Brandschade of vraat?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Brandschade of vraat?

Berichtdoor s.janssen op 26 apr 2014 23:29

Vanavond ondekte ik vreemde bruine plekken bij mijn Trachycarpus fortunei, ik vermoed een brandschade doordat het blad is geknakt. Bij de nieuwe speren zag ik het ook terug. Brandschade zou kunnen doordat we in voorjaar vrij snel zonnige dagen hadden. Het kan ook schade zijn van de storm van de afgelopen weken dat de cellen bloot zijn gekomen en verbrand.

Kan iemand dit bevestigen of?
Bijlagen
verbranding.jpg
verbranding.jpg (77.26 KiB) 3787 keer bekeken
Trachy.jpg
Trachy.jpg (51.58 KiB) 3787 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Brandschade of vraat?

Berichtdoor jos944 op 26 apr 2014 23:50

Ik kan het niet bevestigen.. :D
Maar ik herken deze schade op palmen van meer dan 2 meter hoor ;-D

Dus ik vermoed inderdaad brandschade door te hoge uv straling.

Maar zoals al gezegd ik kan het niet bevestigen
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor PureVision op 27 apr 2014 09:53

Heb dit momenteel ook op de trachy.
Geknakte bladeren en dan verbranding.
Heb de mijne deze winter de bladeren samengebonden en een paraplu bovenopen gezet om de speer droog te houden.
Dus heel de winter weinig tot geen zon, en nu ganse dagen zon, zorgt voor bladverbranding.
De vroege warmte heeft natuurlijk ook zijn goede kanten, er zijn al 4 nieuwe speren aan een razendsnel tempo omhoog aan het komen :)
PureVision

16 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 apr 2014 22:48

PureVision schreef:Heb dit momenteel ook op de trachy.
Geknakte bladeren en dan verbranding.
Heb de mijne deze winter de bladeren samengebonden en een paraplu bovenopen gezet om de speer droog te houden.
Dus heel de winter weinig tot geen zon, en nu ganse dagen zon, zorgt voor bladverbranding.
De vroege warmte heeft natuurlijk ook zijn goede kanten, er zijn al 4 nieuwe speren aan een razendsnel tempo omhoog aan het komen :)

Misschien komende winter eens met een transparante plu proberen. Goed kans dat deze UV permeabel is. In de kas hier onder acryldak zijn de planten geadapteerd aan UV straling. Planten die binnenshuis overwinteren ondergaan een gewenningsperiode van enkele weken voordat ze zon zien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2014 12:49

Ik geloof niet dat dit brandschade is.
Waarom dan enkel op die plaats en bv niet de bladpunten die veel dunner zijn.
Volgens mij is dit winterschade. Knap de bladsegmenten maar eens samen, dan zit het precies op één lijn.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 apr 2014 16:40

lapalmeraie schreef:Ik geloof niet dat dit brandschade is.
Waarom dan enkel op die plaats en bv niet de bladpunten die veel dunner zijn.
Volgens mij is dit winterschade. Knap de bladsegmenten maar eens samen, dan zit het precies op één lijn.

Ik denk dat Niek gelijk heeft, al zou je dit niet verwachten na deze zachte winter. Na vorstschade aan de speer zag je een vergelijkbare cirkel met elk volgend uitvouwend blad verschuiven naar de periferie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 apr 2014 18:53

Is inderdaad winterschade en hoeft daarvoor niet altijd van vorst te zijn. Dit kun je ook al krijgen van teveel nattigheid. Brandschade lijkt mij ook onlogisch op die manier.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 apr 2014 22:04

Het is natuurlijk best een natte lange winter geweest, al spreek ik liever van een verlengde herfst.
Ik zie dit namelijk ook terug bij 2 kratten met vele trachycarpus soorten, alleemaal dezelfde verschijnselen. Deze palmen heb ik buiten gehouden omdat de temperaturen goed waren en poging doen om sterke palmen te krijgen en niet te verwennen met hoge temperaturen zoals binnen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor hexina op 30 apr 2014 22:57

Alleen mijn zaailingen vertonen deze vorm can schade en 1 braheae heeft een gedeeltelijke bruine speer maar hij groeit wel gewoon.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?