Punten bladeren Yucca Gloriosa worden bruin/paars?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Punten bladeren Yucca Gloriosa worden bruin/paars?

Berichtdoor Scriptascripta op 13 apr 2014 10:14

Ik heb het gehele forum reeds doorzocht, maar ik kwam niet tot een antwoord op mijn probleem. Ik heb een Yucca Gloriosa die we een aantal weken geleden voorzichtig hebben uitgegraven en omgedraaid, omdat deze helemaal richting de zon ging groeien. Hij staat ook op een zonnige plaats waar hij het altijd heel goed deed.

Nu beginnen de onderste bladen af te sterven en de punten van de bladeren, zelfs de meest nieuwe, bruin/paars te worden. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb niets gewijzigd in de de wijze van verzorging, die is zoals ik dat altijd deed.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Scriptascripta

8 bedankjes

Re: Punten bladeren Yucca Gloriosa worden bruin/paars?

Berichtdoor Sub T op 13 apr 2014 10:53

Eenmaal aangeslagen houden ze niet echt van verplanten heb ik de indruk. Ik heb vorig jaar ook eenjte verplaatst (een variegata die er nog maar een jaar of 2 stond) en daar werden de bladeren ook lelijk, daarna begon de plant veel kortere bladeren te maken en uiteindelijk kwam er een bloeistengel. De plant staat er nog steeds belabberd bij, maar ik verwacht dat hij zich uiteindelijk herstelt.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Rico op 13 apr 2014 11:38

Ik heb er hier ook eentje verplaatst met hetzelfde resultaat als bij jullie, Al blijven de nieuwe bladeren wel nog enigszins mooi.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Scriptascripta op 13 apr 2014 11:39

Dank je wel voor je reactie Sub T en Rico. De mijne staat er nu ook twee jaar ongeveer. We hebben hem in het originele plantgat 180 graden gedraaid, dus het is niet zo dat hij naar een andere plaats in de tuin is gegaan.

Kan ik misschien nog wat doen met bepaalde voeding?
Scriptascripta

8 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 13 apr 2014 13:44

Planten houden er niet van om gedraaid te worden en Yucca's vinden het niet prettig om verplaatst te worden, dus heeft ie een behoorlijke klap gehad, zeker niet gaan klooien met bemesting want de plant is niet aan het groeien en zal zich eerst weer helemaal moeten wennen aan z'n nieuwe plek en nieuwe wortels moeten vormen.(sowieso is bemesting voor Yucca's in de volle grond niet echt nodig) Het is wel een sterk soort dus het komt vast wel goed, maar dat kost wel tijd. Niet meer doen wil je je plant behouden en dat ie wat scheef groeit ach, er komen vast wel zijstekken en dan valt het niet meer op.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Scriptascripta op 13 apr 2014 15:02

Dank je wel voor je reactie Ruud, ik zal geduld moeten hebben dus.

Deze plant heeft al één zijstek gehad, die ik succesvol heb kunnen planten elders in de tuin, omdat ik meer van deze prachtige planten willein hebben!
Scriptascripta

8 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?