rhapis excelsa dode nieuwe bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

rhapis excelsa dode nieuwe bladeren

Berichtdoor yoda op 23 maart 2014 13:42

Hallo,

ik heb een aantal maanden geleden een tamelijk grote rhapis excelsa gekocht bij een tuincentrum. Omdat de plant mijn inziens in een te kleine pot stond heb ik hem verpot in een speciekuip. Hierbij heb ik standaard potgrond gebruikt.

De eerste paar keer heb ik de plant veel water gegeven omdat de aarde mij te droog leek. Waarschijnlijk heb ik teveel water gegeven omdat er op een gegeven moment paddestoelen op de aarde groeiden. Daarna heb ik de plant beduidend minder water gegeven; ieder het weekend 3 liter, doordeweeks 1 liter. In het water heb ik 1x/week vloeibare mest gebruikt, dosering zoals aangegeven op de verpakking (10ml/l).

Na verloop van tijd begonnen veel bladeren bruine bladpunten te krijgen en stierven bladeren af. Ik dacht in eerste instantie dat de luchtvochtigheid misschien te laag was en heb een luchtbevochtiger geplaatst (blaast 10 liter per 2 uur in de woonkamer). Ook sproei ik plant 1x/week. Dit hielp niet. Nu komen er legio nieuwe bladeren aan de plant, maar deze zijn al dood/uitgedroogd als ze verschijnen.

Omdat ik vermoedde, na het lezen van diverse berichten hier, dat de aarde mogelijk te vochtig is (geweest) heb ik een week niet begoten. Ik merk geen verschil. De standplaats van de plant is denk ik ok, hij staat in de schaduw.
Heeft iemand suggesties hoe ik deze plant kan redden? Zal proberen wat foto's te posten.

Met vriendelijke groet,
Yoda
Bijlagen
IMG_1013.jpg
rhapis overzicht
IMG_1013.jpg (121.34 KiB) 3126 keer bekeken
IMG_1014.jpg
nieuw maar dood blad?
IMG_1014.jpg (131.59 KiB) 3126 keer bekeken
IMG_1015.jpg
bruine bladpunten
IMG_1015.jpg (154.36 KiB) 3126 keer bekeken
yoda

0 bedankjes

Re: rhapis excelsa dode nieuwe bladeren

Berichtdoor Dennis_S op 23 maart 2014 13:59

Zitten er gaten in de speciekuip zodat overtollig water wegkan?
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 maart 2014 14:18

Dat was ook mijn eerste reactie Dennis....Ik heb het gevoel dat ie te droog heeft gestaan en vervolgens veel te nat.
Als het water uit de pot kan, dan is er op zich niet zoveel aan de hand. Hij loopt wel behoorlijk uit zoals je zegt, en dat is een gunstig teken...
3+1 liter lijkt me stevig overigens , maar als het overtollig water weg, en de plant blijft er niet in staan, dan zou dat geen issue moeten zijn.

Ook belangrijk; wat voor grond gebruik je? De afwatering is belangrijk bij deze jongens, dus als je dichtgeslagen potgrond hebt dan kan ook dat een issue zijn.
Ik heb er hier een in rice-husks staan, als je er water op gooit, ligt het na 2 seconden echt al onder de pot....maar het blijft lekker luchtig en vochtig.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor yoda op 23 maart 2014 22:04

Hoi,

Erg bedankt voor jullie reacties. Zoals eerder geschreven: plant staat in standaard potgrond. In de pot zitten gaten met daaronder een lekbak. Is het de moeite van het overwegen waard om de plant in andere grond te zetten? En zo ja, wat en waar kan ik dat kopen?
yoda

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 maart 2014 22:23

Standaard potgrond lijkt me prima voor een rhapis. Ik gebruik dat eigenlijk voor alle planten zonder problemen. Maar haal de plant eens uit de pot en bekijk de wortels eens. Waarschijnlijk is de nieuwe potgrond lang erg nat geweest en heeft door rot schade aangericht aan de kluit. Maar als je de boel nu even lekker laat staan, is de kans groot dat het wel goed komt. Hij groeit toch alweer? Ook al zijn de nieuwe bladeren dood, de volgende zullen dan toch echt weer levend zijn, anders kan het haast niet. Zorg dat je matig water geeft. Deze palm kan goed tegen droogte. In ieder geval de grond op laten drogen tussen de gietbeurten. En dat is lastig omdat er nog geen wortels groeien in de nieuwe aarde. Rustig aan dus.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor yoda op 24 maart 2014 21:02

OK Dennis, bedankt voor je reactie. Op het label stond bij verzorging 2x week water geven, grond nooit uit laten drogen. Hoeveel water zou jij een plant van dergelijke afmetingen per week geven? Kamer temperatuur is vrijwel constant rond de 20 graden.
yoda

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?