Voedsel voor Trachy Fortunei die lijkt ter ziele te gaan ...

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Voedsel voor Trachy Fortunei die lijkt ter ziele te gaan

Berichtdoor hexina op 27 feb 2014 11:32

Mijn palmen (Trachycarpus wagnerianus) zagen er in 2012 ook uit alsof ze het niet gingen redden. Die winter was het te koud en te vochtig en ik had ze te laat binnen gezet.
Beide speren zaten vast maar bij het uitkomen daarvan zag je duidelijk dat ze speerrot hebben gehad. De eerste drie bladeren waren deels bruin en aangetast.
Duidelijk koprot erin gehad. In de zomer van 2012 had ik echt twee lelijke palmen. Ik heb ze alleen wat bemest in april destijds met een langzaam afgevende meststof voor het hele seizoen. Afgelopen zomer 2013 groeide de twee trachys als een speer en ik heb begin mei zelfs 1 (de sterkste) uitgeplant in de voortuin. De uitgeplante trachy heeft een volle kroon van 18 bladeren en de trachy in pot die het het zwaarst heeft gehad telt nu een blad of 7.
Door de zachte winter nu maken beide palmen het echt heel erg goed.
Ik zou zeggen geduld hebben en ze vertroetelen en dat komt het met jou palmpjes ook vast wel goed :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: Voedsel voor Trachy Fortunei die lijkt ter ziele te gaan

Berichtdoor Hitch op 27 feb 2014 13:51

Probeer allereerst eens na te denken wat de oorzaak kan zijn van het feit dat je palmen er zo slecht bij staan. Staan ze niet te krap in de kuip? Hebben ze vorig jaar niet voor langere periode te droog gestaan? Is de schade ontstaan na vorige winter of waren ze al slecht uitziend bij aankoop?
De palmen in een grotere kuip plaatsen met nieuwe potgrond (gelijk even kijken of ze geen kleikluit hebben en deze dan verwijderen) kan al een oplossing zijn.
Wat voor meststof heb je in gedachten? Snelwerkende of gestadig afgevende meststof (biomeststoffen)?
Zelf gebruik ik altijd blauwe en groene korrel. Half mei geef ik ze een eerste keer en dan half juli nog een laatste keer. Nooit doen bij pas geplantte exemplaren, deze zijn eerder gebaad bij langzaamwerkende meststoffen of gewoon bodemverbeteraars als koekorrel, Vivimus o.i.d.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?