plant te drogen en ik heb er een redelijk goed gevoel over . Mocht die het alsnog halen wordt het nu een agave op een stammetje. Ik hoop het zo.

Groetjes Loes
Loes

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?