Schors Boom

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Schors Boom

Berichtdoor Stefanvds op 29 apr 2014 18:48

Wat kan hier de oorzaak van zijn en is dit nog te behandelen ?
Bijlagen
Boom.jpg
Boom.jpg (136.29 KiB) 2516 keer bekeken
Stefanvds

13 bedankjes

Re: Schors Boom

Berichtdoor Dennis_S op 29 apr 2014 20:49

Dat is al een wat oudere schade. Zo te zien heeft je boom vorig jaar al een deel van de schade overgroeid. Niets aan doen. Het komt waarschijnlijk vanzelf goed. Niets er op smeren, want dan vergroot je de kans op rot juist.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 apr 2014 09:41

Volgens mij is het juist rot dat van binnenuit naar buiten toe aan het werken is. Is dit een Albizia?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 apr 2014 09:52

Dat lijkt me heel sterk. Het lijkt op een oude bastbeschadiging. Soms kan de bast beschadigen door er tegen aan te stoten of door bevriezing. Aan de grond is het meestal het koudst dus zou zo maar kunnen. Je ziet ook wel dergelijke schades als men bomen hijst bij verplanten in het groeiseizoen waardoor de bast als het ware losstroopt. In alle gevallen kan het zo zijn dat de schors aan de buitenkant gewoon blijft zitten en dat je er dus niets aan ziet. Soms merk je het aan wat tegenvallende groei. Maar een jaar of meer jaren verder valt ineens de oude schors eraf en wordt de oude schade zichtbaar. Vaak omdat door diktegroei van de wondranden (goed zichtbaar op de foto) de oude schors naar buiten wordt gedrukt, gaat scheuren (zie bovenzijde foto) en dan uiteindelijk er af valt. De zwarte kleur van het onderliggende spinthout is ook een teken dat het een oude schade is die lang vochtig is gebleven.

Het ziet er naar uit dat het niet rondom is. De wondranden zullen dan geleidelijk naar elkaar toe groeien en aan de boom zul je niets meer merken. Nogmaals niets aan doen. Je boom lost het zelf op. Ik zou er alleen wel voor zorgen dat er geen planten om de schade heen groeien zodat het nu goed droog blijft.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Stefanvds op 30 apr 2014 10:42

Het is een Persimmon (Kaki) Tipo. De boom groeit voor de rest vrij normaal en er staan momenteel bloemknoppen in de boom. Heb een beetje hetzelfde fenomeen met een steeneik. Beide bomen groeien voor de rest vrij goed maar maak me toch een beetje zorgen.
Stefanvds

13 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?