Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.
mijn bamboe kreeg eerst bruine bladeren ik dacht dat ie te nat stond (want het is hier een moeras in de achtertuin) dus toen zette ik de bamboe op een heuveltje maar nu gaat het nog slechter sommige stelen worden helemaal bruin kan iemand helpen
Ik denk dat bamboe niet snel te nat staat al zijn het natuurlijk geen moerasplanten. Zeker tijdens de uitgroei van nieuwe halmen is een goede watervoorziening essentiëel. Als bamboebladeren verdrogen, ik neem aan dat hiervan sprake is, is het vrijwel altijd door vochtgebrek. Als de bamboe kort geleden werd aangeplant, mankeert er misschien iets aan de wateropname bijvoorbeeld door een nog onontwikkeld wortelgestel. Zeker na de aanplant heeft bamboe veel water nodig. Bij een Phyllostachys is watergebrek minder snel te zien dan bij een Fargesia, waarbij de bladeren inrollen. Als de bladeren eenmaal verdrogen is het kwaad vaak al geschied. De beste groeiplaats is een vochtige grondsoort met goede drainage. Jouw bamboe herstelt zich misschien nog als het rhizoom intact is en omstreeks mei/juni nieuwe halmen gaat produceren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"