ook probleem met Livingstonia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

ook probleem met Livingstonia

Berichtdoor oscar op 08 dec 2013 14:42

Beste Palmvrienden :welkom:
Ik heb een livingstonia rotundifolia met ziekteverschijnselen.
In de bladeren verschijnen bruine ( verdroogde ) Het blad sterft hierdoor af en uiteindelijk de palm.
De palm staat in een ruime pot met cocosvezelaarde. Ik houdt het vochtig. De palm staat licht maar niet in direct zonlicht. De temperatuur in mijn huiskamer varieert tussen de 16 en 22 graden.
Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe :?:
Wie kan mij helpen?

Mijn dank is groot!

Oscar
Bijlagen
WP_000669.jpg
WP_000669.jpg (299.01 KiB) 3367 keer bekeken
oscar

0 bedankjes

Re: ook probleem met Livingstonia

Berichtdoor Marc_S op 08 dec 2013 15:16

Oscar,

Als je in die bruine pot geen gat hebt voor het water te laten weglopen ben ik bang dat je wortels aan het rotten zijn. In een dichte pot kan de aarde bovenop wel droog lijken maar onder in de pot blijft het nat en treed er rot op.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 dec 2013 18:06

Hier hetzelfde: Livistona's moeten, net als de meeste Pritchardia's, relatief een hoge luchtvochtigheid hebben. Dus liever geen centrale verwarming als warmtebron. Of anders elke dag even benevelen en de 'eiland methode' toepassen om de luchtvochtigheid te vergroten in de omgeving van de plant.

Bedenk dat Livistona's in het wild vaak dicht bij rivieren staan. Beetje ander klimaat dan bij de cv.

Groets,

Jan
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 dec 2013 19:04

Saribus rotundifolia de nieuwe benaming voor deze vaak nog als Livingstonia aangeboden palm, heb ik in het wild gezien tijdens een jungletocht op Sulawesi. Er vallen daar dagelijks plensbuien bij een max. temperatuur van 30°C en 90 % rh (relatieve luchtvochtigheid). De grote vrijwel cirkelronde palmbladeren deden daarbij uitstekend dienst al parapluie. Na een dag zweten met soppende schoenen en een beslagen bril, wachtte ons een welkom biertje, dat alhoewel geserveerd op buitentemperatuur ('koelkas is stuk' 'geen stroom') , wij ons goed lieten smaken. Begrijpelijk dus dat deze palm moeilijk in onze woonkamers is te handhaven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor oscar op 08 dec 2013 19:14

beste mensen,

Blij met jullie tips. Ik ga spoedig de plant verpotten want er zit idd geen gat in de bodem. Mijn vorige stond overigens in een Terra Cotta wel met gat maar ook daar had ik dit verschijnsel, als sluit ik niet uit dat ik em toen teveel water heb gegeven.Daarnaast zal ik em in een wat stabielere temperatuuromgeving zetten en af en toe wat benevelen.

Dank jullie wel

Cheers!
Oscar
oscar

0 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 dec 2013 21:03

draco schreef: Begrijpelijk dus dat deze palm moeilijk in onze woonkamers is te handhaven.

Ja, dat is helaas de trieste waarheid. Triest, omdat het zo ongeveer de mooiste palm is die er bestaat (naar mijn bescheiden mening). Elke gast die bij je komt zegt ooohh en aaahh als hij/zij een beetje volgroeid exemplaar in je woonkamer ziet staan.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 dec 2013 17:15

Lijkt mij inderdaad typisch een reactie op de te droge lucht. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?