Wortelproblemen mango

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wortelproblemen mango

Berichtdoor pietervdb op 26 maart 2013 17:09

Hallo,

Mijn mango's zijn ziek, de bladeren worden helemaal bruin en vallen uiteindelijk af. Ik heb ondertussen mijn mango's verpot en tijdens het verpotten heb ik gemerkt da hun wortels amper ontwikkeld zijn, wat is de oorzaak hiervan en wat kan je eraan doen?

Afbeelding

Afbeelding
pietervdb

0 bedankjes

Re: Wortelproblemen mango

Berichtdoor Itrme op 26 maart 2013 18:31

Nou heb ik die van mij laatst ook verpot en kwam tot dezelfde conclusie. heel weinig wortels... Maar bij mij zien alle bladeren er nog goed uit.

Eerdere zaaipogingen van mango's had ik hetzelfde. Dat bladeren bruin werden, ook mn avocado geeft onderhand de geest.

Ik heb de schuld destijds gegeven aan te natte grond en een te lage luchtvochtigheid maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is.

De mango op mn kamer staat op een vensterbonk boven een loeiende kachel maar die heeft nergens last van.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor pietervdb op 26 maart 2013 18:38

Ik heb ook een avocado en die heet ook problemen met zijn bladeren, ze worden brruin en vallen af. Volgens mij is er gewoon een fout in het DNAvan de planten, ik heb geen idee wat het anders kan zijn.
pietervdb

0 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 27 maart 2013 00:56

Ik ben ook erg benieuwd eigenlijk. Zelf heb ik het al gehad met mango, avocado, papaya en cassave. In het begin gaan ze lekker, en dan ineens gaat het blad kapot en uiteindelijk de hele plant. De één zegt dat het kobaltbestraling van de vruchten is die het DNA beschadigd maar eigenlijk geloof ik daar niet zo in want dan zouden ze helemaal niet kiemen. Andere opties zijn wortelrot of verkeerde luchtvochtigheid of te lage temperatuur.
Maar omdat het altijd op een zelfde moment gebeurd (zodra het reservevoedsel uit het zaad op raakt en de plant via zijn wortels zijn voedsel moet gaan opnemen) denk ik zelf aan het ontbreken van mycorrhiza. Iemand dit ooit uitgeprobeerd of kan iemand er iets anders zinnigs over zeggen?
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 07 apr 2013 14:47

Pieter73,

Cassave? Hoe kweek je dat op dan?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 07 apr 2013 15:15

is mss een onnozel voorstel, maar probeer eens Superthrive te geven, is echt wel een wondermiddeltje, in combinatie met wortelstimulator kan het uw planten mss redden. Met proberen doe je geen kwaad, mocht het niet aanslaan heb je het toch geprobeerd. Wat je ook kan proberen is het water dat je geeft, eerst te koken zodat er minder kalk in zit. In de winter mag je bijna geen water geven, enkel heel af en toe langs onder wat water geven. Mango is een tropische plant dus in de zomer tussen de 25° en 35°C en in de winter tussen 15° en 25°C, dus is een serre (verwarmd in de winter) wel heel handig in dit geval. Ook zijn ze heel gevoelig aan schimmel, meeldauw en spint, dus dit moet ook heel goed in de gaten gehouden worden. Ikzelf heb nog nooit mango geprobeerd te planten maar m'n vader die tuinleraar was, had vroeger in één van zijn serres op school een mango-plant staan, spijtig genoeg heeft hij alles moeten laten staan toen hij op pensioen ging dus weet ik niet of de plant nog leeft.

groetjes,
Mark
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 07 apr 2013 16:28

Jowell, in Zuid Amerika gaat dat heel eenvoudig. Gewoon een stukje stengel in de volle grond steken en dan gaat de rest vanzelf. Ik wilde het hier ook graag kweken omdat het wat lekkerder is dan aardappel en ik soms Boliviaanse gerechten wil klaarmaken. Het is wel goed te koop hier maar eigen teelt is natuurlijk extra leuk en lekker. Omdat cassave hier is behandeld om het houdbaar te maken (er zit een soort paraffine-laagje over de wortel wat waarschijnlijk in hete gesmolten vorm wordt aangebracht) kan je met wortels uit een toko of (super)markt niks beginnen. Ik heb via Onszaden.nl stekken kunnen kopen. Dat was half augustus 2011. Zoals gezegd was het opkweken niet gelukt dus ik kan je niet vertellen hoe het in Nederland wat wordt. Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen.
Pieter73

45 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?